گفتگو با جواد، فرزند تحت حمایت محک و ساکن استان خراسان:

سرطان، یک کتاب پر از قصه

مؤسسه خیریه محک از ابتدای تأسیس تا کنون بیش از 32 هزار کودک مبتلا به سرطان را در سراسر کشور تحت حمایت خود قرار داده است. استقرار داوطلبان مددکاری اجتماعی محک در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان کشور سبب شده است تا خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان بتوانند در طول درمان فرزندشان و در شهر محل سکونت خود از خدمات حمایتی محک بهره‌مند شوند. جواد فرزند 21 ساله محک اهل استان خراسان رضوی است. او داستان ابتلایش به بیماری سرطان را اینگونه روایت می‌کند:

جواد  از 13 سالگی با مراجعه به بیمارستان دکتر شیخ مشهد تحت حمایت مؤسسه محک قرار گرفت و این روزها در اقامتگاه محک، واقع در منطقه دارآباد تهران مراحل مربوط به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز خود را می‌گذراند او می‌گوید: «در ابتدا به دلیل عدم تشخیص بیماری‌ام در بیمارستانی در شهر مشهد بستری شدم. هزینه‌های بیمارستان سرسام آور بود و برای همین پس از تشخیص بیماری سرطان با همراهی اطرافیانم با مؤسسه خیریه محک آشنا شدم و تحت حمایت این مؤسسه قرار گرفتم.»

محک کودکان مبتلا به سرطان صفر تا 16 سال را تحت حمایت خود قرار می‌دهد و تا مادامی که این کودکان مراحل درمان خود را طی می‌کنند، خدمات حمایتی این مؤسسه به آنها و خانواده‌هایشان تعلق می‌گیرد.

فرزند 21 ساله محک با روایت مسیری که تا امروز پشت سرگذاشته ادامه می‌دهد: «من با کمک مددکاران اجتماعی و روانشناسان محک توانستم ناامیدی را به عقب رانده و بیش از هر چیزی روی درمان بیماری‌ام تمرکز کنم. وقتی هم‌سن و سالان خودم را می‌بینم که به سرطان مبتلا شده‌اند. با هم همدل و همراه می‌شویم و گاهی برای بالا رفتن روحیه‌مان به یکدیگر کمک می‌کنیم.»

جواد در همان 13 سالگی متوجه نام بیماری‌اش شد که آن روزها برای تعدادی از افراد جامعه هولناک بود، اما اطلاعات کافی در خصوص آن نداشت. تا اینکه روانشناس داوطلب محک در یکی از بیمارستان‌های مشهد درباره بیماری سرطان با او و خانواده‌اش صحبت کرد و به او کمک کرد تا بتواند با نگرانی کمتری با بیماری‌اش مبارزه کند. او همچنین به برنامه‌هایش پس از بهبودی اشاره می‌کند: «پس از پیوند و بهبودی‌ام می‌خواهم ادامه تحصیل بدهم، به کارهای فنی بپردازم و بتوانم به دانشگاه بروم. راستش را بخواهید من دست به آچار خوبی دارم و امیدوارم به زودی بتوانم به اهدافم دست پیدا کنم.»

فرزند تحت حمایت محک در پایان می‌گوید: «نام سرطان برای من به اندازه یک سرماخوردگی ساده عادی است. با این حال تمامی بیماران مبتلا به این بیماری نیازمند یاری هستند تا بتوانند با دغدغه کمتری روزهای سخت درمان خود را پشت سر بگذارند. من برای تمامی آنها آرزوی سلامتی دارم.»

لازم به ذکر است محک از سال 1395 با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای اقدام به توانمندسازی خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در استان خراسان کرده است. اقداماتی که طی این تفاهم‌نامه جهت توانمندسازی این مؤسسات طی 5 سال صورت گرفته و سبب شد، پس از گذشت 3 سال از آغاز این تفاهم‌نامه، با حضور مددکار اجتماعی و روان‌شناس موظف، خدمات حمایتی تخصصی در اختیار کودکان مبتلا به سرطان ساکن استان خراسان و خانواده‌هایشان، قرار گیرد که این موضوع تأثیر به سزایی در کاهش مراجعه خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان به تهران، برای طی کردن مراحل درمان داشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *