مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد:

دیوارهای شهر شاهنامه می خوانند

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد گفت: قرار است پیوندی بین شهر با دیواره ‎نگاری و غیره با موضوع شاهنامه فردوسی برقرار کنیم که این موضوع بر روی ارتباطات بین‌المللی شهر نیز تاثیر گذار است و موضوع فردوسی و شاهنامه اهمیت زیادی برای ما دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد صدرا یوسفی عنوان کرد: سهم زیادی از دیوارنگاره‌ها متعلق به آرایه‌های شاهنامه است که مفاهیم اخلاقی و انسانی را به دنبال دارد، همچنین قرار است پیوندی بین شهر و موضوع شاهنامه فردوسی برقرار کنیم که این موضوع بر روی ارتباطات بین‌المللی شهر نیز تاثیر گذار است و موضوع فردوسی و شاهنامه اهمیت زیادی برای ما دارد.

وی ادامه داد: بخش فردوسی را سال گذشته در جشنواره داشتیم که خروجی آن اثرهای نصب شده در بلوار شاهنامه است که با این کار توانستیم مفاهیم شاهنامه را عینی‌سازی کنیم. به دیوارهای آن منطقه نگاهی جدی داریم؛ البته بافت در آن منطقه بسیار فرسوده است و تا چند ماه آینده با نصب مجسمه‌ها در جلوخان فردوسی از نظر آرایه‌های هنری اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

یوسفی در خصوص پروژه توس گفت: در حال حاضر توس موضوع روز شهرداری بوده و واقعیت این است که پس از طراحی آرامگاه توسط هوشنگ سیحون هیچ تغییر خاص دیگری تا امروز در آن منطقه انجام نشده، در حال حاضر طرح جلوخان آرامگاه که تا ابتدای بلوار شاهنامه کشیده خواهد شد، آبرویی حداقلی برای آن منطقه ایجاد خواهد کرد و در دست ساخت است.

وی ادامه داد: مشهد هویت خود را از امام‌رضا(ع) می‌گیرد و در آن تردیدی نیست؛ اما داشته‌های فرهنگی دیگری نیز در مشهد وجود دارد که داشته‌ای عظیم برای این شهر به حساب می‌آید و می‌تواند در حوزه‌های مختلف عمل کند، ما برای بخش مجسمه‌‎های جلوخان آرامگاه فعالیت‌های جدی را آغاز کردیم که تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد و قرار است برای اولین بار جشنواره نقاشی توس را آغاز کنیم که امیدوارم تا 10 روز آینده فراخوان آن منتشر شود که کاری در تراز ملی و شاخص است.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد گفت: اولین وظیفه خانه‌های تخصصی هنرمندان پس از تاسیس، ایجاد بسترهای رشد و توسعه فعالیت‌های هنری در سطح شهر توسط خود هنرمندان است.

یوسفی اظهار کرد: در موضوع خانه‌های تخصصی هنرمندان مطالبه‌ای بود که جامعه هنری در اتاق گفت‌وگوی اصحاب فرهنگ و هنر داشتند که در آن زمان تقریبا عمده نمایندگان قشرهای مختلف هنری مطالبه‌ای را مطرح کردند، مطالبه این بود که سهم هنرمندان در مدیریت شهری چیست؟ و مدیریت شهری در چه زمینه‌ای رابطه خود را با هنر در شهر تنظیم می‌کند و هنرمندان عمدتا تقاضای این را داشتند که شهرداری بستر ایجاد فضاهای هنری در رشته‌های مختلف را فراهم کند.

وی افزود: در آن زمان طرح خانه هنرمندان مشهد را ارائه کردیم تا شهرداری فضایی برای خود هنرمندان ایجاد کند و این طرح مورد تایید قرار گرفت و خانه هنرمندان تاسیس شد، اولین وظیفه این خانه ایجاد بسترهای رشد و توسعه فعالیت‌های هنری در سطح شهر توسط خود هنرمندان بود.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد، ادامه داد: ما قصد داشتیم برای شکل‌گیری این خانه‌ها شامل خانه ادبیات، موسیقی، سینما، خوشنویسی و … از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و سعی داشتیم در تمام زمینه‌ها هنرمندان و متخصصان آن شهر دور هم جمع شوند و اساس‌نامه‌ای را پیشنهاد دهند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *