با دفتر توسعه محله شقایق و گلدیس(نُه دره) مشهد

بازآفرینی به نه دره رسید

علی نژاد

کوچ اجباری ساکنان، نارضایتی، نا امنی و از هم پاشیدن محلات محصولات نوسازی بدون در نظر گرفتن شرایط و بستر محلات دارای بافت های فرسوده بوده است،  با تغییر نگاه از نوسازی به بهسازی در طرح ها و برنامه های بافت های شهری نیز تغییر به وجود آمد و بازآفرینی در دستور کار قرار گرفته است. در مشهد نیز که پیش از این در منطقه ثامن دفاتر توسعه محلی افتتاح شده بود اکنون دفتر توسعه محله شقایق و گلدیس(نُه دره) واقع در منطقه ۹ شهرداری مشهد با حضور حمیدرضا موحدی زاده نایب رئیس و رمضانعلی فیضی عضو شورای شهر مشهد، شاکری روش مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد، فرهادیان شهردار منطقه و تنی چند از فعالان و اعضای شورای اجتماعی محلات افتتاح شد.

به گزارش صبح امروز مجتبی شاکری روش؛ مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد در این مراسم با ارائه گزارشی از روند افتتاح این دفتر گفت: کوی نُه‌دره بزرگترین منطقه مسکونی غیر رسمی منطقه ۹ مشهد است که طبق آمار سال ۹۵، ۲۷ هزار جمعیت را در دل خود جای داده است.
وی ادامه داد: منطقه نُه‌دره جزو محلاتی است که در بافت فرسوده واقع شده ولی الزاما فقط بافت فرسوده محسوب نمی‌شود و اسکان غیررسمی نیز در آن وجود دارد که با توجه به اقبالی که در شورای اجتماعی محلات این محله وجود داشت برای حضور دفاتر توسعه در این بخش بر این شدیم تا بررسی های لازم را برای رقم زدن اتفاقات خوب در این منطقه انجام دهیم.
وی افزود: هرجایی که شهرداری مناطق حامی دفاتر توسعه بوده و از آنها حمایت کرده آنها به بهترین شکل فعالیت کرده‌اند و آثار مطلوبی از توسعه فضاهای شهری کم برخوردار از خود به جای گذاشته‌اند.
شاکری روش گفت: تا کنون ۲۳ دفتر توسعه در اقصی نقاط شهر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که محلات سیس آباد، پورسینا، زرکش و شهید قربانی هم به مرور به این تعداد افزوده می‌شوند، همچنین قرار بر این است در محله تاریخی سرشور و جنت نیز یک دفتر توسعه محله افتتاح شود.
همچنین در این مراسم فرهادیان شهردار منطقه ۹ مشهد نیز در سخنانی محله نُه‌دره را از مناطق مستعد توسعه شهری عنوان کرد و گفت: این محله در میان محلات منطقه ۹ مستعدترین منطقه برای ساماندهی و توسعه در نظر گرفته شده و از چند سال گذشته تا کنون روند نگاه توسعه محور برای ارتقا سطح کمی و کیفی این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: بدون شک نقش شورای اجتماعی محلات و دفاتر توسعه در کنار یکدیگر یک نقش بی بدیل و ارزشمند است که می‌توان از فعالیت این دو به عنوان یک ظرفیت مهم در راستای توسعه مناطق کم برخوردار شهری یاد کرد.

بهسازی مناطق کم‌برخوردار مهم ترین هدف دفاتر توسعه و تسهیل‌گری شهری است

هم چنین نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بهسازی مناطق کم‌برخودار شهری مهم ترین هدف دفاتر توسعه و شورای اجتماعی محلات در هر منطقه از شهر است.
حمیدرضا موحدی زاده در مراسم افتتاح دفتر توسعه محله شقایق و گلدیس(نُه دره) در منطقه۹ در سخنانی اظهار کرد: امیدواریم رسالت سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد توسط این دفاتر توسعه به درستی پیاده سازی شود و نشان دهد که نسبت به هدف‌های در نظر گرفته شده در ابتدای راه خود پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
وی افزود: یکی از هدف های تشکیل سازمان بازآفرینی در شهرداری انسجام به امورات فضاهای شهری و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد بود که خوشبختانه امروز شاهد فعالیت خوب این سازمان هستیم.
موحدی زاده خاطرنشان کرد: این دفاتر باید با کمک شهرداری به تدریج بافت های مناطق فرسوده را با جلب اعتماد اهالی هر محل و همچنین جذب سرمایه‌گذار برای احداث پروژه های جدید شناسایی و بهسازی کنند.
نایب رییس شورای شهر مشهد تاکید کرد: این منطقه به لحاظ آب و هوا فضای بهتری را در دل خود جای داده و طبیعی است که باید وضعیت امروزش بهتر از دیروزش باشد چراکه این محل بستر ورودی برای بخشی از ییلاقات جنوبی مشهد است که مردم و گردشگران از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
وی بیان کرد: دفاتر تسهیل گری باید به وضعیت امنیت، بهداشت، فرهنگ و توسعه منطقه در کنار دیگر موارد شهری و با کمک شورای اجتماعی محلات توجه ویژه داشته باشند، شورای اجتماعی محلات نیز باید مشکلات منطقه را به شهرداری مناطق و مناطق نیز آنها را به دفاتر توسعه منتقل کنند تا تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.
موحدی زاده با تاکید بر اینکه بهسازی مناطق کم‌برخوردار مهمترین هدف دفاتر توسعه و شواری اجتماعی محلات است، خاطرنشان کرد: هر ساله تقریبا ۵ درصد از بودجه جاری عمرانی شهرداری با پیشنهاد شورای اجتماعی محلات بسته می‌شود، بر همین اساس پیش بینی می‌شود که امسال قریب به ۱۲۰میلیارد تومان از این بودجه جاری برای محلات کم برخوردار در نظر گرفته شود، بدون شک این عدد برای محله‌‌هایی مانند نُه دره عدد کمی نیست و می‌توان پیشرفت و توسعه آن را متضمن شد.
دفاتر توسعه محله، آغوش‌بازشده مدیریت شهری به روی مردم و سرمایه‌گذاران است

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: دفاتر توسعه و تسهیل‌گری آغوش بازشده سیستم مدیریت شهری به روی مردم و سرمایه‌گذاران در جهت بهبود و بهسازی فضاها کم برخوردار شهری است.
رمضانعلی فیضی اظهار کرد: دفاتر توسعه و تسهیل‌گری آغوش باز شده سیستم مدیریت شهری در قالب سازمان بازآفرینی به روی مردم و دعوت آنها برای شرکت در حلقه تصمیم گیری در مباحث مدیریت شهری هستند.
وی افزود: مردم صاحب اختیار امور اجرایی شهر هستند و بازوی اجرایی سازمان بازآفرینی نیز همین دفاتر تسهیل گری و توسعه هستند که در ارتباط مستقیم با مردم می‌توانند توسعه را برای مناطق کم‌برخوردار به ارمغان آورند.
عضو شورای شهر مشهد بیان کرد: سکونت‌گاه های غیر رسمی در این مناطق بسیار زیاد است و باید دفاتر با همکاری شورای اجتماعی محلات و شهرداری منطقه به ساماندهی بیشتر این سکونت‌گاه‌ها اقدام کنند.
فیضی تاکید کرد: دفاتر توسعه و تسهیل‌گری و شورای اجتماعی محلات نباید در مسیر فعالیت خود از نقش مدارس غافل شوند، چرا که مدارس یکی از پل‌های قوی ارتباطی با مردم است و البته مساجد نیز در کنار مدارس می‌توانند موثر عمل کنند، بدون شک استفاده از این دو ظرفیت ارتباطی با مردم ثمرات خوبی را در راستای توسعه شهری به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: شورای پنجم و اعضایش بدون هیچ شعاری و با تمام وجود و بر مبنای یک باور عمیق به دنبال کمک و همراهی با مردم هستند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده و نمی‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *