در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به مشهد چه گذشت

10 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سفر به خراسان رضوی 10 هزار واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد برای روستاییان به عنوان هدیه دولت به اقشار کم درآمد طی یک سال احداث می‎شود.

محمدباقر نوبخت 7 دی‌ماه در آیین “افتتاح همزمان ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی بازسازی شده در سیل ۱۳۹۸ و اهدای ۲۲۲ هزارمین جلد سند روستایی استان خراسان رضوی” در روستای سیف‎آباد شهرستان بردسکن حضور یافت؛ وی در این مراسم عنوان کرد: در آغاز سال جاری خسارت‎های بسیاری ناشی از سیل به کشور وارد شد و ابنیه، خانه‎های مسکونی و مزارع و باغات بسیاری از کشاورزان دچار خساراتی شدند.

نوبخت گفت: اگرچه در بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی که از آن‌ها به عنوان مهد آزادی‎ صحبت می‎شود وقتی خسارتی به شهروندان وارد می‎گردد، رها می‌شوند اما در اینجا باید از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر نمود که از همان ابتدا پس از سیل احداث خانه‎های جدید را بلافاصله آغاز کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: اکنون که در دهمین ماه سال جاری شاهد اتمام 2250 واحد مسکونی در استان خراسان رضوی هستیم، هرچند خسارت‏‌های سیل ابعاد بسیار گسترده ملی داشت به طوری که استان خراسان رضوی و دیگر استان‌ها درگیر شدند.

وی ادامه داد: براساس گزارش‎های رسیده براثر سیلاب 38 هزار میلیارد تومان طی چند روز و هفته ابتدای امسال خسارت وارد شد، اما نمی‎توان مردم را به حال خود گذاشت و باید وارد عمل می‎شدیم. در همین راستا براساس مصوبه دولت بخشی از اعتبارات مورد نیاز به صورت بلاعوض و بخشی دیگر به صورت تسهیلات کم سود در اختیار مردم قرار گرفت که تا کنون اعتبارات بلاعوض پرداخت گردیده و تسهیلات نیز متناسب با پیشرفت کار نیز پرداخت شده است.

نوبخت اظهار کرد: تا به امروز دولت 39 هزار و 500 میلیارد تومان علاوه بر پرداخت‎های بلاعوض و بازسازی خانه‎های خسارت دیده ناشی از سیل، برای زیرسازی و عمران و آبادانی کشور، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها سرمایه‎گذاری نموده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ساخت ۱۳۲ کیلومتر خط آهن بین میانه و بستان‌آباد در مسیر استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان از پروژه‌های زیرساختی بوده که با وجود تحریم‌های اقتصادی انجام شده است.

وی بیان کرد: یکی از دلایل آمدن من به این استان افتتاح مسکن برای روستاییان به خصوص آن‌هایی که توان مالی برای خانه سازی ندارند، بوده است که در این سفر علاوه بر اتمام واحدهای آسیب دیده ناشی از سیل ابتدای امسال، 10 هزار واحد دیگر نیز هدیه دولت به مردم خوب و عزیز استان خراسان رضوی است که طی یک سال احداث می‎شود.

نوبخت گفت: براساس توافقی که با استاندار خراسان رضوی صورت گرفت، 8 هزار واحد در روستاها برای افراد کم درآمد و خانواده‎هایی که نیاز به این واحدها دارند و دو هزار واحد در حاشیه شهر مشهد احداث خواهد شد.

وی عنوان کرد: این طرح یک ساله انجام می‎شود و در دی‌ماه سال آینده افتتاح خواهند شد که افتتاح این 10 هزار واحد به صورت نمادین در روستای سیف‎آباد شهرستان بردسکن صورت می‌گیرد.

حدود یک میلیون فرصت شغلی جدید

نوبخت در ادامه سفر روز شنبه به استان خراسان رضوی در مراسم افتتاح طرح هادی روستای عشایری چاه تلخ سبزوار در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در تبصره ۱۸، برنامه کاملی در قالب ۹ طرح از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برای تحقق حدود یک میلیون فرصت شغلی تقدیم شده است.

وی ادامه داد: همچنین در راستای عمران و آبادانی کشور ۷۰۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل زیر ساخت‌های کشور در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در ۹ ماه سال جاری ۳۹۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیر ساخت‌های کشور هزینه شده است.

وی گفت: ایجاد اشتغال، حفظ و تثبیت فرصت‌های شغلی جدید یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در آغاز عملیات احداث 10 هزار واحد مسکونی برای محرومان در خراسان رضوی گفت: هشت هزار واحد از مسکن محرومان در روستاهای خراسان رضوی و ۲ هزار واحد آن در حاشیه شهر مشهد احداث می‌شود.

محمد باقر نوبخت افزود: برای عملیات اجرایی این 10 هزار واحد مسکن محرومان در خراسان رضوی پنج هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است. اواخر سال گذشته نیز عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان در خراسان جنوبی آغاز شد که روز گذشته 2 هزار واحد آن به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد: دولت به روستاها و مناطق محروم توجه دارد؛ از دستاوردهای این سفر تامین اعتبار آسفالت ۲۵ کیلومتر از جاده خاکی منطقه عشایری چاه تلخ روداب سبزوار بود که با اجرای آن موافقت شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبزوار نیز گفت: عملیات نوسازی  ۴۰ واحد مسکونی تخریب شده بر اثر سیلاب فصل بهار در منطقه عشایری چاه تلخ سبزوار آغاز شده که پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارد.

علی رستم‌نیا افزود: همچنین در این مراسم نهصد و چهلمین طرح هادی روستایی در خراسان رضوی، در روستای چاه تلخ بخش روداب سبزوار با هزینه یک‌ میلیارد ریال اجرا شد.

عملیات ساخت ۲ هزار واحد مسکن برای حاشیه‌نشینان مشهد آغاز شد

در ادامه سفر نوبخت عملیات اجرایی ساخت دو هزار واحد مسکن برای ساکنان حاشیه شهر مشهد آغاز شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در  مراسمی که به همین مناسبت شامگاه شنبه در مشهد برگزار شد گفت: حاشیه شهر مشهد همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید بوده و هست.

نوبخت افزود: برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های مختلف نظیر سپاه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است.

وی اضافه کرد: ساکنان حاشیه شهر مشهد از لحاظ بافت مسکونی در وضعیت نامناسبی قرار دارند از این رو عملیات ساخت دو هزار واحد مسکونی برای ساکنان این بافت امشب آغاز شد و این طرح تا بهمن ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت، ساخت مسکن را به صورت تکمیل مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و مسکن حمایتی و همچنین ساخت مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن برای اقشار محروم دنبال می‌کند.

نوبخت افزود: در طرح مسکن روستایی برای خراسان رضوی ساخت هشت هزار واحد پیش‌بینی شده که کلنگ زنی این طرح امروز در دو روستای این استان انجام شد و تا کمتر از یک سال دیگر این طرح افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه که راهبری و رصد توسعه کشور را عهده‌دار است برای برخی استان‌ها به جهت اینکه استعداد مناسبی دارند اما رسیدگی کامل به آنها نشده‌است طرح‌های ویژه‌ای دارد که به عنوان نمونه در خراسان جنوبی طی اسفند پارسال عملیات اجرایی ۲۶ طرح با ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: موضوع حاشیه شهر مشهد همیشه از اولین سوال‌های رهبری در سفر به مشهد است.

علیرضا رزم حسینی افزود: ۳۱ دستگاه اجرایی در استان در موضوع ساماندهی حاشیه شهر مشهد در حوزه‌های مختلف مسوولیت گرفته‌اند و کار به صورت گام به گام در دست انجام است.

وی ادامه داد: تا کنون در خصوص ساماندهی حاشیه شهر اقدامات خوبی توسط شهرداری، شورای پنجم و دولت صورت گرفته‌ است اما موضوع حاشیه شهر مشهد از حدود ۶۰ سال قبل به وجود آمده و ساماندهی آن نیز به تدریج امکان‌پذیر است.

منابع کافی برای طرحهای بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده‌است

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه این مراسم گفت: در تبصره ۱۸ بودجه سال آینده کشور منابع کافی برای نوسازی بافت فرسوده و طرحهای بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده‌ است. در شورای عالی مسکن نیز رییس جمهوری پیگیر طرحهای بازآفرینی شهری است.

وی اضافه کرد: تعهدات مالی مصوبات سفر اول رییس جمهوری به خراسان رضوی ۱۲ هزار میلیارد ریال بود که افزون بر ۱۸ هزار میلیارد ریال برای این مصوبات پرداخت شد و مابقی تعهدات دولت به استان و مشهد نیز در ۲ سال باقیمانده از این دولت پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص وعده اختصاص ۱۴ هزار میلیارد ریال برای طرح نوسازی بافت اطراف حرم رضوی نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی پیگیر مصوبات دولت و پرداخت تعهدات به شهرداری مشهد است.

نوبخت افزود: طرحهای قطارشهری نیز با تعهد پرداخت ۵۰ درصدی اوراق مشارکت توسط دولت اجرا می‌شود و دولت در این خصوص نیز به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی در خصوص احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی حاشیه شهر مشهد نیز اظهار کرد: بر تعهدات خود در این زمینه نیز پای بند هستیم و تمام مصوبات پرداخت خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *