در سومین جلسه ستاد مناسب سازی محیط شهری شهرستان مشهد بررسی شد:

معلولیت حمل و نقل عمومی مشهد

علی نژاد

اجرای قانون مناسب سازی یک الزام قانونی است اما حتی در مواردی که اجرا شده است به دلیل این که فقط خواسته اند این الزام را رعایت کنند و نظارت دقیقی نیز بر اجرای آن نبوده است کمتر سطح شیبداری را می تواند دید که بتواند مورد استفاده معلولان قرار گیرد. یا کمتر فضای عمومی در شهر را می توان پیدا کرد که مناسب سازی آن به گونه ای باشد که فرد معلول بتواند به تنهایی از آن استفاده کند.

فضاهای شهری بیشتر از این که برای معلولان قابل استفاده باشد، خود معلول است و قابل استفاده برای معلولان نیست، گزارش صبح امروز را در این زمینه می خوانید.

یکی از معولان که چندی پیش برای هتل ها و تاسیسات گردشگری مناسب سازی شده در مشهد را مورد آزمایش قرار داده است، می گوید: مناسب سازی چند مجموعه به تنهایی کفایت نمی کند بلکه باید تمام بخش های  عمومی شهر مناسب سازی شده باشد.

او ادامه می دهد: اجرای قانون مناسب سازی تنها برای افراد دارای معلولیت نیست و گروه های هدف دیگری از جمله سالمندان، خردسالان را نیز شامل می شود.

تفکر معلول برخی مدیران

این شهروند دارای معولیت می گوید: دلیل اجرا نشدن این قانون و بی توجهی به مناسب سازی به دلیل تفکر معلول برخی مدیران است، چون اگر اعتقادی به مناسب سازی داشتند قطعا وضعیت فضاهای عمومی نیازمند مناسب سازی، این گونه نبود.

یکی دیگر از معلولان نیز معتقد است: وقتی نگاه انسانی و اخلاقی در شهر وجود نداشته باشد، برای مدیران و مسئولان شهر نیز حضور معلولان اهمیت ندارد بنابراین حتی اگر نیازمند بودجه نباشد و فقط بخواهند نظارت کنند در این زمینه کوتاهی می کنند.

نظارت نامناسب

او ادامه می دهد: در برخی پروژه بدون مناسب سازی به بهره برداری می رسند و افرادی که وظیفه نظارت را دارند، کنترل لازم را انجام نمی دهند.

وی یادآور می شود: حتی در برخی پروژها  هزینه زیادی برای بهسازی انجام می شود اما سطح شیب دار استاندارد نیست، یا دسترسی و ورودی اماکن، شرایط لازم برای افراد دارای معلولیت را ندارد.

دلیل تشدید بی توجهی

یکی دیگر از معلولان نیز معتقد است: عدم حضور معلولان در جامعه موجب تشدید بی توجهی ها شده است.

حسین ادامه می دهد: دلیل عدم حضور معلولان، مشکلاتی است که این قشر برای رفت و آمد دارند.

وی با گلایه از شیستم های حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور تاکید می کند: وقتی معلولان امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارد و از طرفی نیز عمده این افراد توان مالی برای استفاده از حمل و نقل شخصی را ندارد، به ناچار در خانه ها حبس شده اند.

ضرورت بازطراحی

یکی دیگر از معلولان نیز می گوید: باید سیستم حمل و نقل عمومی مشهد باز طراحی شوند، به عنوان مثال ایستگاه های قطار شهری که در حال حاضر ساخته می شوند مسیر ویژه نابینایان داشته باشند، یا به سیستم سخنگو برای نابینایان مجهز شوند.

رضا شهروند معلول تاکید می کند: نمی توان چند خیابان را مناسب سازی کرد و از معلولان انتظار داشت که در جامعه حضور پیدا کنند، در حال حاضر معلولان برای استفاده از فضاهای شهری به تنهایی، مشکل دارند و چه بسا تردد در شهر برای آن ها خطرات جانی دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد آماری از اقدامات انجام شده برای مناسب سازی ارائه می کند و درباره عضویت و شرکت در جلسات کمیته‌های مناسب‌سازی استان و شهرستان به عنوان نماینده شهرداری می گوید: در این راستا ساز و کار‌های لازم برای کنترل ضوابط مناسب‌سازی در صدور پروانه‌های ساختمانی تدوین شده است.

 نظارت بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی برای معلولین

محمد رضا حسین نژاد با اشاره به تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه جانمایی نوار بساوایی در فضا‌های شهری، ادامه می دهد: به منظور اقداماتی همچون تهیه محتوای آموزشی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات محیطی شامل بیلبورد‌های شهری، تهیه بروشور، تهیه و پخش کلیپ آموزشی  در رابطه با مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان و سایر کم‌توانان جسمی حرکتی صورت گرفته است.

او  درباره عقد قرارداد با مشاور به منظور پایش ساختمان‌های اداری شهرداری و فرهنگسرا‌ها اظهار می کند: فراهم کردن مقدمات رفع نواقص مناسب‌سازی در آن‌ها و برنامه‌ریزی برای آموزش ضوابط و مقررات مناسب‌سازی محیط شهری به تمامی مهندسان ناظر با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز صورت گرفته است.

وی تصریح می کند:  ساز و کار نظارت بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی برای معلولین در مرحله طراحی پروژه‌های شهری برنامه ریزی و اجرا شده است.

 
هماهنگی با آستان قدس رضوی برای مناسب‌سازی محوطه ورودی‌های حرم‌مطهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با بیان اینکه بازدید‌های میدانی متعدد از سطح شهر صورت گرفته است، گفت: این بازدید‌ها به منظور پایش وضعیت مناسب‌سازی محیط شهری انجام شده است.

حسین نژاد به برقراری ارتباط و تعامل با انجمن‌های مردم‌نهاد معلولین شهر اشاره می کند و می افزاید:: از این طریق موفق شده ایم از نیاز‌های خاص این افراد در محیط شهری کسب اطلاع کنیم.

وی با اشاره به اختصاص ردیف بودجه خاص برای رفع نواقص مناسب‌سازی محیط شهری می گوید: همچنین تعاملی با معاونت بقاع متبرکه آستان قدس رضوی تعامل انجام شده است تا در ارتباط با مناسب‌سازی محوطه ورودی‌های حرم‌مطهر برای معلولین و سایر کم‌توانان جسمی حرکتی اقدامات مناسب صورت گیرد.

بررسی مشکلات عبور و مرور معلولان در حمل و نقل عمومی

هم چنین روز گذشته در سومین جلسه ستاد مناسب سازی محیط شهری شهرستان مشهد به ریاست معاون استاندار و فرماندار مشهد، مشکلات عبور و مرور معلولان در حمل و نقل عمومی درسه حوزه ریلی، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و نیز وضعیت مناسب سازی مراکز فرهنگی و تاریخی شهر مورد بررسی قرار گرفت

. به گزارش صبح امروز، سیدمحمد رضا هاشمی در این جلسه ضمن تاکید بر شناسایی مشکلات مناسب سازی محیط شهری و اولویت بندی آنها ،گفت:  بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، همه دستگاه ها موظفند جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمانها و اماکن عمومی،‌ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه‌های مصوب‌سالانه خود ، مناسب‌سازی نمایند.
وی افزود: شهرداری مشهد به نسبت سایر شهرداری ها در حوزه مناسب سازی محیط شهری اقدامات خوبی انجام داده است.

هم چنین در این جلسه نیز نماینده شرکت توزیع نیروی برق درباره مناسب سازی مناطق 9گانه شرکت گزارشی ارائه کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *