بررسی وضعیت تولید پوشاک در استان خراسان رضوی:

حال تولید داخلی خوب است اگر قاچاق بگذارد

انسیه سروش

تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران صنعت پوشاک و نساجی خراسان رضوی بزرگترین مانع در مسیر رونق تولید در طول یک قرن فعالیت این صنعت را مشکلات متعددی می‌دانند که هنوز راه‌ چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور ۵۱۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن آن تولیدات داخلی است. گزارش‌ها حاکی از این مطلب است که میزان واردات پوشاک به کشور یک و نیم برابر متوسط جهانی است بطوریکه با رشد قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم ۶ میلیارد دلار، حدود نیم تا یک میلیون شغل در کشور از بین رفت. هرچند واردات پوشاک ممنوع شده است اما این کالا به صورت قاچاق وارد مناطق آزاد ایران می شود و تولیدکنندگان متقلب برچسب آن را تغییر می دهند و نام برند خود را روی آن نصب کرده و به عنوان پوشاک ایرانی به بازار می فرستند. برخی کارگاه های تولیدی در مناطق آزاد مانند بندر انزلی راه اندازی شده که در ظاهر پوشاک ایرانی تولید می کنند اما در کنار تولید پوشاک، برچسب کالای وارداتی قاچاق را تغییر داده و نام برند خود را بر روی آن نصب می کنند. براین اساس، ۷۵ درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور متعلق به چین و ۹ درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک با برند جعلی قرار دارند. خراسان رضوی نیز از حیث صنعت نساجی به ویژه پوشاک، جزو استان‌های دارای مزیت کشور است، با این حال ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در این استان طی سال گذشته ۹۳۳ میلیارد ریال بود که از این میزان، منسوجات با ۲۶۶ میلیارد ریال در صدر قرار داشت.

هم اینک به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک، وضعیت تولید در این رسته بسیار مطلوب است اما قاچاق با وجود اینکه تاحدی  مدیریت شده، نوع آن تغییر کرده و به تولید ضربه می‌زند. مطلب را با گفت‌وگو با نائب رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک مشهد ادامه می‌دهیم.

نایب رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک مشهد گفت: بهتر است دولت از واحد هاي صنفي حمايت بيشتري كند و آن‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد. تسهیلاتی که ممکن است با دشواری‌های بسیار در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، نرخ سود بالایی دارد که اگرچه در ظاهر گفته می‎شود این نرخ 18 درصد است اما در عمل به حدود 30 درصد هم می‎رسد و این در حالی است که حاشیه سود تولیدکننده در حدی نیست که بتواند این میزان سود بانکی را پرداخت کند. برای رفع مشکلات و رونق دوباره تولید در حوزه پوشاک داخلی باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا توان بازپرداخت آن را داشته باشند. همچنین تولیدکننده باید مورد حمایت قرار گیرد و از طرفی باید درهای ورود کشور به روی پوشاک قاچاق بسته و از واردات کالای قاچاق جلوگیری شود.

محسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار صبح امروز با اشاره به نوسانات ارز افزود:با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم هایی که در کشور ایجاد شده بهتر است دولت حمایت واقعی بکند و بانک ها کمی مراعات واحدهای صنفی را بکنند. با حمایت دولت از این واحدها به رونق تولید کمک زیادی می‌شود چون این کالاها می‌توانند با کالاهای ترک، چین، تایلند و حتی ایتالیا و فرانسه رقابت کنند.

وي بيان كرد: مواد اولیه صنعت نساجی وابسته به قیمت دلار است و با پایین و بالا شدن نرخ ارز مواد اولیه صنعت پوشاک تغییر می‌کند. در ابتدای سال قیمت پارچه، نخ و کالاهای وابسته به دلیل افزایش نرخ دلار، افزایش پیدا کرد اما در تابستان قیمت‌ها تقریبا ثابت شد. واحدهای صنفی در ابتدای سال مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه و‌ واحدهای خود را تجهیز کردند. در حال حاضر نیز تولیدات واحدهای صنفی انجام شده و برای فروش در بهمن و اسفند آماده‌شده‌اند.

مرادی در خصوص نمایشگاه بین‌المللی اظهار کرد: نمایشگاهی که در روزهای اخیر برگزار و امروز نیز روز پایانی آن است بیش‌تر جنبه نمایشگاهی داشته و کالاها جهت فروش ارائه نشدند. انشاالله در پایان سال در نمایشگاه بهاره عرضه کالا جهت فروش خواهد بود. کالایی که در نمایشگاه عرضه می‌شود معمولا ۱۰ الی ۱۵ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی فروشگاه‌های صنفی در سطح شهر ارائه می‌شوند.

نایب رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک مشهد اضافه کرد: متاسفانه با وضعیت اقتصادی موجود در جامعه و شروع فصل زمستان، قیمت لباس های زمستانی افزایش یافته و عده‌ای به خرید اجناس دست دوم خارجی که به آن‌ها تاناکورا گفته می‌شود، روی می‌آورند؛ البته وزارت بهداشت نظارت کامل بر واحدهایی که کالای دست دوم خارجی می‌فروشند، دارد.

وی در پایان اشاره کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، کمبود کارگر است. متاسفانه شرایط اقتصادی موجود و تورم 50-60 درصدی که با آن مواجه هستیم، طوری شده است که جوانان به دنبال کارهای زودبازده و دستمزد فوری و روزانه هستند و به کارهای کاذب مثل فروش دلار و پیک موتوری و.. روی آورده‌اند و کمتر به کارهایی مثل کارگری می‌پردازند. در حال حاضر نیز بیشتر نیروهای فعال در واحدهای تولیدی خانم‌ها هستند چراکه این کار همراه با ظرافت و دستمزد پایین است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *