نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خواستار شد:

توجه به نقاط ضعف  و قوت دبربوجه 99 برابر برنامه عملیاتی

در شهر

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در آغاز هشتاد و یکمین جلسه علنی شورا با اشاره به فرارسیدن ماه‌های پایانی سال 98، اظهارکرد: مدیریت شهری مشهد در سال جاری نقاط قوت و ضعفی داشته است که منطقا باید آنها را شناسایی کنیم و شهرداری نیز در برنامه و بودجه سال 99 خود باید نقاط قوت را برجسته‌تر و نقاط ضعف احتمالی را برطرف نماید.

به گزارش صبح امروز حمید رضا موحدی‌زاده با بیان اینکه برنامه عملیاتی 1400-1397 اکنون به نیمه راه خود رسیده است، گفت: در بودجه سال 99 باید شاخص‌های این برنامه میان مدت مورد توجه قرارگیرد تا به اهدافی که پیش‌بینی کرد‌ه‌ایم، دست یابیم.

نگاه راهبردی و درازمدت به ظرفیت‌های شهر با تکیه  بر رویکرد تعاملی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله رویکردهای شاخص شورای پنجم در برنامه عملیاتی، اتخاذ نگاه راهبردی و درازمدت به ظرفیت‌های شهر و همچنین تکیه بر رویکرد تعاملی با دستگاه‌های تاثیرگذار در روند توسعه و عمران مشهد است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در این برنامه سعی شده رویکردی کل‌نگر و سیستماتیک به برنامه‌ها داشته باشیم و آینده‌نگری را مدنظر قراردهیم، افزود: شرط پویایی اقتصاد شهر، رقابتی بودن آن است و باید ضمن فراهم آوردن بستر لازم برای سرمایه‌گذاری، موانع پیش روی این حوزه را به شکل قانونی برطرف کنیم.

کاهش درآمدهای دولتی

موحدی‌زاده در ادامه گفت: مسائلی برای درآمدهای پایدار شهرداری داشته‌ایم و از سوی دیگر کاهش درآمدهای دولتی، که این موارد می‌تواند تحولات نه‌چندان مثبتی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه شهرداری‎‌ها با آن مواجه هستند، افزایش هزینه های اداره شهر است و از سوی دیگر رکود صنعت ساختمان و اقتصاد کشور و تورم موجب دامن زدن به این مشکل شده است.

رشد جمعیت‌ شهری و افزایش تراکم سکونت در حاشیه‌ شهرها و تشدید آلودگی‌ هوا

موحدی‌زاده رشد جمعیت‌ شهری و افزایش تراکم سکونت در حاشیه‌ شهرها و تشدید آلودگی‌ هوا را دیگر مسائلی دانست که به تحولات مثبت و منفی دامن‌ می‌زند و اظهارکرد: افزایش انتظارات مردمی از شهرداری‌‎ و شکل‌گیری انتظاراتی پیچیده براساس نیازهای متنوع، مهمتر از همه تحولات است؛ مردم نیازمند سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، مراکز خرید نوین، فضای سبز و … هستند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: از شهردار محترم درخواست داریم در لایحه بودجه سال 99، چارچوب و اهداف برنامه عملیاتی را مدنظر قرار دهد و بودجه ارائه شده در انطباق با این برنامه باشد.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: در دورنمای مشهد و افق سال 1400، سهم حمل‌ونقل عمومی افزایش جدی داشته و همچنین سهم پسماند شهری، رشد سرانه‌های ورزشی و آموزشی، تحقق شهر هوشمند، میزان رشد سرمایه‌گذاری و … نیز باید در گزارشی ارائه و میزان پیشرفت‌ در آنها لحاظ شود چراکه این شاخص‌ها برای کارشناسان می‌تواند قابل دفاع باشد.

درآمدهای پایدار سال گذشته 21 درصد

وی در ادامه با بیان اینکه 21 درصد از بودجه شهرداری مشهد در سال گذشته براساس درآمدهای پایدار بوده است، گفت: در هدفگذاری‌های برنامه عملیاتی این منابع تا سال 1400 باید به 33 درصد افزایش یابد؛ میزان درآمدهای پایدار در برنامه سال آینده باید خودنمایی کند.

موحدی‌زاده، رضایت شهروندان بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در این راستا تلاش‌های بسیاری به منظور شفافیت مالی و عملکردهای شهرداری و قراردادهای با پیمانکاران و … داشته‌ایم و در برنامه و بودجه سال 99 تیز ترتیبی باید اتخاذ شود که با مشارکت شهروندان و همه ذی‌نفعان این برنامه به پیش برود.

افزایش اختیارات شوراها و ژرهیز از محدود کردن شوراها

نایب رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت افزایش اختیارات و پرهیز از محدود کردن شوراهای شهر اشاره کرد و گفت: دولت‌هایی موفق به توسعه شهرهای خود شده‌اند که درصدد تقویت دولت‌های محلی خود برآمده‌اند و آنها را تقویت کرده‌اند؛ عزم و اراده دولت باید به شکلی قرار گیرد که اختیارات را به دولت های محلی و مراکز استان‌ها بدهد و از تمرکزگرایی پرهیز شود.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: طرح‌های تفصیلی و جامع از جمله موضوعاتی هستند که باید با اخذ نظر از شهرهای مربوطه تهیه شوند و نه اینکه مشاوران و کارشناسانی که در شهرهای دیگر حضور دارند، برای ما تصمیم‌گیری کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر زندگی شهروندان

وی در ادامه به موضوع تاثیر آلودگی هوا بر زندگی شهروندان پرداخت و اظهارکرد: اخیرا وزارت بهداشت هشداری درخصوص میزان افسردگی و بهداشت روان جامعه براثر آلودگی هوا انتشار داد که بر اثر آلودگی هواست؛ خطر جدی بخشی از جامعه را درگیر خود کرده است و افزایش قیمت بنزین هم نتوانست به کاهش آلودگی هوا منجر شود.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: غلبه بر آلودگی هوا امری فرابخشی است و شهرداری مشهد به تنهایی نمی‌تواند حریف معضل ملی و بزرگ این چنینی شود؛ دولت و نهادهای مدنی و … باید به کمک بیایند چراکه عدم کنترل می‌تواند جاذبه شهر را برای سکونت از بین ببرد.

راهکارهای کاهش آلودگی هوا

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه گسترش حمل‌ونقل عمومی یکی از راه‌حل های گسترش حمل‌ونقل عمومی است، گفت: زمانی می‌توان این مهم را محقق کرد که سهم شهرداری‌ها و شهرها از حمل‌ونقل عمومی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، از 3 درصد به 10 درصد واقعی برسد.

موحدی‌زاده در ادامه افزود: شورای پنجم شهر مشهد عزم جدی در گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری داشته و تا پایان سال جاری 192 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در سطح شهر خواهیم داشت؛ در برنامه عملیاتی پیش بینی شده تا سال 1400، طول مسیرهای دوچرخه به 265 کیلومتر برسد.

وی تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات در سطح ملی و محلی، مدیریت شهری برخاسته از شورای پنجم موفق شده تحرک لازم را در شهر ایجاد کند و تحول مثبتی شاهد باشیم.

صدای مردم شنیده شود

موحدی‌زاده بخش دیگری از صحبت‌های خود را به اهمیت شنیدن صدای مردم اختصاص داد و گفت: امیدواریم در آینده ترتیبی اندیشیده شود تا صدای مردم شنیده شود و مردم حس کنند مطالبات و انتظارات به حق آنها بروز و ظهور می‌یابد.

وی افزود: امید و اعتماد مردم نسبت به نهادهای انتخابی را باید افزایش دهیم و انگیزه و انرژی مردم را حفظ کرد؛ از این طریق پایه‌های مردمی نظام و دولت محکم‌تر می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: امنیت و آزادی مکمل یکدیگر هستند که باید در کنار هم پیش بروند؛ ضمن امنیت، اولویت‌ آزادی‌های مردمی نباید سلب شود و مردم احساس کنند در سایه جمهوری اسلامی می‌توانند حرف بزنند و حق خود را مطالبه کنند.

9 دیماه، موضوع دیگر سخنان نایب رئیس شورای شهر مشهد در آغاز هشتاد و یکمین جلسه علنی شورا بود و موحدی‌زاده در این خصوص افزود: با توجه به اینکه این مناسبت در تقویم رسمی کشور ثبت شده، به آن احترام میگذاریم؛ امیدواریم چنین روزهایی که مردم بهانه ای برای گردهم آمدن پیدا می‌کنند و در کنار هم قرار می‌گیرند، بر اتحاد و انسجام و دوستی و همدلی تاکید شود.

گسترش و ایجاد مسیرهای ویژه جهت حرکت سریع اتوبوس‌ها

هم چنین عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در نطق ژیش از دستور این جلسه گفت: شهر مشهد نیز به عنوان ناطق پیش از دستور هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امروز به‌واسطه سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن استقبال مردم از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افرایش یافته، لذا باید ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم.
علیرضا شهریاری با عنوان اظهار کرد: با درایت و مدیریت شهردار جوان و پرکار، شاهد گسترش و ایجاد مسیرهای ویژه جهت حرکت سریع اتوبوس‌ها هستیم و باید مشوق مردم جهت استفاده نکردن از خودروی شخصی و بالطبع کاهش آلودگی هوا باشیم.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و افزایش فشار اقتصادی به مردم تصریح کرد: حجم زیادی از مشکلات موجود نتیجه تحریم‌های ظالمانه‌ای است که به ناحق بر ملت شریف ایران تحمیل شده است و جوانان غیور و هموطنان غیرتمند ما همواره کوشیده‌اند که این تحریم‌ها و محدودیت‌ها را به فرصت جهت سازندگی کهن سرزمین ایران مبدل سازند.
شهریاری با عنوان اینکه ایجاد و افتتاح پل‌ها و پروژه‌های جدید در سطح شهر تقدیر و تشکر از مدیریت محترم شهرداری کلانشهر مشهد را می‌طلبد، تاکید کرد: امروز مسئولین با همت مضاعف باید جهت ریشه‌کن کردن فقر و جلوگیری از ایجاد شکاف بین طبقات مختلف جامعه گام‌های موثری بردارند،زیرا توسعه اجتماعی فقط با ریشه‌کن کردن فقر در جامعه امکان‌پذیر است.

image_print
4 پاسخ
  1. sklep
    sklep گفته:

    Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is important and all. However think about
    if you added some great pictures or video clips to give your
    posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos,
    this blog could certainly be one of the very best in its
    field. Wonderful blog! I saw similar here: Najlepszy sklep

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *