۱۴ سال تعلل بانک مرکزی برای ایجاد قواعد شرعی بر بانک‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس و بانک مرکزی ۱۴ سال در ایجاد قواعد نظارتی و شرعی بر بانک ها تعلل کرده اند، گفت: تاکید رهبری بر تعیین تکلیف طرح بانکداری اسلامی است.

محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی روز (سه شنبه، 26 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، گفت: از اوایل دهه 80 در اقتصاد ایران با پدیده جدیدی مواجه شدیم براساس اصل 44 قانون اساسی همه بانک ها بعد از پیروزی انقلاب ملی شدند و در دهه 80 با تفسیر اصل 44 اجازه تاسیس بانک خصوصی داده شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از بانک های دولتی نیز به بخش خصوصی واگذار شد اما 14 سال پیش که این اجازه داده شد نسبت به اجرای بند هـ سیاست های اصل 44 که بر ایجاد قواعد نظارتی و شرعی بر بانک ها تاکید داشت، توجهی نشد در واقع بانک مرکزی و مجلس در این مدت تعلل کردند.

وی یادآور شد: عدم توجه به ایجاد قواعد نظارتی و شرعی موجب شد امروزه شاهد 2 هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی باشیم در واقع رشد نقدینگی 700 برابر در اقتصاد شده اما رشد تولید بنابر گزارش رئیس بانک مرکزی نیم درصد بوده است.

بحرینی با تاکید بر اینکه بانک ها عامل ایجاد نقدینگی در کشور هستند، گفت: مقام معظم رهبری حدود 7 سال پیش برانجام کار در این حوزه تاکید کردند حتی با نظر بانک مرکزی و دولت و درخواست معاون اول رئیس جمهور مبنی بر مسکوت ماندن طرح مجلس برای ارائه لایحه نیز مخالفت کردند و خواستند تا نمایندگان و بانک مرکزی درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به تفاهم برسند.

وی افزود: از این رو بیش از 30 ساعت با همکاران بانک مرکزی مباحث را بررسی و به نقاط مشترک رسیدیم اما امروز شاهد اظهارات متفاوتی از سوی رئیس بانک مرکزی در مجلس بودیم که این نگرانی ها درست نیست. فرصت دادن به دولت برای ارائه لایحه قطعا راهکار مناسبی نیست چرا که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی عید سال جاری یادآور شدند دولت 4 سال پیش وعده ارائه لایحه داده اما هنوز لایحه ای به مجلس نداده است.

بحرینی تاکید کرد: دولت به

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *