صبج امروز گزارش می دهد:

مصائب مسیر سبز

علی نژاد

دوچرخه اقتصادی ترین  و مقرون به صرفه ترین وسیله حمل و نقل  محسوب می شود، چون علاوه بر این که به کاهش آلودگی هوا کمک می کند، در شرایطی بیشتر افراد جامعه دچار کم تحرکی شده اند  به تحرک افراد نیز کمک می کند. در برخی از کشورهای اروپایی از جمله آمستردام هلند که با آلودگی شدید هوا رنج می بردند به استفاده از دوچرخه روی آوردند و دوچرخه نجات دهنده شهرها از آلودگی هوا  و کمبود فضای پارک و … دراین شهر بود. در ایران نیز استفاده از دوچرخه چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته و اگر چه شهرداری مشهد 190 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه ایجاد کرده است اما دوچرخه سواران با مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می کنند. گزارش صبح امروز را در این زمینه می خوانید.

دوچرخه هم وسیله حمل ونقل است

یکی از شهروندان مشهدی که از حدود 20 سال قبل تاکنون در شهر مشهد با دوچرخه تردد می کند می گوید: مهم ترین چالش هنگام تردد با دوچرخه این است که شهروندان دوچرخه را وسیله حمل و نقل نمی دانند.

او ادامه می دهد: خودرو سواران خیابان را فقط متعلق به خودرو می دانند و اگر دوچرخه ای با سرعت پائین حرکت کند، راننده خودرو بوق ممتد می گیرند و انتظار دارند دوچرخه سوار خیابان را به آن ها بدهد.

استفاده از دوچرخه نیازمند فرهنگ سازی

او تاکید می کند: باید برای پذیرش حضور دوچرخه ها در خیابان فرهنگ سازی انجام شود و رانندگان خودرو مراقبت دوچرخه ها باشند. چون با کوچک ترین برخورد خوردو، دوچرخه سرنگون می شود.

امنیت دوچره سواران

مهلا یکی از دوچرخه سوارانی است که حدود 10 سال با دوچرخه به صورت تفریحی دوچرخه سواری می کند، او می گوید: دوچرخه نه تنها در خیابان ها و کوچه ها بلکه در مسیرهای ویژه هم  امنیت لازم را ندارند.

او ادامه می دهد: مسیرهای دوچرخه برای برخی از شهروندان معنای مسیر دوچرخه را ندارد، برخی از شهروندان خودروهای خود را در این مسیرها پارک می کنند و دوچرخه سواران باید دائم از مسیر خارج و دوباره به مسیر بازگردند که در برخی از مسیرها حتی باید از دوچرخه پیاده و دوباره سوار شوند.

مشکلات تردد دوچرخه سواران حتی در مسر های ویژه

حسن دیگردوچرخه سواری است که معتقد است باید به همه شهروندان فرهنگ استفاده از دوچرخه را بیاموزیم، او تاکید می کند: نه تنها دوچرخه ها در سطح شهر بلکه در مسیرها ویژه هم ترددشان مشکل است برخی از عابران پیاده نیز در مسیرهای دوچرخه برای دوچرخه سواران مزاحمت ایجاد می کنند.

مزاحمت موتورسواران برای دوچرخه سواران

او موتورسواران را مهم ترین مزاحمان دوچرخه سواران می داند و می گوید:  برخی از موتورسواران خود را  مالک مسیرهای ویژه  دوچرخه می دانند و برای تردد دوچرخه سواران و عابران پیاده مخاطراتی ایجاد می کنند.

فرشید یکی دیگر از شهروندان بر ضرورت نظارت بیشتر واحد سد معبر شهرداری بر فروشگاه ها و مغازه های حاشیه مسیرهای ویژه دوچرخه اشاره می کند و می گوید: برخی از شهروندان خودرو یا وسایل مغازه شان را در مسیر ویژه دوچرخه قرار می دهند نیز وسایل خود را در مسیر قرار دهند.

کارشناسان چه می گویند؟

رییس گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درباره اهمیت حمل و نقل عمومی می گوید: در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده بود که ۷۵ درصد تردد شهروندان با وسایل حمل و نقل عمومی باشد که اگر این کار انجام می‌شد و تاخیر نداشتیم با آلودگی هوا مواجه نبودیم.

مهدی نقیبی بیدختی ادامه می دهد: حمل و نقل انسان محور، ایجاد شرایط مطلوب فنی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، ایمنی و زیست محیطی برای زندگی شهری است که در این راستا باید حمل و نقل ایمن، ارزان، سریع، با حداقل آلودگی، بدون اسراف در منابع سوخت و با مسیرهای راحت انجام شود.

وی با تاکید بر مدیریت عرضه و تقاضا و بهینه سازی و کنترل، توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها، هدایت شهروندان به سوی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه‌سواری تصریح می کند: رفتار رانندگی نیز باید اصلاح شود.

هم چنین نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی می گوید: حمل و نقل انسان محور تنها به ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری، حمل و نقل عمومی و ایجاد مسیر پیاده‌روی عابرپیاده خلاصه نمی‌شود بلکه عارضه سنجی کاربری‌ها، رعایت اصول فنی در دسترسی کاربری‌ها و اصول ترافیکی و توجه به نیاز توانیابان هم مورد نظر است.

داریوش معظمی می افزاید: وقتی سلسله مراتب شهری را رعایت کنیم به حمل و نقل عمومی انسان محور کمک می‌کنیم. عارضه سنجی کاربری‌ها، رعایت اصول فنی در دسترسی کاربری‌ها، رعایت ضوابط ترافیکی در جانمایی کاربری، مدیریت توقفگاه خودرو، افزایش ایمنی در سیستم بویژه برای عابران پیاده و معلولان و دوچرخه سواران، طراحی سیستم یکپارچه حمل و نقل، پیوستگی و طراحی پیاده‌روها و توجه به نیاز توانیابان، همه جزو حمل و نقل انسان محور است.

190 کیلومتر تاکنون و سال آینده 70 کیلومتر مسیر دوچرخه

مدیر کل هماهنگی و نظارت بر حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: تاکنون ۱۹۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در مشهد ایجاد شده است و سال آینده ۷۰ کیلومتر دیگر به این میزان افزوده خواهد شد.

علی اصغر نیشابوری روز گذشته در پیش نشست “سیزدهمین همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی” می گوید: تا پایان سال گذشته ۱۲۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در مشهد ایجاد شده بود که امسال ۶۵ کیلومتر دیگر به آن افزوده شد و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری در مشهد به ۲۶۵ کیلومتر برسد که این امر زودتر از موعد محقق خواهد شد.

او بر ضرورت استفاده از حمل و نقل پاک و انسان محور تاکید و می افزاید: نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های دارای عمر بیش از ۱۰ سال مورد نظر است که در این راستا امسال یکصد دستگاه مینی بوس نوسازی شده و تا پایان سال جاری نیز ۲۵۰ دستگاه تاکسی و نیمه نخست سال آینده هم یکصد دستگاه اتوبوس در مشهد نوسازی خواهد شد.

ورود دوچرخه های اشتراکی تا پایان امسال

نیشابوری با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی همواره در دستور مدیریت شهری است ، اظهار می کند: تا پایان امسال دوچرخه اشتراکی و سیستم جدید دوچرخه همراه با دوچرخه‌های جدید فعال می‌شود که زیرساخت‌های آن نیز در حال آماده شدن است.

گفتنی است: سیزدهمین همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی با موضوع “حمل و نقل انسان محور” ۲۵ آذر ماه با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و شهرداری مشهد در این شهر برگزار خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *