معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی:پزشک موظف است شرایط معاینه همراه دستیارانش را برای بیمار توضیح دهد

لطفا اجازه بگیرید

سارا ایزد خواه

معاون آموزشی دانشکاه علوم پزشکی گفت: پزشک موظف است پیش از معاینه، شرایط ویزیت بیمار به همراه چند دستیار را توضیح دهد و بیمار در صورت عدم تمایل بایستی نارضایتی خود را اعلام کند.

به گزارش صبح امروز بهروز ثمینی در رابطه با قوانین مربوط به حضور دستیار همراه پزشک متخصص هنگام معاینه بیماران افزود: بخشی از این قوانین از سوی وزارت بهداشت‌ودرمان‌وآموزش پزشکی و بخشی توسط شورای تحصیلات تکمیلی و آموزش دانشگاه مصوب شده و دستیاران پزشکی ملزم به پیروی از این قوانین هستند.

وی تصریح کرد: براساس این قوانین، ویزیت بیماری که وارد بیمارستان می‌شود -اعم از اورژانس و غیراورژانس- بر عهده دستیاران سال سوم و چهارم است؛ بنابراین دستیار سال اول یا دوم هیچگاه نمی‌تواند بیماری را به‌ویژه در اورژانس‌ها ویزیت کند و اگر این کار صورت بگیرد بایستی حضور رزیدنت سال بالا باشد. همچنین دستیاران سال پایین به‌هیچ وجه نباید مشاوره‌ای به بیمار دهند.

حضور دو تا سه دستیار همراه پزشک برای معاینه بیمار قانونی است

ثمینی با اشاره به قوانین حضور دستیار پزشک برای معاینه بیمار ادامه داد: براساس قوانین موجود حضور دستیار همراه پزشک برای معاینه بیمار دو نوع است. بر این اساس هر استاد به‌عنوان نمونه با دو تا سه رزیدنت به‌خصوص به‌صورت ماهانه کار می‌کند و ماه بعد رزیدنت‌های جدید جایگزین می‌شوند. در این موارد زمانی که استاد، بیماری را ویزیت می‌کند ممکن است دو یا سه رزیدنت همراه وی باشد که در بیشتر بخش‌های بیمارستان‌های آموزشی بدین منوال است.

تنها در برخی روزها امکان حضور تمام رزیدنت‌ها برای معاینه بیمار وجود دارد

معاون تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی گفت: از سویی دیگر روزهایی راند عمومی است همه اساتید همراه تمام رزیدنت‌های خود برای معاینه بالینی بیمار حضور دارند؛ بنابراین ممکن است بین 10 تا 15 رزیدنت همراه اساتید در اتاق بیمار باشند و تنها یک نفر، بیمار را معاینه و آزمایش‌های او را بررسی کرده و نتایج آن را اعلام می‌کند. گفتنی است که این اتفاق تنها در روزهایی که راند عمومی است رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که در مواردی که پزشک همراه دستیاران خود بیمار را معاینه می‌کند چه حقوقی باید رعایت شود؟ بیان کرد: براساس منشور حقوق بیمار تمامی موارد مشخص شده به‌طور کامل رعایت می‌شود. گفتنی است که در مواقع ضروری کثرت معاینه وجود دارد که برای تعیین و تکلیف بیماری فرد اینترن، رزیدنت سال اول و رزیدنت سال بالاتر زیر نظر استاد بیمار را معاینه می‌کنند؛ درنتیجه ممکن است حتی پنج نفر یک بیمار را معاینه کنند، اما بایستی تمام موارد لازم چه از لحاظ پزشکی و چه از لحاظ قوانین شرعی رعایت شود.

پزشک موظف است شرایط معاینه همراه دستیارانش را برای بیمار توضیح دهد

ثمینی با بیان اینکه «پزشک موظف است پیش از معاینه، شرایط ویزیت بیمار به همراه چند دستیار را توضیح دهد و بیمار نیز اگر تمایلی برای این کار نداشت بایستی اعلام کند» گفت: در این موارد پزشک موظف است پیش از معاینه بیمار خود را معرفی کرده و اجازه لازم را از مریض دریافت کند. اگرچه که بیمارانی که به بیمارستان‌های آموزشی چون شهید کامیاب، امید، ام‌البنین، هاشمی‌نژاد، امام رضا، قائم و… مراجعه می‌کنند معمولا از چنین شرایطی مطلع هستند؛ بنابراین موارد کمی وجود داشته که بیمار نسبت به دفعات معاینه یا حضور دستیار همراه پزشک ناراضی باشد.

منعی برای معاینه بیمار خانم توسط رزیدنت آقا وجود ندارد

معاون تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی تشریح کرد: قوانین مربوط به معاینه بیماران همه تعیین شده هستند برای مثال اینکه آیا رزیدنت آقا می‌تواند در بخش زنان حضور داشته باشد یا خیر؟ از طرف وزارت مشخص شده است. درواقع هر رشته،‌ دارای یک کریکوروم است و در آن تمامی وظایف رزیدنت سال آخر مشخص شده است. از سویی دیگر در این قوانین، منعی برای معاینه بیمار خانم توسط رزیدنت آقا وجود ندارد، اما در صورت عدم رضایت بیمار، رزیدنت دیگری برای معاینه وی انتخاب می‌شود.

این جراح مغزواعصاب با اشاره به تخلف دستیاران یا پزشک در معاینه بیماران خاطرنشان کرد: برخی از قوانین در حیطه کمیته انظباطی است؛ بنابراین اگر دستیار، خلافی مرتکب شود به کمیته انضباطی فرستاده می‌شود، اما برخی از موارد در حیطه کمیته آموزشی است. برای نمونه رزیدنت سال یک حق معاینه بیمار را نداشته، اما این کار را انجام داده است به کمیته اجرایی و آموزشی گروه مربوطه ارجاع می‌شود پس از آن به دانشکده پزشکی فرستاده شده و تخلف وی بررسی می‌شود. گفتنی است که هر رزیدنت‌ به‌صورت سالانه دارای30 نمره اخلاق حرفه‌ای است که 20 نمره در اختیار گروه و 10 نمره دیگر در اختیار معاونان آموزشی بیمارستان‌های مربوط و دانشکده پزشکی است. بنابراین اگر رزیدنتی نمره‌ای کمتر از 21 برای اخلاق پزشکی خود دریافت کند به امتحان معرفی نمی‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *