اعمال قدرت نرم سیاست جهانی در دستان رسانه ها

رسانه های برون مرزی را سرپا نگه داریم

تحولات دهه‌های اخیر در حوزة روابط بین‌الملل، حاکی از اهمیت مقولة فرهنگ در دست‌یابی به اهداف و بهبود روابط میان دولت‌ها است؛ به نحوی که امروزه شاهد ظهور و تشکیل اتحادیه‌های فرهنگی در عرصة جهانی بوده تا از این طریق، زمینة تنازعات و چالش‌های بین‌المللی، برطرف و موجب هم‌گرایی دولت‌ها و ملت‌ها گردد. نفوذ در افکار عمومی از جمله اهداف مهم در حوزة سیاست بین‌الملل است که این مهم به تناسب موقعیت، جایگاه، امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی هر کشور به شیوه‌ها و مکانیسم‌های مختلف، تعقیب می‌گردد.

از این رو دولت‌ها درصدد تحکیم بنیان‌های معرفتی فرهنگ خود و تعمیم ارزش‌ها، دانش‌ها و نگرش‌های تولید شده به فراسوی مرزهای جغرافیایی خود می‌باشند، تا با استعانت از مکانیسم اقناع فرهنگی به جای کاربرد زور، اذهان و افکار عمومی جهانیان را در راستای منافع و اهداف خود هم سو نمایند. پس دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار اعمال قدرت نرم (فرهنگی) در سیاست جهانی، تأثیر شگرفی بر پیشبرد اهداف و منافع ملی کشورها دارد.

پس امروزه، نقش رسانه‌ها در ساختن افکار عمومی جهان و انتشار هنجارها و ارزش‌های فرهنگی به جهانیان قابل انکار نیست. از این رو، نقش نهادها و رسانه‌ها در تولید و توزیع هنجارها و ایستارها حائز اهمیت است.

نگاهی ویژه تر شبکه های برون مرزی به مسائل فرهنگی

عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ، در خصوص اهمیت این موضوع عنوان کرد: شبکه های برون مرزی صداوسیما نظیر پرس تی وی، هیسپان تی وی و … در کنار  فعالیت هایی که در حوزه اطلاع رسانی و ابعاد سیاسی دارند، باید به مسائل فرهنگی هم نگاهی ویژه تر داشته باشد، زیبایی های طبیعت و جاذبه های گردشگری کشورمان به قدری زیاد است که باید آن ها را به جهانیان شناخت، همچنین امنیت و آرامشی که در کشورمان وجود دارد باید در برنامه ها انعکاس داده شود، همه اینها سبب می شود تا علاوه بر خنثی سازی تبلیغات منفی که علیه ایران وجود دارد، جذب گردشگر رخ دهد و در نهایت به سرازیر شدن سرمایه به کشورمان بیانجامد.

حاتمیان درباره انجام رسالت شبکه های برون مرزی به عنوان نمایندگان ایران در سپهر رسانه ای جهان، گفت: باید یک هم اندیشی با ایرانیانی که بیرون از مرزها هستند و با ایران روابط دوستانه ای دارند، انجام شود و در این زمینه ذائقه سنجی مخاطبان و جوامع غیر ایرانی صورت بپذیرد. در حال حاضر تبلیغات به سمت همین ذائقه سنجی حرکت می کند. ما باید داشته های خودمان را فهرست کنیم و مناسب با ذائقه مخاطبان هر کشور به تبلیغ محصولاتمان بپردازیم. مثلا اگر قالی ایرانی در فلان کشور طرفدار دارد، در شبکه برون مرزی باید برنامه های مستندی در مورد این هنر ایرانی ساخته شود و مخاطب را با بافت و پردازش این فرش آشنا کنیم. به طور کلی باید با توجه به قابلیت های کشورمان پیش برویم. مثال از این دست بسیار زیاد است.

وی بر همین اساس افزود: در بیرون از مرزها ایرانیان تحصیل کرده ای هستند که به خاطر حس وطن پرستی به کشورمان و جمهوری اسلامی ایران پایبند هستند، می توان اطلاعات وسیعی از آنها دریافت و در جهت ارتقای سطح برنامه های برون مرزی از آنها استفاده کنیم.

در خبرها بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی دیگر کشورها توجه شود

وی گفت: ما باید موهبت های تاریخی عظیمی که در دنیا داریم را قدر بدانیم، شخصیت های موجه، قابل قبول و شناخته شده ای مانند مولانا را می توانیم با دنیا به اشتراک بگذاریم. اگر رسانه بتواند به سمت توسعه این ابعاد برود، موفق می شود. شبکه های برون مرزی می توانند در مسیر منافع ملی برنامه پخش کنند و همواره و بیش از پیش در مسیر منافع ملی حرکت کنند.

حاتمیان خاطر نشان کرد: در برهه هایی از تاریخ، چند کشیش از اروپا به کره و هندوستان می رفتند و تبلیغ می کردند، یا مثلا تاجران عرب یا ایرانی به مالزی می رفتند و حالا شاهد خیل عظیم مسلمانان این کشور یا مسیحی شدن کره جنوبی و هندوستان هستیم. شبکه های برون مرزی اگر دنبال توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور هستند راهش همین اشاعه فرهنگ است و در شبکه های ما هم باید از همین ترفند بهره برداری شود.

حاتمیان درباره تخصیص بودجه مجزا برای معاونت برون مرزی عنوان کرد: اگر نمایندگان مردم درباره نقش حیاتی شبکه های برون مرزی متقاعد شوند، این موضوع شدنی است و مجلس هم قطعا پشتیبان این شبکه ها خواهد بود.

شبکه‌های برون مرزی می‌تواند موجب جذب گردشگر شود

همچنین رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و فضای مجازی مجلس جبار کوچکی نژاد، درباره اهمیت این موضوع عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در عمق فرهنگی کشورهای دیگر حاضر باشیم، باید از شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی حمایت کنیم؛ حتی در بخش گردشگری باید از بخش شبکه‌های برون مرزی در معرفی ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم که این خود می تواند باعث جذب گردشگر به کشور شود.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است از نفت خلاصی پیدا کنیم، گردشگری جایگزین خوبی برای بودجه کشور خواهد بود؛ گفت: سودآوری و رونق اقتصاد گردشگری تنها از طریق شبکه‌های برون مرزی کشور شدنی است؛ این فرهنگ‌سازی می‌تواند مردم کشورهای دنیا را به سمت کشور ما جذب کندصداوسیما با وجود تحریم‌ها، شبکه‎ های برون مرزی را سرپا نگه داشته است

رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و فضای مجازی مجلس با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صداوسیما، عنوان کرد: صداوسیما با وجود تحریم‌ها شبکه‎های برون مرزی را سرپا نگه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه شبکه‌های برون مرزی در این عصر نقش بزرگی پیدا کرده‌اند، بیان کرد: شبکه‌های برون مرزی امروز به عنوان سلاحی هستند که حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تغییرات نرم حکومت‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

زدودن ذهنیت‌های تاریخی منفی با جعبه جادویی

در پایان باید گفت، امروزه، رسانه‌ها در ساختن افکار عمومی جهان و انتشار هنجارها و ارزش‌های فرهنگی به جهانیان دارد قابل انکار نیست. از این رو، نقش نهادها و رسانه‌ها در تولید و توزیع هنجارها و ایستارها حائز اهمیت است.

از این رو  ترویج زبان و ادبیات، تبلیغ آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی، موقعیت ایدئولوژیکی، ارتباط دیپلماتیک مناسب و گسترده، مناسبات و مبادلات فرهنگی، ارائه تصویر مطلوب از خود، بهره‌گیری مناسب از اطلاعات و فرهنگ در راستای مقاصد دیپلماتیک، طراحی و اتخاذ استراتژی ها و سیاست‌های مقبول، زدودن ذهنیت‌های تاریخی منفی، کسب جایگاه علمی پیشرفته و فن‌آوری‌های تکنولوژیکی، توان‌مندی اقتصادی بالا، قدرت شکل‌دهی و کنترل افکار عمومی، قدرت نفوذ در باورها و نگرش‌ها، از طریق این جعبه های جادویی و رسانه های برون مرزی قابل دستیابی است و حمایت هر چه بیشتر از سرپایی این رسانه ها قادر است ملت و دولت را بیشتر و بی دردسر تر به اهدافشان در اکثر حوزه ها نزدیک گرداند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *