رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی:

دولت برنامه‌ای برای کنترل تورم 50 درصدی ندارد

انسیه سروش

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: در سال آینده تورمی بیش از 50 درصد خواهیم داشت ومتاسفانه دولت برنامه‌ریزی لازم در این زمینه را ندارد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در نشست خبری که به مناسبت روز مجلس در دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، درخصوص تصویب نرخ افزایش 15 درصدی دستمزد کارگران براساس نرخ تورم 35 درصدی، اظهار کرد: واقعیت این است که بنا بر اعلام منابع به صورت غیر رسمی نرخ تورم بیش از 50 درصد است و ما نیز معتقدیم دولت باید برای این موضوع برنامه داشته باشد اما دولت معتقد است که منابع کافی ندارد و ما پیشنهاد خلق منابع جدید را داده‌ایم. یکی از راه‌های خلق منابع جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی است در حالی که امروز بانک‌ها خود فرار مالیاتی انجام می‌دهند. از طرفی دولت ما یک دولت پرخرج است، به این معنا که 93 درصد درآمدهای دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود. دولت باید 15 درصد تعدیل نیروی انسانی انجام می‌داد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه افراد بازنشسته جایگزین افراد جوان شدند.

وی در خصوص گرانی بنزین تصریح کرد: تاکنون هیچ کدام از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به خزانه وارد نشده و هیچ گزارشی مبنی بر میزان پول جمع‌آوری شده و چگونگی هزینه‌شدن آن اعلام نشده که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

افزایش 40 میلیارد تومانی اعتبارات استانی

پژمانفر در خصوص میزان اعتبارات نمایندگان مجلس اضافه کرد: در سال 98 پیش بینی شده که تا سقف 10 میلیارد تومان به نمایندگان اعتبار تخصیص داده شود اما آنان موظفند این اعتبار را در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار دهند. در حال حاضر پنج تن از نمایندگان از جمله خود بنده تصمیم گرفته‌ایم که این پول را به بودجه استانی وارد کنیم. از پنج نماینده مذکور چهارتن در مشهد هستند و در جمع 40 میلیارد تومان به اعتبارات استانی اضافه شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد:  با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده تا این 40 میلیارد تومان اعتبار را  برای مشکلات اولویت‌دار استان تخصیص دهند که یکی از این مشکلات آب روستایی، آموزش‌وپرورش، مسائل راه و شهرسازی و… است. همچنین یکی از کارهایی که صورت گرفته این است که با دستگاه‌ها تفاهم شده که در ازای این مبلغ از جانب نمایندگان آنان نیز مبلغی را اختصاص دهند و تاکنون بیش از 130 میلیارد تومان اعتبار برای مسائل عمرانی ایجاد شده است. یک نمونه از اقدامات ما در این راستا اجرای طرح هادی در تمام روستاهای کشور است.

اخذ 15 میلیارد تومان اعتبار از بنیاد شهید

پژمان‌فر مطرح کرد: برای رفع دیون بنیاد  شهید به موسسات بهداشت و درمان و داروخانه قراردادی منعقد شده و براساس آن 15 میلیارد تومان برای حل مشکلات دیون اعتبار از بنیاد شهید اخذ شده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در مجمع نمایندگان استان عنوان کرد: تاکنون 18 جلسه برگزار شده و رویکرد ما این است که به جای مطالبه‌گری برای دستگاه‌های اجرایی استان، به بازوهایی برای حل مشکلات و حل مسائل قانونی تبدیل شویم. همچنین تفویض‌ اختیاراتی برای استان کسب کرده‌ایم، به عنوان مثال در صنعت به برخی از تفویض‌اختیارات نیاز داشتیم که با دستور وزیر کسب شد.

پژمان‌فر تصریح کرد: در حوزه معلولین نیز مصوبه‌ای در دولت وجود داشته که تاکنون اجرا نمی‌شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته این قانون اجرا خواهد شد. در گذشته بیمه خدمات درمانی به معلولین ارائه می‌شد اما اینک خدمات توانبخشی نیز به معلولان تعلق می‌گیرد، علاوه بر این تمامی کتاب‌فروشان نیز از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در مجمع برگزاری نمایشگاه در تاجیکستان توسط صنعت‌گران استان خراسان رضوی است. این نمایشگاه هر ساله از طرف تهران برگزار می‌شد اما امسال برای اولین بار از جانب استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با موضوع آب نیز جلسه‌ای با وزیر نیرو گذاشته شد و ایشان را به عنوان مسئول پیگیری این موضوع انتخاب کردیم و هر یک ماه و نیم یکبار جلسه‌ای با ایشان در رابطه با حل مشکلات آب مشهد برگزار می‌شود. اولین اقدام ایشان اعلام این موضوع به رئیس جمهور و تقاضا 670 میلیارد تومان برای حل مشکل آب در شهر مشهد است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها دفتر خود را در شهر تهران تاسیس کرده‌اند و مالیات‌های آنان در آنجا پرداخت می‌کنند؛ به همین جهت جلسه‌ای با رئیس ایران‌خودرو برگزار شد تا دفتر خود را به استان منتقل و مالیات‌ها را در استان پرداخت کنند که در این راستا یک توافق‌نامه اولیه صورت گرفته است. طبیعتا در صورتی که سهم مالیات استان افزایش پیدا کند، از مازاد آن می‌توان برای حل مشکلات استان استفاده کرد.

مردم سهام خود را نفروشند

پژمان‌فر در رابطه با پیگیری‌های انجام شده در زمینه مباحث شهری مشهد بیان کرد: یکی از موضوعات پیگیری شده در شهر مشهد، پدیده است و به لطف خداوند توانسته‌ایم پرونده‌ای که چهارسال توقف داشته را به جریان بیاندازیم. در این پرونده بانک‌ها به عنوان طلبکار و مردم به عنوان سهام‌دار معرفی شده‌اند و مطالبات بانک‌ها روزبه روز در حال افزایش و مردم متضررتر می‌شوند. یکی از درخواست‌های ما از مسئولین این است که از وعده بیخود به مردم پرهیز کنند و سهام‌ها را به بورس و فرابورس واردکنند. پیشنهاد من به مردم این است که سهام‌ خود را تا زمان دریافت حق خود حفظ کنند.

بودجه زیارت به مشهدالرضا تعلق نگرفت

وی در خصوص بودجه زیارت گفت: تمام تلاش خود را برای تخصیص بودجه 15 میلیارد تومانی به بخش زیارت کرده‌ایم اما سال گذشته ریالی برای آن پرداخت نشده است و امیدی به تخصیص اعتبار در این زمینه نداریم هرچند که یکی از خواسته‌های ما در اولویت قرار گرفتن این موضوع است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اظهار کرد: دریافت بودجه برای بخش زیارت بسیار ضروری است، زیرا در حال حاضر بیش از 34 درصد کسانی که در بیمارستان قائم و امام رضا(ع) بستری شده‌اند جزو زائرین هستند و ما برای ارائه خدمات به زائرین نیازمند ردیف ملی هستیم و نباید این مسائل را با محوریت آستان قدس، شهرداری و مالیات مرتفع کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *