رزم حسینی درهمایش شبکه بانکی، یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان مطرح کرد؛

برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم

مهناز اصغری

روز پنجشنبه همایش «شبکه بانکی، یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان» با حضور استاندار خراسان رضوی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و همچنین جمعی از مدیران بانکها و مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش اردوگاه ثامن‌الائمه (ع) برگزار شد. این همایش در زمینه کمک و توانمندسازی نیازمندان به تولیت کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار و در دستورکار این برنامه به ارائه گزارشات مربوطه از مسئولین ذی ربط پرداخته شد.

استان خراسان رضوی دارای ظرفیتهای فراوان اقتصادی است

علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی در همایش شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان با بیان این نکته که این استان دارای ظرفیت‌های متعدد خلق پول و ظرفیتهای فراوان اقتصادی است، گفت: تلاش داریم در استان با اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، تحول لازم را ایجاد کنیم. در این طرح به دنبال جمع کردن پول‌های خرد مردم در قالب صندوقی هستیم تا برای خود مردم استفاده و گره‌گشا باشد، واگذاری سرمایه‌های کلان به پروژه‌های بزرگ موجب می‌شود تا با وقوع یک اتفاق ناگوار، شاهد لطمه سنگین به این پروژه‌ها و در نهایت بیکاری تعداد فراوان نیروی انسانی باشیم.

وی ادامه داد: اکنون سپرده‌های بانکی در استان معادل ۱۱۷ هزار میلیارد تومان است و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد وام‌های خرد کمتر معوقه دارند و تفاوت خاصی با وام‌های کلان دارد.
استاندار خراسان رضوی افزود: شرکتهای توانمند در استان، تحت عنوان معین اقتصادی، مسئولیت توانمندسازی شهرها و مناطق مشخصی را بر عهده گرفته‌اند و این اقدام، آسیب ناشی از تبعیض اقتصادی را کاهش می‌دهد.
رزم حسینی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: از سرمایه‌گذاران در هر بخشی در استان برای جذب سرمایه‌هایشان استقبال و برایشان فرش قرمز پهن می‌کنیم.

دشمن تلاش دارد تا به اقتصاد کشور ضربه وارد کند

در ادامه برنامه دکتر عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در جمع روسای بانک‌های استان و کارآفرینان با اشاره به نقش سیستم بانکی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد بیان کرد: با در اختیار قراردادن ۶۶ میلیارد تسهیلات به کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۸۳ هزار نفر از پوشش این ارگان خارج شدند و باید در این زمینه با قدرت بیشتری ادامه دهیم. همچنین اشتغال روستایی نقش قابل توجهی در اشتغال کشور دارد و به واسطه آن صدها هزار نفر به شاغلان کشور اضافه شده‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن  تلاش دارد تا به اقتصاد کشور ضربه وارد کند تصریح کرد: تحریم‌ها با هدف قطع شریان اقتصادی کشور انجام شد، اما در عمل با قدرت بیشتر و تکیه بر تولید داخلی، اقتصاد کشور در حال فعالیت است. اکنون تمام هدف ما دور زدن تحریم ها است و قطعا در جنگ نابرابر اقتصادی پیروز خواهیم شد و همان‌گونه که قول دادیم موفق شدیم ثبات را به بازار ارز و سایر بازارها برسانیم.

همتی ادامه داد: در پشت اقدامات ما تلاش‌های عظیمی انجام می‌شود تا زندگی مردم به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند. باید این را بدانیم که منابع عظیمی از صادرات نفت نصیب کشور شده است، اما در حال حاضر علیرغم کاهش شدید صادرات نفت، جریان تامین نیاز کالای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اشتغال رکن مهم اقتصادی کشور است، بیان کرد: تنها ۲۰ درصد از جمعیت که در دو دهک بالای کشور هستند، ۵۰ درصد درآمدهای اقتصادی را در دست دارند و باید برای دیگر جمعیت که سهم اندکی از اقتصاد کشور را دارند چاره‌ا‌‌ی اندیشید.

دکتر همتی با بیان این مورد که برای رسیدن به توسعه پایدار باید اشتغال را هدف قرار دهیم تاکید کرد:  اگر نتوانیم در این زمینه کارهای اساسی انجام دهیم، سایر تلاش‌ها ابتر و ناقص خواهد بود. سیستم بانکی کشور قرار نبود به سمت تامین سرمایه پروژه حرکت کند. متاسفانه کشور ما بانک محور شده و ۸۴ درصد تامین مالی در کشور، توسط سیستم بانکی انجام می‌شود. اگر منابع صندوق‌ها و درآمد ثابت بورس که سپرده بانکی است را به آن اضافه کنیم، بالای ۹۰ درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی انجام می‌شود و این امر سبب شده پروژه‌های بزرگ برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک قرار گیرد و نتوانیم تسهیلاتی را در اختیار بخش‌های خرد قرار دهیم.

او تاکید کرد: تخلفات زیادی که در پروژه‌ها انجام می‌شود به نام بانک‌ها رقم می‌خورد و این باور ایجاد می‌شود که تخلفات در بانک‌ها زیاد است. در حالی که کارهای عملی زیادی در سیستم بانکی انجام می‌شود و تمام پروژه‌های بزرگ همچون ساخت سد و مجتمع‌های پتروشیمی توسط سیستم بانکی انجام شده است.

وی ادامه داد:  بالا رفتن نرخ ارز برای اقشار کم در آمد مشکلاتی ایجاد می کند، اما این وضعیت باعث توجه به تولیدات داخلی و کاهش واردات میشود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امسال در بخش قرض‌الحسنه، علاوه بر تامین مالی کمیته امداد و بهزیستی، ۳۰ هزار میلیارد تومان تعهد برای وام ازدواج و 5 هزار میلیارد تومان قرض الحسنه برای سیل‌زدگان تخصیص یافته‌ا‌‌ست و متاسفانه این تسهیلات در بین مردم دیده نمی‌شود و ما مدام مورد انتقاد قرار می‌گیریم.

دکتر همتی با گله‌مندی از افزایش قاچاق عنوان کرد: برای اولین بار سامانه نیما بسیار روان کار می‌کند و عرضه در نیما بر تقاضا پیشی دارد و حجم مبالغ عملا با قدرت بیشتر و با تکیه بر تولید داخلی رخ می‌دهد. در حال حاضر واردات متوقف شده اما تنها گله من افزایش قاچاق است و باید جلو این افزایش گرفته شود. هرچند دلیل اصلی افزایش قاچاق مصوباتی است که توسط خود ما ایجاد می‌شود.

وی از اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار به طرح گام خبر داد و افزود: این طرح یکی از روش های تامین زنجیره تولید بدون نقدینگی است و از اهداف بانک مرکزی به حساب میآید.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان صحبت‌های خود اذعان داشت: شعار امسال رونق تولید است و تمام تلاش سیستم بانکی این است که این فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود که در این راستا دو کار آغاز شده است. یکی از این کارها طرح وام است که روش مهمی برای تامین زنجیره تولید بدون نیاز به نقدینگی به شمار می‌رود.

رشد 34.7 درصدی اعطای تسهیلات بانکی

در بخش دیگر این همایش رئیس هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی کشور گفت: مدیرانی که امروز در میدان نبرد اقتصادی احساس وظیفه و در شرایط دشوار اقتصادی موجود برای کمک به رونق اقتصاد تلاش می‌کنند، شایسته تقدیر هستند و باید بر تلاش در این عرصه افزوده شود تا مشکلات برطرف شود.

حسن مونسان تصریح کرد: هم اکنون در خراسان رضوی ۳۸ موسسه مالی و اعتباری و بانک وجود دارد که ۲۴ بانک عضو شورای هماهنگی بانک‌ها هستند و ۱۴ بانک عضو این شورا نیستند.

وی ادامه داد: در این مدت اعطای تسهیلات بانکی در استان از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال با ۳۴.۷ درصد رشد به ۲۰۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مونسان تصریح کرد: تا پایان مهرماه امسال، تسهیلات اشتغال به ۱۱ هزار و ۸۳۳ مددجوی کمیته امداد استان پرداخت می‌گردد و اعتبار مصوب به این منظور سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن تا پایان مهرماه امسال پرداخت شده‌است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۲ هزار و ۴۹۰ مددجوی کمیته امداد از تسهیلات اشتغال بهره‌مند شدند، اعلام کرد: سال گذشته مبلغ مصوب برای اعطای تسهیلات به کمیته امداد استان ۲ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان بود که 2هزار و 300میلیارد تومان آن در همان سال پرداخت و مابقی اعتبارات اشتغال امسال پرداخت شد و میزان پرداخت اعتبارات اشتغال به ۱۰۰ درصد رسید.

رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی گفت: در سال جاری ۵۰ واحد مسکن واگذار کرده ایم و در صدد هستیم که ۱۳۰ واحد تملیکی دیگر نیز واگذار کنیم. همچنین طی هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۴۰ درصد رشد پرداخت تسهیلات به حوزه صنعت و معدن استان با اعطای تسهیلات به سه هزار و ۳۶۵ واحد ثبت شده است.

مونسان افزود: در این مدت ۳۲ درصد رشد اعطای تسهیلات به ۴۱ هزار و ۳۵۴ واحد کشاورزی و ۲۳ درصد رشد اعطای تسهیلات به ۲۶ هزار و ۳۰۰ واحد خدمات و بازرگانی در استان ثبت شده است. همچنین در اعطای تسهیلات بانکی قرض الحسنه به ۴۲ هزار و ۶۴۰ نفر معادل ۷۲ درصد رشد برای خراسان رضوی ثبت شده است.

لزوم توجه به تولید خانگی و مشاغل خُرد

در ادامه این همایش مرتضی بختیاری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن تشکر از حضور استاندار و رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: هدف این جلسه تشکر از همکاران و به تعبیری مددکاران اجتماعی خراسان رضوی است که ما را در عرصه اشتغال همیاری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه وام‌هایی که توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود قرض‌الحسنه است افزود: کار شما بسیار ارزشمند است چرا که این وام ها برای ایجاد اشتغال محرومین مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این تسهیلات زندگی افراد زیادی احیا شده و هزاران یتیم زنده شده‌اند.

مدیرکل کمیته امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار دانشجو و ۳۷۵ هزار دانش‌آموز زیر نظر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند ادامه داد: در شرایط کنونی باید به تولید خانگی و مشاغل خُرد توجه شود تا در عرضه تولید بیشترین بهره‌برداری را داشته‌باشیم. بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شود، که از این مقدار ایجاد ۷۰ هزار شغل سهم کمیته امداد و ۳۰ هزار شغل سهم بهزیستی است و براساس تبصره ۱۶ حدود پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص می‌یابد. از این تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم کمیته امداد و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم بهزیستی است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ حدود ۱۷۰ هزارشغل و در سال ۹۷ حدود ۱۴۸ هزار شغل ایجاد شده است که از این نظر یک‌سوم اشتغال کشور در آن سال توسط این نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شده است. همچنین در سال جاری تا کنون از اعتبارات تبصره ۱۶، حدود ۹۲ هزار شغل با پرداخت ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ایجاد شده است.

مرتضی بختیاری از ایجاد 30هزار شغل از محل اشتغال روستایی خبر داد و بیان کرد:  دو هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان طرح در بانک‌ها وجود دارد که در صورت تخصیص ۷۵ هزار شغل ایجاد خواهد کرد

بختیاری تصریح کرد: به طور کلی از محل اشتغال روستایی و تبصره ۱۶، ۵۸۰۰ میلیارد تومان تسهلات پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۵ هزار شغل ایجاد خواهد شد. سهم امسال ۷۰ هزار اشتغال است اما ما ۹۸ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. در اینباره کارهای ارزشمندی انجام و ریل‌گذاری خوبی شده‌است و از فناوری غافل نمانده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود به طور قطع امسال ۱۷۰ هزار اشتغال در کمیته امداد ایجاد شود.

الگوی بهره‌بری بالا با سرمایه کم 

در ادامه همایش شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان، حبیب الله آسوده مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی بیان کرد : خانواده‌های زیرمجموعه کمیته امداد عقل معاش داشته و اهل تلاش هستند و اگر فرصت داشته‌باشند از روستای کاشمر تا روسیه صادرات انجام می‌دهند. شبکه مالی تاکنون ما را همراهی کرده است و امیدواریم که این همیاری تداوم پیدا کند و با همت تسهیلات اشتغال این روند به خوبی طی شود.

آسوده ادامه داد: هزار خانواده در خراسان رضوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند. تا کنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان کمک های بانکی دریافت کرده‌ایم که باعث اشتغال‌زایی برای ۱۲۰ هزار نفر از مددجویان شده و توانستیم با این اعتبار۲۰۰ کسب وکار شغلی برای آنان ایجاد کنیم.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی تصریح کرد: ۴۲ هزار طرح اشتغال‌زایی برای مددجویان در خراسان رضوی با هزار میلیارد تومان درآمد از این طرح‌ها برای استان به وجود آمده که در اقتصاد استان اثرگذار بوده است. به طور مثال ۱۳ درصد دام‌های خراسان رضوی توسط مددجویان کمیته امداد نگهداری می‌شود.

وی در پایانبندی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه الگوی کسب و کار کمیته امداد الگوی بهره‌بری بالا با سرمایه کم است، خواهان حمایت استاندار و مسئولین بانکی در جهت اعطای تسهیلات و …. شد و بیان کرد: تلاش داریم در سایه تعامل با بانکها وظیفه خودمان را نسبت به محرومان انجام دهیم و شاهد کاهش فقر در آینده باشیم.

شایان ذکر است در پایان این همایش از ۱۷ بانک عامل و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت برای پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان تقدیر به عمل آمد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *