رئیس شورای شهر مشهد دولت را مقصر آلودگی هوای مشهد و تعطیلی 6روز پیاپی دانست:

اینجا هوا کم است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر دولت و مجلس تقویت حمل و نقل عمومی را جدی نگیرند و به قوانین مرتبط شامل “قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی، قانون هوای پاک، قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون سهم شهرداریها از محل عوارض بنزین” عمل نکنند مشکل آلودگی هوا همچنان پابرجا خواهد ماند.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد به ماندگاری آلودگی اخیر هوا در کلانشهرهای کشور و تعطیلی سه روز متوالی مدارس در مشهد اشاره و بیان کرد: این در حالی است که هر روز تعطیلی مدارس ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه روی دست آموزش و پرورش می‌گذارد.

او ادامه داد: مطابق قانون باید عوارض، مالیات نرخ سوخت و درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین صرف تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شود لذا دولت و مجلس می‌بایست به تکالیف خود در این خصوص عمل کنند.

وی بر لزوم اقدام فوری برای کاهش آلودگی هوا تاکید و بیان کرد: اگر دولت و مجلس تقویت حمل و نقل عمومی را جدی نگیرند و به قوانین مرتبط شامل “قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی، قانون هوای پاک، قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون سهم شهرداریها از محل عوارض بنزین” عمل نکنند مشکل آلودگی هوا همچنان پابرجا خواهد ماند.
رئیس شورای شهر مشهد افزود: نباید سهم شهرداریها از محل عوارض سوخت برای تعادل بخشی در سایر شهرها هزینه شود و در این میان کلانشهرها دیده‌ نشوند.
وی در ادامه سخنانش به اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین و حوادث ناشی از آن هم اشاره و بیان کرد: این اقدام می‌توانست با تدبیر و در شرایطی مناسبتر عملیاتی شود.
حیدری ادامه داد: در این حوادث تلخ تعدادی از هموطنانان و حافظان امنیت جان باختند و خساراتی نیز به زیرساختها وارد شد. گرچه تحلیل های متفاوتی در این خصوص ارائه می‌شود اما مهم است همه برای التیام زخمها در ابعاد معنوی و مادی آن تلاش کنیم.
وی گفت: باید در مقابل ملت حق‌شناس ایران سر تعظیم فرود آورد و با همه وجود برای التیام دردهای مردم تلاش کرد. مشهد به برکت وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و انسجام مدیریتی شرایط متفاوتی نسبت به سایر نقاط کشور داشت.

اقدامات مهم 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین به اقدامات عمرانی مهم ظرف روزهای اخیر در این شهر اشاره و بیان کرد: بهره‌برداری از ایستگاه الندشت خط دوم قطارشهری با صرف هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار، آغاز عمیات ساماندهی کشف‌رود با هزینه دو هزار میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری با وجود آنکه این کار وظیفه حاکمیتی بود، کلنگ‌زنی پردیس تئاتر مشهد با هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و نصب چپگرد شهید ناصری در بزرگراه کلانتری از جمله این اقدامات هستند.
وی افزود: همچنین با ابتکار استاندار خراسان رضوی نشست سرمایه‌گذاران حوزه “طرح ثامن” با حضور افزون بر ۱۰۰ سرمایه‌گذار در مشهد برگزار شد. نمایشگاه فرصتهای سرمایه‌گذاری نیز فردا آغاز می‌شود که پیام‌آور پیشگامی مدیریت شهری مشهد در حوزه اقتصاد شهری است.

حیدری ادامه داد: در چارچوب چنین اقداماتی تلاش می‌شود شهروندان مشهدی در حوزه شهری از امکانات و شرایطی مناسب برخوردار و بهره‌مند شوند.
وی گفت: شورای پنجم اسلامی شهر مشهد مصوبه‌ای برای ایجاد فضای ویژه به منظور برگزاری اعتراضات مردمی داشته که هنوز این مصوبه به نتیجه نرسیده اما اخیرا استاندار خراسان رضوی هم پیگیر همین موضوع شده لذا مدیریت شهری حتما همراهی لازم را در این مورد صورت می‌دهد.

مناسبتهای ملی و شورای شهر

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به مناسب ۱۲ آذر “سالروز تصویب قانون اساسی” نیز اشاره و بیان کرد: خیلی از ظرفیتهای قانون اساسی هنوز اجرا نشده‌اند بطوری که هنوز با اجرای بندهای ۱۹ تا ۴۹ قانون اساسی شامل حقوق ملت در ابعاد مختلف فاصله داریم.

وی تمکین نسبت به قانون را به عنوان فصل‌الخطاب برای تحقق وحدت ملی “ضروری” توصیف و بیان کرد: شورای شهر مشهد به منظور تحقق حقوق مردم “منشور حقوق شهرنشینی” را طراحی، تنظیم، تدوین و رونمایی کرده است.
حیدری افزود: همچنین برای تحقق شفاف‌سازی، مقرر شده مشروح مذاکرات نشستهای شورا شهر مشهد، آرای موافق و مخالف اعضای شورا، دستورهای کاری و مصوبات شورای شهر مشهد از طریق فضای مجازی در پورتال این شورا منتشر شوند.
وی همچنین به فرارسیدن “روز جهانی معلولان” نیز اشاره و بیان کرد: شورای پنجم شهر مشهد برای رفاه حال معلولان و جانبازان مصوبات خوبی در مورد مناسب‌سازی معابر و رفت و آمد معلولان داشته‌ که اختصاص ۶۰ سفر رایگان درون شهری برای معلولان و تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی از آن جمله است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: ۱۶ آذر “روز دانشجو” را هم پیش رو داریم. روز دانشجو نقطه آغازی برای جنبش دانشجویی است. دانشجویان همیشه نگاه حق‌طلبانه داشته‌اند. شورای شهر مشهد در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری از حضور دانشجویان بهره می‌گیرد لذا از دانشجویان می‌خواهیم بلندگوی مبارزه با فقر باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *