گزارش صبح امروز به مناسبت روز جهانی معلول از توانمند سازی بزرگ‌ترین مرکز توان‌بخشی معلولین:

از فیاض‌بخش تا معاونت استانداری

روز جهانی معلولان، روز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مختلف مردم از نیازها و فعالیت‌های افراد معلول و دارای نیازهای ویژه و نیز آشنا شدن آنان نسبت به حقوق مادی و معنوی و تعیین راهکارهای مناسب برای رفع موانع و آسیب‌ها است.

وجود تفاوت‌ها در نظام آفرینش، ما را به فراخواندن آحاد بشر با تمام تفاوت‌ها در احیای توانایی‌ها و استعدادهایشان موظف می‌نماید. زمینه‌سازی حضور معلولان درجامعه از وظایف و تکالیف همه دولت‌ها و نظام‌های بشری و به طور اخص از تکالیف دینی و مذهبی اسلام، این دین خوبی‌ها و مهربانی‌ها است. متون دینی ما به نقل از سخنان پیامبر عظیم الشأن (ص) و ائمه اطهار(ع) مشحون از سفارش آنان، به توجه معلولان عزیز است. حضرت علی(ع)، این امام همام در منشور حکومتی خود یعنی نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر، هنگام انتصاب وی به استانداری مصر، تنها جایی که در این حکم حکومتی قسم یاد می کند و رسیدگی ویژه ای را برای اقشار جامعه از استاندار خود طلب می کند. موضوع معلولان، مساکین، نیازمندان و زمین گیران می باشد و آن حضرت (ع) می‌فرماید:

ثُم اللّه اللّه فی الطبقه السغلی من الذین لا حیله لهم من السماکین و المحتاجین و اهل البوسی و الزمنی…

« … سپس خدا را، خدا را در نظر بگیرید در حق طبقۀ پایین جامعه آنان که بیچاره‌اند، از مساکین، نیازمندان، بینوایان و زمین گیران (معلولان) در میان اینان برخی اظهار نیاز کنند و برخی دست نیاز به سوی دیگران نگشایند، حقوقی را که خداوند از تو خواسته درباره ایشان نگاه‌داری، حفظ نما.

ما نیز همگام با شعار روز جهانی معلولان در سال 2019 برای دست‌یابی به اهداف ارزشمند، از جمله : رفع فقر و گرسنگی، بسط عدالت و بهزیستی مناسب، مهیا نمودن آموزش و پرورش با کیفیت، ترویج صلح و دادگری برای آینده‌ای که می‌خواهیم هم پیمان می شویم و بر خود فرض می‌دانیم تا با بیشترین تلاش به همراه آحاد مردم ایران که از بهترین نیک اندیشان دنیای امروز هستند در سایه عقلانیت و در پرتو عزم ملی برای ساختن ایرانی آبادتر، وظایف سنگین خویش را در قبال افراد معلول به درستی بشناسیم و بپذیریم و زمینه‌ای فراهم نماییم که معلولان سربلند، نیز در ساختن ایرانی توسعه یافته تر و قدرتمندتر، سهمی در خود، ایفا نمایند. و به این باور برسیم که حضور مؤثر آنان در جامعه همیشه از اهمیت والایی برخوردار بوده و هست.

تاکنون با تلاش مسئولان، اقداماتی مناسب برای معلولان انجام شده که البته اگرچه جای تشکر داشته اما کافی نیست و انتظارات به حق و منطقی معلولان را برآورده نمی‌سازد.

در این راستا بایستی با فراهم نمودن پیش‌زمینه‌های اجتماعی معلولان را به سمتی هدایت کرد که به واسطۀ فرصت‌های یکسان با تکیه بر توانایی‌های فردی، مستقل از مؤسسات خیریه و نهادهایی از این دست قادر به فعالیت باشند.

توانمند‌سازی معلولان به منظور دستیابی به زندگی مستقل به نحوی که خود مسئول زندگی خویش بوده و به خودکفایی برسند و به جامعه بپیوندند، از اصول شرافت و کرامت انسانی محسوب می‌شود.

به امید آن روز که آحاد جامعه، معلولان را آن طور که هستند و میتوانند باشند باور نمایند و فرصت شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم کنند و تغییر نگرش جامعه نسبت به حقوق معلولان به منصه ظهور برسد.

ان شاء ا…

آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش بزرگترین مرکز توانبخشی و نگهداری معلولین جسمی حرکتی در کشور با 500 مددجو و خدمت‌رسانی به هزارو ۲۰۰ مددجوی غیر مقیم(خدمات دندانپزشکی ،خدمات آب درمانی، خدمات فیزیوتراپی، خدمات ورزشی، خدمات فرهنگی)

بخش اطفال از شیرخوارگاه تا 15سال،بخش زنان وبخش مردان از 15سال تا سالمند

و بخش دانش‌آموزی از پیش‌دبستانی تا دانشگاه (دختران  و پسران جداگانه)

تعداد پرسنل:350 تن

تعداد نیروهای افتخاری:400 تن

درمان و امکانات توانبخشی به معلولین ضایعه نخاعی در منازل

1-ارائه خدمات زخم بستر به 20 مددجو درماه (ازیک تا هشت جلسه برای هرمددجو) ودرمجموع 120 جلسه در ماه

2-ارائه خدمات کاردرمانی به هرمددجو 2 جلسه درماه ودرمجموع 40 جلسه

 فعالیت های توانبخشی موسسه

کاردرمانی،گفتاردرمانی، مددکـاری،روانشناسـی،فیزیوتراپی،هیدروتراپی، مهدکودک، اتاق بازی وسرزمین قصه و امانت دهی وسایل توانبخشی به خانواده های سالمندان و معلولین خارج از موسسه

در فرایند توانبخشی بعضی از مددجویان مستقل شده و برای سرپرستی در خانواده به مراکز مخصوص معرفی می‌شوند. سال گذشته 6 نفراز بچه‌های بخش اطفال که بی سرپرست بودند مستقل شدند که برایشان جشن مستقل شدن نیز گرفته شد( تبسم و مهرنوش به مرکز نیکان ، مبینا و محمد جوادبه مرکز فرامرز و آزیتا و سرنا به شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع))

فعالیت‌های فرهنگی موسسه

آموزش قرآن، قصـص قرآنی، تواشیح، خوشنویسی، عکاسی، فتوشاپ، نقاشی باآبرنگ و رنگ روغن، نقاشی روی سفــال، کهنه کاری (پتینه)، قصه خوانی، داستان نویسی، اوریگامی،

زبان انگلیسی، تئاتر گویندگی، موسیقی آوایی و دورهای فن بیان(تِد)

کلاسهای فوق برای معلولین خارج از مرکز نیز برگزار می‌شود .

آموزش تحصیل در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دانشگاه

موجب افتخاراست که تاکنون تعدادزیادی ازاین عزیزان به‌ مدارج عالی کارشناسی،کارشناسی‌ارشد ودکترا نائل گردیده‌ و در مشاغل مختلف دولتی و خصوصی مشغول خدمت بوده مانند خانم دکترنوروزی در استانداری ، آقای عباسعلی پور در بهزیستی استان، آقای بیضایی اداره مالیات ، خانم درویشی روانشناس بخش اطفال، خانم پارسایی نسب کارشناس ارشد کتابداری و مسئول کتابخانه و….

اشتغال و مهارت آموزی

نیمی از مددجویان(250 نفر)  روزانه درحال آموختن مهارت و حرفه‌آموزی در کارگاه‌های فعال : خیاطی، معرق، قلم زنی، مونتاژ، چرم کامپیوتر،  بافندگی فرش بافی، شمـع سازی،  تعمیر موبایل .

خدمات دندانپزشکی

باحضور120دندانپزشک افتخاری و حمایت و پشتیبانی نیکوکاران، علاوه بر 550 فرزندان خانه در خدمـت درمان بیماری دهان ودندان معلولین استان، استان‌های هم جواروحتی معلولین‌ کشورها ی همسا یه نیزمی باشد(خدمات یا رایگان یا با کمترین تعرفه‌ها انجام می‌شود) .

ورزش در فیاض‌بخش

فرزندان این خانه با حمایـت نیکوکاران گرانقدر،توانسته‌اند درزمینه‌های ورزشی افتخارات ارزنده‌ای را کسب نمایند.

موجب افتخاراست که عزیزان ما در رشته‌های مختلف ورزشی درمسابقات کشوری و بین المللی صاحب مدال شده (آقای حسن عبدی وحمید صداقت عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچرمردان‌.

خانم فتانه پورآت ،ندا بلوچی ، رقیه صالحی،مهدیه روحانی، مهسا سعادت در حال حاضر به تیم ملی بسکتبال دعوت شدند و فاطمه کشمیری، زهره کاریز نویی، طاهره اوژند، فاطمه عسکری در گذشته عضو تیم ملی بودند)

در رشته بوچیا خانم سمیرا رمضانی قبلا عضو تیم ملی بودند

رشته های ورزشی این مجموعه: بسکتبال ، بوچیا ،ورزش همگانی ، تنیس روی میز

امکانات :مجموعه ورزشی علی حمیدی موقوفه آسایشگاه

ازدواج

باحمایت مردم  گرانقدر مددجویان عزیزطی فرایند توابخشی، ازدواج کرده و زندگی مستقلی راخارج از موسسه با حمایت آسایشگاه و خیرین گرانقدر آغاز می‌نمایند(تامین جهیزیه،رهن منزل،برگزاری مراسم عروسی) سالانه دو تا سه نفر از مددجویان به خانه بخت می‌روند.

بهداشتی/درمانی

استقرار واحد پرستاری در هر بخش ، تشکیل پروند ه ویژه درمانی و پزشکی برای‌ هرمدد جو.

حضور پزشکان‌  مقیم  مرکزو ویزیت مددجویان توسط پزشکان متخصص در رشــته‌های اورولوژی ، پوست ارتوپدی، داخلی، اعصاب و…

مخارج آسایشگاه در ماه بالغ بر سه ملیارد تومان زندگی هر مددجوماهانه بالغ برسه میلیون و پانصد هزار تومان مخارج آسایشگاه درهردقیقه بالغ برپنجاه هزار تومان

تامین ۸۰ درصدی هزینه‌ها توسط مردم و 20 درصد توسط سازمان بهزیستی

این موسسه فاقد هرگونه درآمد ثابت بوده و همه این هزینه‌ها توسط خیرین تامین می‌شود.

طرح جامع آسایشگاه

با توجه به بافت فرسوده آسایشگاه و باهدف احداث مکانی ایمن و مناسب برای هزار و ۲۰۰مددجو طرح جامع آسایشگاه از سال 93 توسط شرکت مهندسی طرح و تکوین با مدیریت خیرونیک‌اندیش گرانقدر آقای دکتر حافظی طراح برج میلاد تهران آغاز شد. این طرح کم نظیر حدود 45 هزار متر مربع مساحت دارد و شامل چهار بلوک خوابگاهی ، یک بلوک توانبخشی ، ساختمان اداری و ساختمان چند منظوره برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون سالن همایش و کتابخانه است ودر 8 مرحله اجرا می‌شود. مرحله اول آذر سال گذشته شروع شد

برنامه‌ها و مراسمات اصلی موسسه:

بازارچه نیکوکاری ، برنامه‌های 12 آذر ،عید فطر، عید قربان ،آغاز جشن تحصیلی، ماه محرم ، استقبال از زائرین پیاده، شرکت در مراسمات ملی( روز قدس، 22 بهمن) برگزاری جشن‌های مناسبتی، جشن‌های تولد برای مددجویان ، برنامه‌های مذهبی و جلسات قرآنی و ادعیه ، حضور گروه های هنری موسسه در جشنواره‌های مختلف تئاتر و سرود، برگزاری نمایشگاه‌های هنری مددجویان (نقاشی ، معرق و…)، اردوهای تفریحی به شمال کشور، اردوهای فرهنگی و تفریحی یک روزه در مشهد و…

خدمات درمانی و پرستاری

زخم بسترها در بخش زنان 9 مورد که نسبت به سال گذشته کاهش یافته و زخم‌ها کوچک شده و رو به بهبودی است‌.

در بخش اطفال در 2 سال اخیر زخم بسترها بهبود یافته و در حال حاضر زخم بستر وجود ندارد.

بخش مردان در سال 97، 18 مورد بوده که به 12 مورد کاهش یافته است.

از شروع سال جدید تا کنون 90 مورد بستری در بیمارستان داشته ایم که در سال 1397، 135 مورد بوده است.

تزریق به موقع واکسن ها بخش اطفال و واکسن های آنفلوآنزا و… در بخش ها

تعداد پرستاران در 3 بخش مردان، زنان، و اطفال 21 نفر می باشد.

بیمارستان‌های مرتبط با مرکز که همکاری مستمر دارند: قائم، امام رضا، دکتر شیخ، اکبر، طالقانی، فارابی مرکز درمانی رضا، هلال احمر، آزمایشگاه پاسارگاد و… .

اتاق های یک مردان و یک و 4 زنان بازسازی شده‌است.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *