در نشست خبری ستاد انتخابات استان خراسان رضوی مطرح شد

اجرای مر قانون، وظیفه ستاد انتخابات

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در حوزه استان خراسان رضوی ملاک ما قانون است و تلاش می‌کنیم مر قانون در حوزه اجرا شود و مصر هستیم که تمام بندهای قانون انتخابات و سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند اجرا شود.

حسن جعفری در نشست خبری ستاد انتخابات استان در دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: طبق اصل ششم قانون اساسی، امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی از راه انتخابات اداره شود و در حوزه جمهوری اسلامی تاکنون شاهد ۳۷ انتخابات بودیم که در این دوره نیز در حوزه استان انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری را داریم. در اردیبهشت سال جاری ستاد انتخابات استان تشکیل، اعضاء آن مشخص و اطلاع‌رسانی صورت گرفت. طبق ماده ۲۹ اسامی مستعفیان باید برای شرکت در انتخابات جمع‌آوری و ۷ ماه قبل اطلاع‌رسانی می‌شد که اطلاع‌رسانی به صورت عمومی صورت گرفت. در استان ۱۹ نفر از مدیران در حوزه‌های مختلف از جمله فرماندار، معاون فرماندار، مدیران و معاونان آنها، رؤسای آموزش و پرورش، اعضاء شورای شهر، دادگستری و شبکه بهداشت و درمان و مدیران کل استعفا کردند که ۱۵ نفر از استان و ۴ نفر از خارج استان بودند.

وی افزود: امروز وزیر کشور به عنوان رئیس اجرایی انتخابات دستور شروع انتخابات را صادر کردند. ۱۸ گام برای حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری طراحی کردیم که بر اساس آن باید در این حوزه‌ها محقق شود. اولین گام که امروز اتفاق افتاد، دستور شروع انتخابات طبق ماده ۲۸ است که هم دستور شروع انتخابات مجلس خبرگان و هم‌ انتخابات مجلس از امروز صادر شده و ثبت نام نامزدهای مجلس از فردا آغاز می‌شود.

دغدغه‌ای در بارگذاری اطلاعات و سیستم جامع انتخابات نداریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: ما در حوزه استان ۱۲ حوزه اصلی برای انتخابات داریم که شامل شهرهای مشهد، گناباد، کاشمر، خواف، تربت جام، فریمان، قوچان، چناران، نیشابور، سبزوار، درگز و تربت حیدریه است و ۶۱ حوزه فرعی نیز داریم که شامل ۱۷ فرمانداری باقی مانده و ۴۴ بخشداری می‌شود. در روز پنجشنبه به جهت اینکه آمادگی خود را در حوزه انتخابات آزمایش کنیم، مانور برگزاری انتخابات را داشتیم که بارگذاری اطلاعات به نحو احسن و به خوبی صورت گرفت و در همه حوزه‌ها در آمادگی کامل بودیم، نواقص جزیی فنی و بارگذاری اطلاعات مشهود بود که برطرف شد، بنابراین دغدغه‌ای در بارگذاری اطلاعات و سیستم جامع انتخابات نداشتیم در مانورهای بعد نیز مراحل و موارد را بررسی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که از پنجشنبه 10آذرماه برای ثبت نام می‌آیند باید چند مورد را مدنظر قرار دهند، عنوان‌ کرد: این افراد باید برای حضور در حوزه‌های اصلی مدارک ثبت نام را به همراه‌ داشته باشند که شامل اصل شناسنامه و یک نسخه تصویر از کلیه صفحات، اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر پشت و رو، یک قطعه عکس 3*4 جدید با پشت‌نویسی مشخصات داوطلب، اصل آخرین مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن‌ و یک نسخه تصویر و اصل کارت‌ پایان خدمت یا مدارک معتبر مبنی بر معافیت دائم به همراه یک نسخه تصویر است. ایثارگران نیز باید اصل مدرک ایثارگری شامل جانبازی، آزادگی، فرزند شهید یا گواهی ایثارگری برای رزمندگی با ۶ ماه سابقه و تصویر آن را داشته باشند، اصل گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مشاغل ماده ۲۹ برای ۱۹ نفر مستعفی نیز باید وجود داشته باشد.این مدارک حتما باید برابر با اصل شود و زمانی که تحویل بگیرند، عودت داده نخواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، گفت: اصل مدارکی که ارائه شد، اسکن و در سامانه ثبت نام انتخابات الحاق می‌شود. اطلاعات و مشخصات فرد داوطلب در سامانه جامع انتخابات ایجاد و پس از تکمیل اطلاعات درخواستی، پرسشنامه اعلام داوطلبی در قالب فرم شماره ۲۰ از سامانه پرینت گرفته شده و تمام صفحات اطلاعات توسط داوطلب با ثبت امضا و اثر انگشت وی تایید می‌شود و پس از تایید کلیه صفحات کاربر ثبت نام اسکن و به مدارک الصاق خواهد شد. پس از اتمام مراحل ثبت نام رسید آن همراه با تایید از سوی نماینده فرمانداری و نماینده هیأت نظارت مستقر در محل ثبت نام به داوطلب ارائه می‌شود. عدم صدور رسید به منزله عدم‌ ثبت نام نهایی بوده که در لیست داوطلبان‌ حوزه قرار نمی‌گیرد، بنابراین حتما باید رسید را اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه در فرایند ثبت نام چند نکته مهم است، تصریح کرد: اولین نکته سن داوطلب است، با توجه به بند ۷ ماده ۲۸ قانون انتخابات، افراد باید در محدوده سنی حداقل ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام در روز ثبت نام باشند. نکته بعدی مدرک تحصیلی است که طبق تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات در هر دوره معادل یک مقطع تحصیلی برای نمایندگان محسوب می‌شود، بنابراین ارائه گواهی سوابق نمایندگان الزامی است. نکته بعدی مدرک معادل تحصیلی است که از وزارت علوم استعلام گرفته می‌شود، ‌مقاطع دانشگاهی شامل کاردانی تا دکترا است. دانشگاه‌ها و ‌موسسات آموزش عالی معتبر نیز به ستاد انتخابات استان‌های سراسر کشور معرفی شدند. طبق استعلام مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، مدارک مورد تایید آن مرکز قابل قبول بوده و سطح یک حوزه معادل مقطع کاردانی، سطح دو معادل مقطع کارشناسی، سطح سه معادل مقطع کارشناسی ارشد و سطح ‌چهار معادل مقطع دکترای آموزش عالی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، بیان کرد: کلیه جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا از مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌گردند. رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه رزمندگی دارند، در این حوزه از مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار هستند. با موافقت مقام معظم رهبری در سال ۸۲، متولدین سال ۵۲ و قبل آن به شرط مدرک تحصیلی ارشد و بالاتر معاف هستند، اما باید هنگام ثبت نام ‌کارت معافیت یا مدرک دال بر آن ارائه کنند. اشخاصی که تابعیت ایرانی و اقامت ندارند و تابعیت ایرانی آنها اکتسابی است، از نامزدی محروم هستند.

زمان ثبت نام نامزدهای مجلس در هفت روز از ساعت 8 تا 18 است

رییس ستاد انتخابات ادامه داد: ارائه اصل مدارک جهت تطبیق با تصویر و اصالت آنها در صورت لزوم از مراجع نیز استعلام خواهد شد و در صورت فقدان هر کدام از مدارک، ثبت نام انجام نخواهد شد. بر اساس مصوبه ستاد انتخابات کشور، زمان ثبت نام در هفت روز قانونی از ۸ صبح آغاز شده و در ساعت ۱۸ پایان می‌پذیرد، همکاران ما در ستاد انتخابات آماده هستند که ثبت نام را در ساعت معین انجام دهند. تشخیص هم‌طرازی پست‌ها در اردیبهشت اطلاع‌رسانی شد و بندهای الف و ب را به صورت عام از سازمان امور اداری و استخدامی استعلام کردیم، علاوه بر این موارد، مبحث دیگری اضافه شده مبنی بر اینکه هر یک از مسؤولان استانی و شهرستانی رئیس ستاد اقامه نماز و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشمول حکم هم‌طرازی شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  با بیان اینکه در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان جزء ۵ استانی هستیم که همزمان انتخابات مجلس و خبرگان را داریم، عنوان کرد: نامزدهای مجلس خبرگان جهت ثبت نام می‌توانند از جمعه ۱۵ آذر لغایت پنجشنبه ۲۱ آذر به مدت ۷ روز در ساعت اداری به فرمانداری مراکز حوزه‌های انتخابیه مراجعه کنند. مدارک مورد نیاز اصل شناسنامه و کارت ملی و نسخه‌ای از آنها، دو قطعه عکس3*4 و پرسشنامه‌ای است که در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ما در ارتباط با حوزه اجرا و حسن اجرا وظیفه قانونی داریم و باید بستر اجرای آن را فراهم کنیم، تصریح کرد: ‌گفتمان شورای نگهبان و ستاد انتخابات کشور در خصوص انتخابات الکترونیک صورت گرفته، چنانچه شورا نظر دهد که تمام الکترونیک شود، وزارت کشور آمادگی دارد این بستر را فراهم کند. هنوز در حوزه شورای نگهبان مجوز برگزاری انتخابات تمام الکترونیک را به صورت صد در صد ندادند، اگر مجوز داده شود، تمهیدات نیز اتخاذ می‌شود و بستری فراهم خواهد شد که سرعت افزایش یابد. در مرکز کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده و در حوزه‌های فنی و تخصصی مشغول تبادل نظر هستند تا دغدغه‌های شورای نگهبان را برطرف کنند.  ستاد انتخابات در استانداری دو وظیفه دارد که اجرا و حسن روند اجرا ست. نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان بوده و ما بر اساس وظیفه حسن اجرا بازرسی‌ها و بازرسانی را در هر صندوق داریم که به صورت محسوس و غیر محسوس رصد می‌کنیم، اما تخلفات انتخابات در حوزه غیر اجرایی است و دستگاه متولی دارد. در حوزه استان ملاک ما قانون است، در مسیر قانون سعی می‌کنیم مرّ قانون اجرا شود و مصر هستیم بندهای قانون انتخابات و سیاست‌های کلی انتخابات را اجرا کنیم.

مر قانون در حوزه اجرا می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه صبح‌امروز در رابطه با تخلفات انتخاباتی و احراز صلاحیت کاندیدها گفت: ما براساس وظیفه‌ای که بر حسن اجرا داریم بازرسانی را پای صندوق‌های رأی‌گیری خواهیم داشت و به‌‌ صورت محسوس و یا غیر محسوس دست‌اندرکاران انتخابات را رصد خواهیم کرد. تخلفات انتخاباتی دستگاه‌های متولی خودش را دارد که ما در جلسات مشترک، گفتمان‌هایی را با عزیزان داریم. در حوزه استان خراسان رضوی ملاک ما قانون است و تلاش می‌کنیم مر قانون در حوزه اجرا شود و مصر هستیم که تمام بندهای قانون انتخابات و سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند اجرا شود. ما با عزیزانی که متولی بحث احراز صلاحیت‌ها هستند صحبت‌هایی می‌کنیم که اگر خدایی نکرده حقی ضایع شده باشد استیفا شود. هرچند که قانون در این رابطه تمام مسائل را دیده.

وی افزود: تأکید ما به تمام فرماندارن این است که به صورت مساوی بستر فعالیت تمام احزاب را فراهم کنند. انشالله احزاب با حضور پر رنگشان باعث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو شوند.

حضور مستقلین در انتخابات مجلس بیشتر خواهد بود

وی با بیان اینکه تاکید ما به همه فرمانداران و همه افراد در حوزه اجرا این است که بستر را به صورت یکسان برای همه ۵۷ حزب قانونی استان فراهم کنند، عنوان کرد: این باعث می‌شود که آنها بتوانند به حضور پررنگ و با شور و نشاط و به مشارکت دامن بزنند. در حوزه اجرا دوگانگی نخواهید دید. ما بستر را برای همه فراهم می‌کنیم، احزاب نیز بر حضور در رقابت اصرار دارند و برای آن اعلام آمادگی کردند، بنابراین شاهد حضور همه احزاب و مخصوصا حضور بیشتر مستقلین خواهیم بود. در گفتمانی که با خانه احزاب داشتیم، همه بر حضور پررنگ و هم‌‎صدا تاکید دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بستر برای حضور مردم فراهم بوده و دغدغه‌ای برای حضور آنها نداریم، تصریح کرد: دغدغه‌ای در حوزه‌های امنیتی وجود ندارد و در برقراری امنیت آمادگی وجود دارد. بسترسازی فراهم شده و مردم مخصوصا در خراسان از متولیان امنیت حمایت ویژه‌ای کردند و درک و فهم بسیار زیادی از حوزه امنیت دارند. نکته کلیدی در حوزه‌های امنیتی، احساس امنیت روانی برای مردم بوده که وظیفه ما نیز هست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *