عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد

آنچه مردم را وادار به اعتراض می‌کند تبعیض‌ است

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مردم ما در سختی‌های جنگ تحمیلی نشان دادند که با درک و شعور، توان تحمل مشکلات را دارند و سختی‌ها محرک به خیابان آمدن آنها نیست؛ آنچه مردم را می‌رنجاند و آنان را وادار به اعتراض می‌کند، تبعیض هاست.

شهناز رمارم امروز در نطق پیش از دستور هفتادوهشتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه «قشر محروم و حاشیه‌نشین سال‌ها نجیبانه دم فرو بسته‌اند و افزایش بی‌عدالتی و محرومیت روزافزون خود را از حقوق اولیه نظاره کردند»، عنوان کرد: از بزرگترین ناعدالتی‌ها توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است.

وی افزود: همه ما از اتفاقات تلخ 25 آبان ماه پس از افزایش غافلگیرکننده و شتاب‌زده قیمت بنزین آگاهیم و هیچ گروه، حزب و جناحی نیست که بر حق اعتراض مردم صحه نگذارد و وضعیت معیشیتی بخش بزرگی از جامعه را عامل اعتراض آن‌ها به ناعدالتی‌ها نداند. اما طبیعی است که وقتی بستر آماده می‌شود مخالفان و معاندان با انواع ابزارهای تبلیغی به صحنه بیایند و تلاش کنند بر این موج سوار شوند و با استفاده از اقلیتی، اقدام به تخریب، آشوب و آسیب زدن به اموال عمومی کنند. این اقدامات خرابکارانه که در همه جای دنیا رخ می‌دهد نباید ما را از اصل موضوع منحرف کند.

این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: جمعیت دانشجویی امام علی(ع) که در حوزه کمک و توانمندسازی نیازمندان به ویژه در حاشیه شهرها فعال است، در واکنش به اتفاقات اخیر به نیکی آورده است که «عواقب بی‌توجهی به سرنوشت ساکنان فراموش شده محلات فقیرنشین حاشیه شهرهای بزرگ به دفعات بیان گردیده بود. درد سفره‌های خالی، بیکاری، ناتوانی خانواده‌ها از پرداخت هزینه تحصیل فرزندان، عدم امکان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، کودکانی که از داشتن اوراق هویتی نیز محروم هستند  و افزایش روزافزون کودکان کار، تنها بخشی از مشاهدات روزانه اعضای جمعیت است که با سیاست‌های غلط اقتصادی و به بهانه توسعه، به بهای له شدن ضعفا، رو به افزایش است. این صورت‌مسئله‌ها این زخم‌های عمیق را التیام نمی‌دهد».

رمارم عنوان کرد: ما با غیر واقعی قیمت‌گذاری کردن بنزین نه‌تنها ناعدالتی تولید می‌کنیم بلکه دود آن افزایش را دوباره به چشم همان اقشار ضعیف روانه می کنیم که سرمایه بین نسلی‌مان را با قیمتی کمتر از نصف قیمت واقعی چوب حراج زده‌ایم و با تعیین قیمت دستوری موجب تبعات اجتماعی می‌شویم و مثل عصر حجر باید اینترنت را برای حفظ امنیت کشور قطع کنیم.

آنچه مردم را وادار به اعتراض می‌کند تبعیض‌ است

این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اما مردم ما در سختی‌های جنگ تحمیلی نشان دادند که با درک و شعور، توان تحمل مشکلات را دارند و سختی‌ها محرک به خیابان آمدن آن‌ها نیست؛ آنچه مردم را می‌رنجاند و آن‌ها را وادار به اعتراض می‌کند، تبعیض هاست. تبعیض‌هایی که ریشه افزایش دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی منتج از افزایش شکاف طبقاتی در جامعه است.

دهک بالای جامعه 23 برابر دهک‌های پایین از یارانه بنزین استفاده می‌کنند

رمارم خاطرنشان کرد: امروز و به مدد متخصصان ایرانی و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید بنزین کشور به 105 میلیون لیتر در روز رسیده است. اما 90 میلیون لیتر از این بنزین با کیفیت در حالی هر روز در کشور دود هوا می شود که هر کسی که تعداد خودروی بیشتری داشته باشد و یا به هر نحوی بنزین بیشتری مصرف کند، بیشتر و بیشتر و نامحدود از این یارانه ملی که متعلق به همه ایرانی های امروز و نسل های فرداست استفاده می کند. طبق آمار رسمی دهک بالای جامعه 23 برابر دهک‌های پایین در حال استفاده از این یارانه است.

وی با اشاره به اینکه «بنزینی که بین 10 تا 20 میلیون لیتر روزانه از طریق مرزها قاچاق می شود و اختلاف قیمت ما و کشورهای همسایه مشوق این قاچاق سرمایه ملی است»، گفت: راهکار بسیار ساده است و برای اولین بار 13 سال پیش در قالب سرمقاله‌ای از دکتر مهدی نصرتی در روزنامه دنیای اقتصاد بیان شد و در این چند سال اخیر دیگر نهادهای مهم کشور از جمله مرکز پژوهش های مجلس، موسسه نیاوران و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی نیز آن را ارائه داده‌اند و بر لزوم اجرای آن صحه گذارده‌اند.

بنزین مردم را به خودشان بدهیم تا با هر قیمتی که می‌دانند بفروشند

این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: این طرح به طور خلاصه بیان می‌کند، بنزین مردم را به خودشان بدهیم تا با هر قیمتی که می‌دانند بفروشند؛ به دولت، یا به دیگران در داخل یا خارج از کشور بفروشند. اما با این کار به چند هدف مهم نائل می آییم، عدالت یارانه‌ای بین همه مردم و تک‌تک ایرانیان برقرار می‌شود. هر کد ملی روزانه می‌تواند یک لیتر بنزین داشته باشد و 80 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع و با نظر مردم قیمت گذاری می‌شود.

وی افزود: دولت که در صادرات نفت و بنزین دچار مشکلات تحریمی است با این روش بار بخش اعظمی از این صادرات را از روی دوش خود بر می‌دارد و نفت و بنزین را به آنها می سپارد که در این سال‌ها به صورت خرد قادر بوده‌اند بنزین را به قیمت واقعی در کشورهای همسایه بفروشند. در واقع تهدید قاچاق تبدیل به فرصت صادرات می شود. مازاد تولید کشور به قیمت واقعی به فروش می‌رسد و از این طریق دولت می‌تواند وظایف سال‌ها معطل مانده‌اش را در قبال شهرداری ها و توسعه حمل و نقل عمومی و خرید واگن و غیر ایفا کند.

رمارم اظهار کرد: ارز ناشی از فروش بنزین‌ها وارد کشور می‌شود و می‌تواند در شاخص‌های مختلف اقتصادی از جمله تورم تاثیرگذار باشد. و پنجم آنکه دولت و کابینه ما هم مثل اکثر کشورهای دنیا درگیر قیمت‌گذاری دستوری بنزین و تبعات اجتماعی آن نمی‌شود. همانطور که درگیر قیمت‌گذاری گوشت و مرغ و تخم مرغ و …  نیست، کالاهایی که اتفاقا بخش مهم‌تری از سبد همه خانوار ها به ویژه کم درآمدها را تشکیل می دهند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *