گزارش «صبح امروز» از تب بالای شایعات یک ویروس

آنفولانزای جهش یافته

با شروع فصول پاییز و زمستان، تعداد بسیاری از مردم در سراسر جهان با بیماری آنفولانزا دست و پنجه نرم می‌کنند. گرچه در باور عمومی این بیماری خطرناک نیست اما حقیقت این است که آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد.

این بیماری عمدتا توسط ویروس‌های خانواده «ارتومیکسوویروس‌ها» ایجاد شده که خود به سه دسته (َA, B, C ) تقسیم می‌گردد. ویروس آنفولانزا می‌تواند دو گروه جانوری یعنی پستانداران و پرندگان را درگیر کرده و حتی ‌در میان این دو گروه جابجا شود.

علائم آنفولانزا

تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد، احتقان بینی، عطسه و سرفه از علائم آنفلوآنزا است و بیماری معمولا بین دو تا هفت روز ادامه می‌یابد.

بسیاری از مردم بر این باورند که عامل این بیماری سرمای هوا است. درحالی که تنها دلیل ابتلا به آنفولانزا عفونت ویروسی است که ارتباطی با هوای سرد ندارد. در فصول پاییز و زمستان عواملی مانند باز شدن مدارس و تماس کودکان با هم، تمایل بیشتر مردم به ماندن در فضاهای سرپوشیده و خشکی هوا به این ویروس‌ها اجازه پخش و تکثیر می‌دهند. به همین علت شیوع این بیماری در فصول سرد بیشتر از فصول گرم است.

براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و از این تعداد حدود ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند.

چه افرادی در خطر مرگ در اثر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند؟

در میان مبتلایان به آنفولانزا دو گروه سنی بیشتر از سایر گروه‌ها در معرض مرگ ناشی از این بیماری قرار دارند: کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال.

افرادی که در میان این دو گروه سنی قرار دارند، در صورتی که دچار بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ در مراحل پیشرفته و یا دیابت باشند نیز در معرض خطر مرگ ناشی از آنفولانزا قرار دارند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که از بیماری‌های قلبی-عروقی رنج می‌برند، در زمان ابتلا به آنفولانزا ۶ برابر بیشتر از حالت عادی در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند.

در زمان ابتلا به آنفولانزا ممکن است افراد دچار عفونت ثانویه شوند. عفونت ثانویه در کودکان، سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی، بیماری‌های‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ در مراحل پیشرفته و دیابت، به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است با خطراتی همراه باشد. در عفونت ثانویه باکتری‌ها به بدن فرد مبتلا به آنفولانزا ویروسی حمله کرده و با تشدید بیماری و همچنین ایجاد عفونت‌های جدید در حلق، گوش و بینی و همینطور ریه، سبب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی شده و به دلیل عدم توانای بدن این افراد در مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

سیر نزولی بیماری آنفولانزا

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا در حال حاضر روند نزولی در کشور دارد، افزود: تا ۲ هفته آینده شاهد فروکش شدن این بیماری در کشور خواهیم بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا در حال حاضر روند نزولی در کشور دارد، افزود: تا ۲ هفته آینده شاهد فروکش شدن این بیماری در کشور خواهیم بود.

دکتر علیرضا رئیسی در مشهد خاطر نشان کرد: آنفلوآنزای فصلی هر سال همگام با فصل پاییز با سرد شدن هوا شیوع می‌یابد و چیز جدیدی نیست اما امسال زودتر از هر سال و در مهر ماه آغاز شد و از سوی دیگر سویه غالب آن مهاجم تر و از نوع H۱N۱ بوده است که شدت و مرگ و میر بیشتری دارد.

وی گفت: بیماری آنفلوآنزا اکنون در کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل عمان، بحرین، کویت، امارات، عربستان و کشورهای افغانستان و پاکستان همه‌گیری دارد.

آموزش؛مهم‌ترین گام در مبارزه با ویروس

معاون بهداشت وزارت بهداشت مهم‌ترین گام مبارزه با این بیماری را آموزش و رعایت بهداشت فردی دانست و افزود: تعطیلی مدارس به دلیل آنفلوآنزا کار درستی نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون هیچ کمبودی از نظر داروی درمان آنفلوآنزا (تامیفلو) و واکسن آن نداریم و در حال حاضر یک میلیون ذخیره داروی این بیماری در کشور موجود است اما به دلیل امکان ایجاد مقاومت دارویی باید با احتیاط مصرف شود.

رئیسی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا فقط برای گروه‌های آسیب پذیر و مبتلا به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای توصیه می‌شود، گفت: این در حالی است که تزریق این واکسن تا ۴۲ درصد موارد موثر است و در ۵۸ درصد موارد تاثیر چندانی در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تمام افراد فوت‌ شده اخیر بر اثر آنفلوآنزا پیش از ابتلا به این بیماری و همزمان با آن دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیز بوده و در همچنین گروه‌های سنی و جمعیتی آسیب‌پذیر قرار داشته‌اند.

مرگ ۵۶ نفر بر اثر آنفولانزا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رئیسی افزود: تاکنون ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور فوت کرده‌اند که همه آنها بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های تنفسی، قلبی، نقص سیستم ایمنی، سرطانی و کلیوی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۹ نفر طی ۲ هفته پیش جان باختند و ۳۷ نفر نیز از ابتدای همه‌گیری این بیماری در کشور یعنی از مهر ماه تا دو هفته اخیر جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیشترین مرگ و میر بیماری آنفلوآنزا در کشور مربوط به استان‌های تهران، مازندران، کرمان و آذربایجان شرقی است و میزان مرگ و میر در خراسان رضوی در این ارتباط ۱۲ نفر بوده است.

رئیسی تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور را نیز چهار هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد.

رعایت این موارد در پیشگیری آنفولانزا الزامی است

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خصوص اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا خاطرنشان کرد: باید اطلاع‌رسانی‌های بهداشتی انجام شود، اولین نکته شستن دست‌هاست. از طرفی مردم باید  از روبوسی کردن و دست‌دادن غیرضروری اجتناب کنند. علائمی مانند تب بالا، بدن درد شدید و طولانی شدن دوره درمان نشان‌دهنده آنفلوآنزا است. بیماران باید استراحت کنند  و نوشیدن آب کافی بسیار مؤثر است و باید به شدت از خوددرمانی پرهیز شود.

شروع فصل سرما و شیوع انواع ویروس

رییس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: با شروع فصل سرما،با شیوع انواع سرماخوردگی مواجه شده که اکثر آن‌ها ویروسی بوده و آنفولانزا نیز یکی از همین بیماری‌های ویروسی است.

به گزارش صبح امروز مهدی قلیان در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون شیوع بیماری آنفولانزا افزود: این ویروس تنها  در شدت و گستردگی این بیماری و دیگر اینکه نسبت به سال‌های گذشته زودتر شیوع پیدا کرد با دیگر سال‌ها متفاوت است.

رژیم دارویی این ویروس را مقاوم‌تر کرده

وی تصریح کرد:  این ویروس به نسبت سال‌های گذشته از نوع مقاوم‌تری بوده که به دلیل رژیم دارویی و تغییر ژنی که ویروس‌ها پیدا می‌کند اتفاق افتاده است.

قلیان در خصوص ذخیره دارویی توضیح داد: ما از لحاظ داروی این ویروس هیچ‌گونه مشکلی نداشته و این داروها به صورت متمرکز در مراکز بیمارستان‌ها توزیع شده که علت این امر کمبود دارو نبوده بلکه جلوگیری از مصرف بی رویه دارو است.

وی اذعان کرد: تنها دارویی که در حال حاضر  در نابود کردن این ویروس موثر بوده در دسترس بیمارستان‌ها بوده و به صورت رایگان در اختیار مبتلایان به  این ویروس قرار می‌گیرد.

قلیان با اشاره به آموزش راه‌های پیشگیری و علایم آنفولانزا از طریق صداو سیما اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری بسیار خوب بوده و بروشورهای آموزشی به صورت متمرکز بین دانش‌آموزان مدارس توزیع شده و اصول اولیه رعایت نکات بهداشتی هم‌چون شستن دست‌ها و استفاده از دستمال هنگام عطسه زدن و عدم دست دادن به مبتلایان ویروسی و هم‌چنین استراحت کافی در بیماران ویروسی از نکات مهمی بوده که باید رعایت شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *