جمع‌آوری آرد آلوده از سطح استان خراسان رضوی

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: با پایشهای صورت گرفته از سوی این اداره‌کل محصولات آلوده به عامل قارچی مایکوتوکسین مربوط به دو واحد تولید و بسته‌بندی آرد در این استان جمع‌آوری شد.

به نقل از ایرنا،علیرضا جمیع گفت: نمونه‌برداری‌های اداره استاندارد ظرف هشت ماه اخیر مشخص کرد برخی از تولیدات تنها یک واحد تولید آرد گندم و یک واحد بسته‌بندی آرد برنج در مشهد و یکی از شهرستانهای استان خراسان رضوی به مایکوتکسین آلوده بود لذا بر جمع‌آوری موارد آلوده، پروانه استاندارد هردو واحد باطل شد.

وی ادامه داد: ۴۷۵ مورد نمونه‌گیری ظرف همین مدت به منظور تشخیص سموم قارچی مایکوتکسین از همه واحدهای صنایع غذایی در سطح خراسان رضوی انجام و تنها چهار نمونه مردود شناخته شد. در جریان آزمایش مجدد از موارد مردود شده نیز یک مورد تایید شده و نمونه‌ای دیگر در حال طی فرایند آزمایش مجدد است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: وجود تنها دو مورد محدود و آلوده به مایکوتکسین در میان ۴۷۵ مورد آزمایش کیفی و نمونه‌گیری امری قابل قبول است. بطور و اصولی صفر شدن تعداد مردودی در این حوزه و آزمایشهای مربوطه نشانگر فقدان دقت و صحت آزمایشها در محدوده وسیع فعالیت صنایع غذایی خواهد بود.

وی افزود: همچنین وجود این سموم در محصولات را نمی‌توان همیشه مربوط به واحد تولیدکننده آن دانست زیرا این امکان وجود دارد که به عنوان مثال آلودگی مایکوتکسین در برنج وارداتی و یا هر ماده اولیه تولیدی در واحد صنایع غذایی وجود داشته باشد که از همین طریق به محصول نهایی منتقل می‌شود.

هزار و ۹۳۵ واحد صنعتی در سطح استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش نظارتی سازمان استاندارد قرار دارند. نیمی از این واحدها در حوزه صنایع غذایی فعالیت می کنند.

بر اساس مطالعات پژوهشگران کشاورزی و علوم غذایی، بخش کپک‌زده سبزرنگ بر روی مواد غذای از جمله نان نشانگر آن است که قارچ و یا هاگ آن که در واقع همان بذر قارچ است، در سراسر آن غذا یا نان منتشر شده لذا چنین ماده غذایی به طور کامل غیرقابل استفاده است.
همچنین مطالعات علمی نشان داده که گرچه اکثر کپکها بی‌ضرر هستند ولی برخی از آنهان بسیار خطرناکند و به دلیل غیرممکن بودن تشخیص نوع بی‌ضرر و خطرناک توسط افراد عادی، بهتر است در صورت مشاهده کمترین کپک بر روی مواد غذا آن خوراکی به طور کامل دور ریخته شود.

برخی کپکها آلوده به ماده‌ای سمی به نام “مایکوتکسین” هستند که خوردنشان سبب واکنشهای آلرژیک و مشکلات تنفسی می‌شود. ماده آفلاتوکسین نیز که در برخی کپک‌ها وجود دارد سرطان‌زا است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *