مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد:

۴۰ درصد تخفیف برای تمامی کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، همه کتاب‌ها با ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود که ۲۰ درصد تخفیف مربوط به بن‌های کتاب و باقی آن مربوط به ناشران است.

جعفر مروارید روز گذشته در نشست شورای سیاستگذاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد افزود: این نمایشگاه از هشتم آبان ماه به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر برپا خواهد شد.

وی اظهار داشت: این نمایشگاه در ۲۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با یکهزار غرفه در ۱۰ سالن برپا می‌شود که ۲۰۰ هزار عنوان کتاب از ناشران داخلی و ۲۰ هزار عنوان کتاب از ناشران خارجی در آن عرضه می‌گردد.

وی گفت: هزینه‌های مرتبط با فراهم کردن امکانات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مشهد نسبت به سال گذشته سه برابر شده لذا کمک‌های دستگاه‌های اجرایی نیز در این زمینه باید سه برابر شود.

مروارید برگزاری سرای اهل قلم، شب‌های فرهنگی، شب‌های شعر، اجرای نمایش‌های خیابانی، رونمایی از کتاب، نشست‌های تخصصی و علمی، موسیقی محلی، برنامه ویژه کودکان و برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی را از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه برشمرد.

وی افزود: امسال سه هزار عنوان کتاب در جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۶ عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت و کتاب‌های برگزیده طی مراسمی در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد معرفی می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد ۲۳ هزار بن کارت به ارزش ۱۲ میلیارد ریال توزیع می‌شود.

وی شعار این نمایشگاه را “کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی” ذکر کرد و افزود: بحث و بررسی پیرامون طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه خواهد بود.

کم‌ مهری نسبت به کتاب و کتابخوانی

معاون فرهنگی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از حوزه‌هایی که همواره در جامعه مورد کم‌ مهری قرار گرفته، حوزه فرهنگی و شاخص آن کتاب و کتابخوانی است.

حسن جعفری افزود: کتاب همواره در ادوار و ادیان مختلف مورد توجه بوده و اسلام نیز به آن عنایت ویژه‌ای داشته زیرا کتاب نخستین معجزه نبی مکرم اسلام (ص) است، به طوری که در قرآن کریم ۱۵۵ مرتبه از کلمه کتاب و ۵۸۲ مرتبه از علم نام برده شده که نشان‌دهنده توجه خاص اسلام به حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: نخبگان و دانشمندان ایرانی از جمله خواجه نصیرالدین طوسی کتابدار بودند و به داشتن کتابخانه‌های شخصی خود افتخار می‌کردند اما امروز این اندیشه در جامعه از بین رفته و به یک نقیصه جدی تبدیل شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: انتظار می‌رود همه امکانات صرف گسترش فرهنگ کتابخوانی شود زیرا کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها مورد کم توجهی قرار گرفته اند.

جعفری اظهار داشت: سرانه بین‌المللی مطالعه چهار ساعت است اما این سرانه در ایران دقایقی بیش نیست، وضعیت کتابخانه‌ها نیز نابسامان است و حداقل ۱۱ هزار کتابخانه دیگر در کشور مورد نیاز است.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک وظیفه ملی و یک امر واجب است که کمتر به آن توجه شده و دولت نیز با توجه به محدودیت‌های مالی قادر نیست به تنهایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پیشتر فرهنگ هدیه کتاب در مجالس و محافل مختلف رواج داشت که اکنون جای خود را به هدایای مادی داده است.

جعفری با تاکید بر نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای کتاب افزود: امروز فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند بازنگری است تا بتوان پیوند عمیق‌تری بین دانشجویان و دانش‌آموزان با این حوزه ایجاد کرد لذا انتظار می‌رود رسانه ها کتاب را در سبد هزینه خانوار بگنجانند.

وی با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب اظهار داشت: باید حضور نخبگان فرهنگی در نمایشگاه پررنگتر و به حوزه کتاب کودک و کتابخوانی خانواده توجه ویژه‌ شود.

وی توجه به کتابخوانی ناشنوایان و فراهم کردن زمینه عضویت رایگان دانش آموزان در کتابخانه‌ها را از نکات برجسته نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال برشمرد.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مشهد پایتخت فرهنگی و علمی کشور است لذا انتظار می‌رود نمایشگاه کتاب نه تنها در این شهر بلکه در سایر شهرهای خراسان رضوی نیز برپا شود.

وی توجه به کتابخوانی دیجیتال، معرفی و تشویق ناشران برگزیده، آسیب شناسی بیستمین دوره نمایشگاه کتاب و حضور پررنگ دستگاه‌های اجرایی در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد را مورد تاکید قرار داد.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این نهاد در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد ۱۰ خدمت در ۱۰ بخش ارائه می‌دهد که برخی از آنها شامل ارائه مشاوره برای کتاب و کتابخوانی، ایجاد قفسه‌های کتاب، ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی برای پژوهشگران، کتاب برای ناشنوایان و نابینایان، دعوت از نویسندگان برجسته و ارائه شیوه‌های نویسندگی توسط آنهاست.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان با اشاره به فراهم‌شدن امکان عضویت رایگان مراجعه‌کنندگان در کتابخانه‌های عمومی استان در این نمایشگاه افزود: پارسال از این محل یکهزار و ۲۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی شدند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد هم گفت: شورای شهر از دوره پنجم تاکنون همواره نگاه ویژه‌ای به نمایشگاه کتاب داشته و ردیف اعتبار خاصی به آن اختصاص داده است.

احسان اصولی افزود: امسال نیز اقدامات مطلوبی در حوزه تبلیغات محیطی در شهر، سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس رانی و برنامه‌های جانبی دیگر برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه انجام می‌گیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *