بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد گشایش یافت؛

کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی

مریم اصغری
بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد با شعار “کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی” روز چهارشنبه، هشتم آبان ماه گشایش یافت. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون سیاسی استانداری، تولیت آستان قدس رضوی، مقامات استانی، جمعی از مسئولان و اصحاب قلم و رسانه حضور داشتند.
در این مراسم حسن جعفری، معاون سیاسی اجتماعی امنیتی خراسان با تاکید بر اهمیت ترویج کتاب خوانی گفت: متاسفانه در جامعه کنونی، نقش و جایگاه کتاب در زندگی عموم مردم بسیار کمرنگ است و اولویت فرهنگی، باید در کنار اولویت اقتصادی جدی گرفته شده و در جامعه نهادینه شود.
او در بیان نقش و اهمیت رسانه ها در ترویج کتاب خوانی گفت: توسعه صنعت کتاب دیجیتال باید مورد بررسی قرار گرفته و فعالیت های موثرتری در این زمینه صورت گیرد. خیرین باید در حوزه کتابخانه سازی و کتابخانه داری حضور جدی تری داشته باشند و ما در راستای دسترسی به این هدف، واگذاری مجوز خارج از نوبت به کلیه سازمان های مردم نهاد علاقمند به فعالیت در حوزه کتاب را، در دستور کار قرار داده ایم.
نیازمند توسعه فرهنگ کتاب خوانی هستیم
در ادامه برنامه جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در رابطه با اهمیت کتاب و کتاب خوانی در ارتقا سطح فرهنگ جامعه گفت: مبنا و اساس توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی است و ما نیازمند توسعه فرهنگ کتاب-خوانی هستیم تا کالای فرهنگی هم در سبد هفتگی خانواده قرار بگیرد. براین اساس با برپایی این نمایشگاه، سعی در تبیین توسعه و معرفی فرهنگ کتاب خوانی داشته ایم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: نمایشگاه کتاب تنها یک فروشگاه کتاب نیست و بدون شک یک رویداد فرهنگی مهم است. ازجمله اقدامات صورت گرفته در راستای دستیابی به این هدف در این دوره از نمایشگاه، ایجاد فضای باغ کتاب برای کودکان با هدف آشنایی و انس آن ها با کتاب و سنت کتاب خوانی است. وی در پایان صحبت های خود از کتاب به عنوان بهترین زبان جهانی در جهت انتقال مفاهیم اهل بیت یاد کرد.
همچنین در این برنامه علی اصغر کاراندیش، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه توسعه و پیشرفت کشور از طریق تحقیق و پژوهش در حوزه های مختلف و بالا بردن سطح آگاهی جمعی خبر داد و گفت: مطمعنا هیچ جامعه ای بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند به توسعه پایدار برسد و لازمه این امر، ترویج و رشد فرهنگ مطالعه است که این سرانه در کشور ما پایین است و متاسفانه بخش دولتی و خصوصی توجه لازم بر امر اهمیت مطالعه و تحقیق و همچنین نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدن به الگوی مناسب و فرهنگ سازی لازم را، ندارند.
کاراندیش با تاکید بر اهمیت ترویج و ارتقا فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ زیربنای توسعه همه موضوعات است و مشکلات مختلف، ریشه در آن دارند و مسئولان حوزه فرهنگ و سیاست گذاری حضور کمرنگی در این مهم دارند و جامعه نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه است.
تجلیل از ناشران و مولفان برتر استان
در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی، از برگزارکنندگان شانزدهمین دوره انتخاب کتاب خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد و مجموعه “به نشر” به عنوان ناشر برتر استان انتخاب شد و همچنین از حجت الاسلام محمد حسین مقامی زاده، محمدکاظم کاظمی، سعید تشکری، مصطفی لعل شکری و احمد نظری به عنوان مولفان برتر استان تقدیر شد.
شایان ذکر است در این دوره از نمایشگاه 730 ناشر از سراسر کشور و 80 نمایندگی از ناشران بین المللی از کشورهای مختلف، حضور دارند. از جمله برنامه های تبیین شده این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، رونمایی از تازه‌های نشر، مراسم تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران حوزه کتاب، ایستگاه نقاشی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان، نشست‌های تخصصی در حوزه سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی، نمایش خیابانی، اجرای موسیقی محلی و مقامی، شب‌ شعر، جشن امضای آثار نویسندگان و… است. همچنین در این نمایشگاه 23 هزار بن کارت، به ارزش دوازده میلیارد ریال توزیع خواهد شد و همه کتاب های عرضه شده در نمایشگاه، با 30 تا 40 درصد تخفیف عرضه می شود که 20 درصد این تخفیف مربوط به بن های کتاب و بقیه مربوط به ناشران است. این نمایشگاه تا شامگاه چهارشنبه پانزدهم آبانماه دایر و پذیرای کتاب دوستان و کتاب خوانان است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *