رئیس سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر مشهد اعلام کرد:

شاخص‌ترین هنرمندان ایران در سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد

وحدانه آخوندشریف

رئیس سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد اعلام کرد:  شاخص‌ترین هنرمندان ملی برای نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد انتخاب شدند.

رئیس سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد صدرا یوسفی در گفت و گو با خبرنگار صبح امروز اعلام کرد: هادی ضیاءالدینی، ربین حیدری، علی چراغی، علی لوایی، نادر قشقایی، جعفر نجیبی، ملک دادیار گروسیان و قدرت‌الله  معماریان” شاخص‌ترین هنرمندان ملی برای شرکت در این سمپوزیوم می‎باشند، همچنین در کنار آن‌ها هنرمندان شاخص و فرهیخته مجسمه‌سازی مشهد حضور دارند که این رویداد در انتقال تجربه به هنرمندان بسیار مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: “ابراهیم پاپی‌راد، محمدحسین خیرآبادی، زهرا موسوی‌اصل ، علیرضا قدمیاری، هادی عارفی‌منش، فردین اسفندیاری، یاسر حسینی، هاشم شفیعی، عطا صحرایی، مهدی وثوق، نادیا جوادی و مرتضی دستجردی” نیز هنرمندان خراسانی هستند که برای حضور و هنرنمایی در سمپوزیم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد انتخاب شده‌اند.

یوسفی در خصوص نحوه انتخاب و داوری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر کشور بیان کرد: در شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم برای بخش ملی،  تعدادی از اساتید شاخص مجسمه‌سازی کشور مورد بررسی قرار گرفت و از آن‌ها دعوت به عمل آمد و با توجه به جاذبه خیلی خوبی که مشهد در هنرهای شهری دارد و همیشه در این زمینه در کشور پیشرو بوده است بسیاری از این اساتید دعوت ما را پذیرفتند و در سمپوزیوم حضور خواهند داشت، همچنین در بخش استانی، برای هنرمندان استانی و مشهدی فرصتی را فراهم آوردیم که رزومه فعالیت خودشان را به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال کنند، رزومه‌ها در مهلت مقرر دریافت و  شورای سیاست‌گذاری و داوری آن‌ها را بررسی کردندکه از میان آن‌ها برگزیدگان برای انجام کار انتخاب شدند.

رئیس سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر مشهد با اشاره به رویکردهای مختلف اداره خانه هنرمندان عنوان کرد: یکی از رویکردهایی اداره خانه هنر استفاده از هنر، آثار و آرایه‌های هنری برای عینی سازی مفاهیم در سطح شهر است که از زمینه‌های مختلف هنر برای این رویداد استفاده می‌کند و در این راستا از روش‌های مختلفی مانند  دیوارنگاری و آرایه‌هایی چون نقوش برجسته و اشکال مشابه آن در زمینه عینی سازی مفاهیم بهره می‌گیرد.

یوسفی ابراز کرد: یکی از روش‌هایی ماندگار و دائمی در خصوص عینی سازی مفاهیم، استفاده از  مجسمه‌ها، احجام و سر دیس‎ها به‌عنوان یکی از اشکال مجسمه‌ها می‌باشد.

وی قدردانی از چهره‌های شاخص و شهدای گران‌قدر را ضروری دانست و افزود: شهر مشهد، مفاخر و چهره‌های شاخص و شهدای گران‌قدری دارد که گاها نام آن‌ها را فقط بر  کوچه‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌بینیم، ما تلاشمان این است با برگزاری این سمپوزیوم و با استفاده از هنر اساتید برجسته  مجسمه‌سازی کشوری و شهر مشهد، سردیس آن‌ها را آماده‌سازی کنیم و به نمایش بگذاریم که در واقع هدف از برپایی این سمپوزیم، بهبود سیما و منظر شهری، تجلیل از مقام والای شهدا و مفاخر فرهنگی و علمی این کلانشهر می باشد.

مدیر امور هنری خانه هنرمندان به مردمی بودن این رویداد فرهنگی و هنری اشاره و خاطرنشان کرد: این اتفاق  یک رویداد جمعی است که یک هفته به طول می‌انجامد و مردم می‌توانند در کنار هنرمندان، کاملاً از نزدیک با مراحل ساخت مجسمه‌ها و سردیس آشنا شوند.

رئیس سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر مشهد با اشاره به برنامه‌های جانبی این سمپوزیوم افزود: از برنامه‌های جانبی این سمپوزیوم برگزاری دو نشست علمی و تخصصی با حضور اساتید برجسته و دانشگاهی کشوری است  و در کنار آن  مراسم گرامیداشت از دو استاد فاخر مجسمه‌ساز را خواهیم داشت.

وی با تأکید بر فواید برگزاری این رویدار فرهنگی هنری بزرگ گفت:  در جریان برگزاری این سمپوزیوم، توسعه فعالیت‌های هنر شهری و فراهم آوردن شرایط آفرینش اثر هنر،  هنرمندان می‌توانند از طریق بازدید، گفت‌وگوها  و انتقال تجربه در حین انجام کار از فواید برگزاری سمپوزیوم برخوردار شوند که بی‌شک بهترین روش برای یادگیری هنرمندان است.

مدیر امور هنری خانه هنرمندان افزود: در این چارچوب به منظور بهره‌مندی عموم شهروندان در قالب سیما، منظر و مبلمان شهری از توان هنری و خلاق هنرمندان مجسمه‌ساز سراسر کشور فراخوان نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد مهر ماه گذشته منتشر و به هنرمندان علاقه‌مند تا دهم آبان ماه جاری برای شرکت در این رویداد فرهنگی هنری مهلت داده شد .

یوسفی اعلام کرد: نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد به منظور استفاده از آرایه‌های هنری در منظر و سیمای شهری و توسعه فعالیتهای هنر شهری طی روزهای دوم تا نهم آذر ماه آتی در مشهد برگزار می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *