بخش خصوصی خواستار تفویض اختیار است

افسار بخش خصوصی در دستان دولت

انسیه سروش

سی و دومین اجلاس سراسری روسای خانه های صنعت، معدن و تجارت کشور به میزبانی شهر مشهد در محل تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.
در روز پنجشنبه در این نشست، مسائل اقتصادی ، صنعتی و قضایی حوزه تولید با حضور نمایندگان مجلس ، معاونان وزیر صنعت، مقامات قضایی، مسولان استانی خراسان رضوی و اعضای خانه های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور مطرح شد.

بانک‌ها بیش‌ترین آسیب را به تولیدکنندگان وارد می‌کنند

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران در سی و دومین اجلاس سراسری خانه‌های صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: علت اینکه اکثر تولیدکنندگان در این چند سال آسیب دیده‌اند، بانک‌هاست، چرا نمی‌پذیریم که در هر جامعه‌ای که نزول رخنه کند، آن جامعه افول خواهد کرد؟ امروز بدترین سیستم بانکی دنیا در اختیار ماست. در کجای دنیا یک تولیدکننده به خاطر بدهی به بانک در زندان نابینا می‌شود؟ حتما لازم است نگاهی به وضعیت زندان‌ها در ارتباط با تولیدکنندگان شود. کسی که سرمایه گذاشته است، فرار نمی کند. آن‌ها را حصر خانگی کنید اما ترتیبی دهید که این افراد در بند زندان نباشند.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: امروز بانک راه جدیدی را اجرا می‌کند و با اینکه وثیقه کافی برای تسهیلات در اختیار دارد ولی ضامن را هم می‌خواهد و روی ضامن‌ها نیز اقدام می‌کند. امروز کاری که بانک‌ها کرده اند، موجب شده اعتباری در بازار نداشته باشیم. به حق، قوه قضاییه در چند سال گذشته با ما همراهی کرده است. امروز اگر مملکت به خود می‌بالد و وزارت صمت آن مورد تایید نظام است، ناشی از ایثار فرزندان ماست.

سهل‌آبادی گفت: متاسفانه بخش‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند تفویض اختیارات صورت گیرد. چرا این مساله سال‌هاست به تعویق افتاده و امروز هم که می‌خواهیم تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا کنیم، حکایت یک شیر بی‌دم و یال است.

وی ادامه داد: چرا به تجربه اصناف با 3 میلیون واحد صنفی نگاه نمی کنیم؟ آن‌ها با اختیارات خود در حال حل مسائل خویش هستند، نباید ترسید و باید به بخش خصوصی اعتماد کرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: رهبر ما دستور داده و نیاز مملکت ما این است که چون شمع بسوزیم و روشنایی بدهیم. این رزمندگان جبهه اقتصادی نیاز به حمایت‌های خاص عاطفی نیز دارند. ما می‌خواهیم در حوزه صادرات رقابت کنیم ولی سیاست‌های مجلس و دولت ما را متوقف می کند. اکثر فعالان اقتصادی صادرات دارند اما با کدام یک از طرف قراردادهای خود می توانیم برای یک سال توافق کنیم؟ طرف خارجی نمی پذیرد که قیمت ارز یا کشتی رانی ما تغییراتی داشته باشد.

سهل آبادی اضافه کرد: ما پای اقتصاد کشور ایستاده‌ایم و حتما به این کار ادامه می‌دهیم. اگر این سربازان مهمات داشته باشند یا نداشته باشند، کار خود را می کنند. امروز بسیاری از نیازهای خود را خودمان رفع می کنیم. همین شرکت‌های دانش بنیان خدمات زیادی به ما می‌کنند، باید توجه داشت ما هر روز هم ورشکسته داریم و هم افتتاحیه. خواهش ما این است که اگر مسئولان در رساندن مهمات ناتوانی دارند، حداقل سنگلاخ‌های راه ما را کم کنند.

مجلسی‌ها حداقل در ماه‌های پایانی خدمتی را از خود یادگار بگذارند

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان خراسان رضوی خطاب به سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: در این سه سال و اندی که می‌گذرد اتفاقی از سوی مجلسیان نیافتاده است، حداقل در این ماه‌های پایانی خدمتی را از خود برای مردم به یادگار بگذارید. این مردم همان مردمی هستند که در زمان تبلیغات و انتخابات به سراغشان می‌روید.

سید حسن حسینی تصریح کرد: امسال سال پایانی فعالیت مجلس شورای اسلامی است و نمی توان توقع زیادی از نمایندگان داشت چون اسفند ماه انتخابات آغاز می شود و سال آینده نیز مساله تصویب بودجه در پیش خواهد بود. بسیاری اوقات زمانی که این مشکلات برای ما ایجاد می شود، مسئولان تاکید دارند که به موجب قانون نمی توان کمکی کرد، این در حالی است که مقام معظم رهبری در طرح اقتصاد مقاومتی بر شناسایی و رفع قوانین مخل تولید تاکید دارند. از زمان آغاز ارائه مدل اقتصاد مقاومتی تاکنون 10 سال می گذرد. مجلس طی این 10 سال چه کرده است که اوضاع اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور به این مرحله رسیده است؟

وی گفت: یکی از تقاضاهای ما برای کاهش مفاسد، واگذاری کار مردم به خود مردم و جلوگیری از تصدی گری دولتی است. طبیعی است که اگر قرار باشد همه مسائل در تهران حل و فصل شود، نمی توان انتظار حل شدن آنها را داشت. دستگاه قضایی استان به معنای واقعی پا به پای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حرکت کرده و از سرمایه گذاری سالم حمایت می کند.

حسینی خاطرنشان کرد: حرکتی در قوه قضاییه برای مبارزه با فساد آغاز شده که در نتیجه آن کسانی که مفاسد بزرگی را مرتکب شده اند، دستگیر می شوند. می توان این افراد را تشبیه به افراد مریضی کرد که در حال حذف شدن از صحنه هستند. با این حال عواملی که این مفاسد را ایجاد کرده را نیز باید شناسایی و با آن مبارزه کرد. یکی از مسائلی که منجر به بروز فساد می شود، دیوان سالاری و بروکراسی عجیب و غریب دستگاه‌های اداری و همچنین اختیارات دولتی است که حاضر به واگذاری آن به تشکل های بخش خصوصی نیستند.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *