کاهش توان فکری و بدنی حاصل سوتغذیه

خوافیان

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي گفت: تغذیه مناسب دوران کودکی اهمیت ویژه دارد و از مراقبتهای اصلی این دوران به شمار می آید. کودکان گرسنگی را فریاد می زنند . در دوران قبل از دبستان، این نیاز ها بسیار بیشتر از دوران مدرسه و حتی یک فرد بالغ است، چون رشد بسیار سریع است.

به گزارش صبح امروز دکتر ربابه شیخ‌الاسلام در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون اهمیت تغذیه افزود: کودکان و نوجوانان مبتلا به سوء تغذیه توانایی کمتری برای کار بدنی و فکری دارند. کودکان جوامع فقیر بیشتر در معرض آسیب های ناشی از فقر هستند. فقری که خودشان نقشی در بوجود آمدن آن نداشته اند.

وی تصریح کرد: کمبود های غذایی ،خصوصا در سنین پایین ممکن است با کاهش شدید توانمندی های ذهنی زندگی آنها را تا اخر عمر با مشکلات متفاوت مواجه کند .اگر منطقه ای مبتلا به سوء تغذیه باشد آن منطقه توسعه کافی پیدا نمی کند و فقیرترمی شود و همانطور فقر موجب تشدید سوتغذیه و افزایش بیماری و مشکلات متعاقب آن مانند دزدی ،سرقت ، بزه کاریهای متفاوت  فحشا و… می شود.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: می دانیم کودک از زمانی که به دنیا می آید با حدود سه کیلو وزن، دومیلیارد سلول و صد میلیارد نورون یا سلول عصبی دارد که مغز او را می سازد . جسم در حال رشد کودک به مواد غذایی مفید با کیفیت بالا نیاز دارد تا سلولهای متفاوت در حال رشد را تغذیه کند.

وی بیان کرد: توصیه به مکیدن پستان بلافاصله از بدو تولد ، تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی توصیه می شود که البته بدلیل کمبود ویتامین A و D در جیره غذایی تنها مصرف این 2 ریزمغذی حیاتی بصورت قطره خوراکی  در این 6 ماه برای کودک مجاز است، از6 ماهگی به بعد  همراه با تغذیه باشیر مادر غذای کمکی آغاز می شود و به دلیل نیاز بالای کودک به آهن، قطره آهن نیز در همین زمان تجویز می شود .

شیخ‌الاسلام ابراز کرد: معده کودک کوچک است و باید مراقب بود که این معده کوچک با غذاهایی که دانسیته انرژی پایینی دارند پر نشود چون وقتی معده پر است، احساس سیری نمی گذارد کودک غذای دیگری بخورد برای مثال مصرف غلات حجیم و شور که متاسفانه خرید و مصرف آنها در بعضی از مهد کودک ها و مدارس رواج دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه از ده ها سال پیش و شور بختانه در حال حاضر نیز انواع این تنقلات در کشور ما تولید و به شدت تبلیغ می شود، انواع ذرت بو داده می تواند با جذب آب، 9 برابرشود و حجم کوچک معده کودک را پر کند و احساس سیری موجب شود که کودک از غذای خوب سفره محروم شود.

شیخ الاسلام گفت: کودکان از سن 3 سالگی خصوصا اگر در خانواده فرزند دیگری بدنیا بیاید مورد غفلت های زیاد از جمله غفلت از تغذیه کامل قرار می گیرند . آنها گاهی برای جلب توجه پدر و مادر غذای خود را نمی خورند و بعد با خوردن شکلات و مواد غذایی که ارزش تغذیه ای ندارند گرسنگی خود را فرو می نشانند .

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي تبیین کرد: بد غذایی کودکان از یک سالگی تا دوره پیش دبستانی یکی از مشکلات شایع است که علت اصلی آن بی نصیب ماندن کودک از توجه کافی و یا تلافی بی اعتنایی پدر یا مادر است که متاسفانه موجب عادت های بد غذایی شده و در دوران مدرسه ادامه پیدا می کند .

وی توضیح داد: خوردن اسنکهای شور و افزایش مصرف شکلات و غذاهای شیرین ذائقه کودکان را تغییر می دهد  به همین دلیل آنها با طعم انواع سبزیها ،صیفی جات آشنا نیستند و حتی از غذاهای خانگی  استفاده نمی کنند . این مسئله چنان حاد شده است که با افزایش وزن و چاقی در سنین پایین تر و دوره جوانی احتمال بروز انواع بیماریها مانند دیابت بیماریهای قلب و عروق را پیدا می کنند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *