گلایه مردم  مردم سرخس از آستان قدس:

چه کسی سند زمین های سرخس را به آستان قدس داده است؟

به تازگی فیلمی از گلایه های مردم سرخس از آستان قدس رضوی، منتشر شده است که روز گذشته معاون املاک اراضی آستان قدس در این باره گفته است: اعتبارنامه اسناد مناطق کم برخوردار سرخس با مساعدت آستان قدس رایگان شده است. گلایه های مردم و پاسخ آستان قدس رضوی را می خوانید.

به گزارش صبح امروزدرفیلمی منتشر شده در فضای مجازی، مستاجران‌ آستان‌قدس از بلاتکلیفی اراضی‌شان‌ در سرخس گلایه مند بودند.

یکی از شهروندان می گوید: « آستان قدس رضوی روی چم ما جا دارد اما بروید ببنید آستان قدس رضوی از کجا این همه زمین دارد و از کجا این موقوفات به آستان قدس رضوی تعلق گرفته است، سند چه کسی بوده که به آستان قدس داده است.»

شهروند دیگری می گوید: 198 هکتار پلاک ثبتی داشتم و جوانی ام را روی زمین ها گذاشته ام ، الان منطقه ویژه اقتصادی سرخس می گوید برو منطقه ویژه و منطقه ویژه هم می گوید برو آستان قدس، بعد از 20 سال کشاورزی، آیا باید با 6 بچه مستاجر باشم.

وی مدعی شد: «تمام ملک سرخس را آستان قدس متصرف شده و می گوید هیچ ملکی از شما ، اینجا وجود ندارد. آیا بعد از 20 سال کشاورزی جواب من با اهل و اولادم چه می شود؟»

چه کسی اراضی را وقف کرده است؟

شهروند دیگری می گوید: از مزدوران که عبور می کنید 90 هکتار زمین، به دو طرف در مسیر جاده به عمق 30 کیلومتر و طول 140 کیلومتر همه درخت است وهمه مال آستان قدس، می گویند وقفی است. آیا همه وقفی است؟ اگر وقفی است چند هکتار وقفی است ؟ همه اش که وقف نیست. آیا من وقف کردم برای آستان قدس ؟ چه کسی 50 سال، 100 سال یا 500 سال قبل وقف کرده است؟

مسئولان پیگیری کنند

این شهروند در پاسخ به سوال خبرنگارکه چه کسی وقف کرده است؟ می گوید: باید مسئولان بروند بررسی کنند و ببینند چه کسی وقف کرده است، مسئولان جمهوری اسلامی از فرماندار گرفته تا نماینده مردم در مجلس باید برود این موضوع را پیگیری کند.

شهروند دیگری نیز با گلایه مدعی می شود: 8 سال است که آستان قدس، ملکی از من را متصرف شده است، نه کشت و کار می کند و نه اجازه می دهد که ما کشت و کار کنیم.

چقدر از اراضی متعلق به آستان قدس است؟

یکی از شهروندان درباره اقداماتی که نماینده مردم در مجلس در این زمینه می تواند انجام دهد، می گوید: نماینده مجلس با پشتوانه مردم می تواند برود با آستان قدس صحبت و مشخص کند که چقدر متعلق به آستان قدس است؟ 100هکتار، 500 هکتار یا یک میلیون هکتار از این همه فضا؟

 

وی ادامه داد: نماینده برود ببیند ، منابع طبیعی که همیشه و در همه جا حرف اول را می زند آیا مشکل اش را با آستان قدس رفع کرده است ؟ اگر منابع طبیعی مشکل اش را با آستان قدس رضوی برطرف کند مقداری از این منابع طبیعی به مردم تعلق می گیرد.

پاسخ معاون املاک آستان قدس به گلایه مردم سرخس   

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در کلیپی که را طریق رسانه های متلق به آستان قدس رضوی منتشر شده، گفته است: در شهرستان سرخس بیش از 39 پلاک ثبتی است و مالکیت آن جا برای موقوفه آستان قدس رضوی قطعی است و متناسب با آن هم مردم ، مستاجرین ما اسناد اجاره دارند که به صورت واحد های مسکونی یا واحد های کشاورزی فعالیت می کنند و اقدامات شان را انجام می دهند.

مرتضی حقیقی در واکنش به  گلایه مستاجران‌ آستان‌قدس در سرخس اظهار داشت: درباره مصوبه مساعدتی تولیت سابق، نیز شرایط خوبی ایجاد شده و حق تقدیمی را از ازاضی مناطق روستائی و کم برخوردار نمی گیریم و اعتبار نامه ها صادر می شود. بحث های کشاورزی خدمات عمده ای بوده و منطقه  ویژه ای که ایجاد کرده و شرایطی مانند فرودگاه ایجاد شده، شرایط کسب و کار، کشت و صنعت سرخس، به نظرم خدمات خوبی درحوزه کشاورزی و اشتغال انجام شده است.

حقیقی تاکید کرد: با توجه به مصوبه مساعدتی تولیت سابق از معدود جاهایی است که حق پذیره آستان قدس را به جهت کمک اشتغال و رونق اقتصادی و کمک به شرایط خاصی که در منطقه وجود دارد ، بحث حق تقدیمی را ندارند و اعتبار نامه را رایگان صادر می کنیم.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی افزود: اگر اراضی باشد که در اختیار مستاجر نباشد و در اختیار آستانقدس باشد با انجام طرح های مشارکتی و طرح هایی برای ایجاد ارزش افزوده بررسی می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *