«موزه معصومیت»

مهین راد

دومین کتابی که از اورهان پاموک معرفی خواهم کرد «موزه معصومیت» نام دارد که اولین رمانی است که این نویسنده  ترکیه‌ای ـ بعد از کسب جایزه نوبل ادبیات ۲۰۰۶ به نگارش درآورد.

کتابی که پاموک به خاطرش موزه ای (۲۰۱۲) با همین نام برپا کرد تا خوانندگانش هرچه بیشتر با فضای داستانش مانوس شوند. طوریکه در تاریخ  ۲۰۱۴ این موزه جایزه موزه سال اروپا را از آن خود کرد.

ما داستان این موزه را، از زبان کمال یکی از جوانان ثروتمند ترکیه می شنویم. جوانی که در آستانه ازدواجش، بعد از سالها افسون دختر یکی از اقوام دور خود را ملاقات می کند و عاشقش می شود. آنها به طور مخفیانه با هم ارتباط برقرار می کنند. تا اینکه بعد از مراسم نامزدی کمال، افسون غیبش می زند. کمال در روزهای فراق، به جمع آوری اشیایی در ارتباط با عشقش نسبت به افسون می پردازد و برای پیدا کردن او دست به هر کاری می زند تا اینکه…

موزه ی معصومیت مجموعه ای از خاطرات یک مرد عاشق است که برای تسکین دردهای خود و زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی عشقش دست به جمع آوری و گاهی دزدیدن برخی از وسایل شخصی و حتی خانه ی پدری افسون می زند. از نظر او اشیا دارای روح هستند و او به سادگی از کنار آنها که بخشی از زندگی را می سازند و یادآور خاطره ای هستند، نمی گذرد.

نسخه اصلی کتاب هفتصد و سی صفحه است که بعد از ترجمه توسط خانم مریم طباطبایی ها و چاپ در ایران به پانصد صفحه تقلیل پیدا کرده است! طوریکه اگر کتاب نام من سرخ پاموک را خوانده باشید با خواندن این کتاب کمی حیرت خواهید کرد. اما با این وجود خواندن آن برای کسانی که رمان های عاشقانه را می پسندند، جالب و خالی از لطف نیست.

در شروع کتاب خواهید خواند: شادترین لحظه زندگی‌ام بود،‌ می‌دانستم. اگر از قبل این می‌دانستم برای نجات این شادمانی هر کاری می‌کردم. ممکن بود همه‌چیز تغییر کند؟ بله،‌ اگر می‌دانستم این لحظه،‌ شادترین لحظه زندگی‌ام خواهد بود،‌ هیچ‌وقت آن را از دست نمی‌دادم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *