جزئیات بازداشت دو نماینده اصولگرا

جزئیات بازداشت دو نماینده اصولگرا

علی روغنگران

روز پنجشنبه سخنگوی قوه قضائیه جزئیات بازداشت دو نماینده مجلس در رابطه با محصولات سایپا را اعلام کرد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه با تایید بازداشت دو نماینده مجلس گفت: این دو نماینده در ارتباط با پرونده ای درباره فروش محصولات سایپا که از مدتها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند. وی افزود: آنها در فرایند دادسرا مکررا احضار شدند و تحقیقات لازم به عمل آمد. سخنگوی قوه قضائیه گفت: قرار تامین صادر شد که این نمایندگان نتوانستند وثیقه تعیین شده را بسپارند و بازداشت شدند.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هم با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بازداشت 2 نفر از نمایندگان به اتهام اخلال در بازار خودرو گفت که موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است.

این دو نماینده محمد عزیزی، نماینده ابهر و فریدون احمدی، نماینده زنجان هستند.

محمد عزیزی نایب رئیس فراکسیون امامزادگان، عضو کمیسیون صنایع و رئیس کمیته پتروشیمی این کمیسیون در مجلس است. او در کارنامه خود قائم مقامی صدا و سیمای کرمانشاه و گلستان، معاون شهرداری منطقه15، قائم مقام شهرداری منطقه 16 تهران، فرماندار شهرستان ابهر و شهردار زنجان، را هم بر عهده داشته است.

فریدون احمدی نیز نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود. هر دوی این نمایندگان از لیست اصولگرایان وارد مجلس دهم شده بودند.

در همین رابطه سایت تابناک روز پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه نوشت؛ «یکی از این دو نماینده، واسطه خرید چند هزار خودرو از یکی از خودروسازهای کشور توسط یک فرد خاص بوده و به احتمال زیاد این پرونده در ارتباط با همین موضوع تشکیل شده است.»

گفتنی است، فریدون احمدی از نمایندگانی بوده که موافق افزایش قیمت خودرو بوده و در مصاحبه‌ای گفته بود، باید بپذیریم که قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته باید افزایش داشته باشد. همچنین محمد عزیزی، نماینده ابهر پیش از این به خاطر دخالت در بازار پوشک یک بار بازداشت شده بود.

در همین رابطه روز پنجشنبه حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: “تا این لحظه مدارک لازم و اسناد مرتبط با بازداشت 2 نماینده مجلس توسط قوه قضائیه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نرسیده است.”

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اوایل مردادماه امسال گفت: «پرونده شرکت سایپا 25 متهم دارد که 6 نفر از جمله برخی مدیران شرکت سایپا بازداشت شده‌اند.»

در همین حال مدیرعامل خودروسازی سایپا نیز ممنوع الخروج شده است. سخنگوی قوه قضائیه گفت: “موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود.”

در ایران خودرو نیز اوضاع بهتر نیست. عصر روز دوشنبه هنوز چند ساعاتی از انتشار خبر برکناری هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو نگذشته بود که تعدادی از مدیران دو شرکت خودروسازی “ایران خودرو” از جمله یکه زارع بازداشت شدند. غلامحسین اسماعیلی در گفتگو با بخش خبری شبکه یک صدا و سیما درباره بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: “مدیر عامل سابق ایران خودرو بر اساس گزارش‌هایی که ضابطین به مرجع قضایی داده بودند تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه دیشب انجام شد وی تحت نظر بوده و دو نفر دیگر از این مجموعه هم بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ اینکه شب عید بود تحقیقات ناقص است.”

اسماعیلی افزود: «ریاست قوه قضائیه دستوری را به سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش و جایگاه نظارتی که این سازمان دادند، برای اینکه در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم و تاخیرهایی که شده و خودرو‌های ناقص و افزایش قیمت و… وارد شوند و سازمان بازرسی هم به جد ورود کرده است.»

او افزود: “ان‌شاءالله بعد از ارائه گزارش سازمان بازرسی اگر لازم شد بر روی پرونده، در کنار همین پرونده‌هایی که برای خودروسازان تشکیل شده رسیدگی می‌شود؛ واِلا به صورت مستقل حتما از ناحیه مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.”

پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت درباره علت برکناری یکه زارع علت برکناری هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو، را “افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو” اعلام کرده بود.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برکناری مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: «مشکلات و جست و خیز‌های مختلف به خصوص در یک سال اخیر در صنعت خودروسازی، باعث برکناری هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو شد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «متاسفانه در 8 ماه اخیر شرکت ایران خودرو مشکلات فراوانی از جمله بی‌نظمی‌در تحویل خودرو به مشتریان در موعد مقرر و عدم کاهش قیمت نسبت به مصوبات داشته که این دست مشکلات باعث برکناری یکه زارع از مدیر عاملی شرکت ایران خودرو گردید.»

توضیحات مقامات مسئول نشان می‌دهد که بازداشت‌های اخیر ناشی از اعتراض‌ها و شکایت‌های مردمی درباره افزایش قیمت خودرو و تحویل دیر هنگام خودرو‌ها دارد. در هفته‌های گذشته دعوتنامه تسویه حساب با قیمت‌های بالاتر به دست خریداران رسیده بود، اما این شرکت افزایش قیمت را تکذیب کرد و آن را “مشکل نرم افزاری در سیستم فروش” عنوان کرد. رقم‌های اعلامی در دعوتنامه‌ها با واکنش تند خریداران محصولات روبرو شد. ایران‌خودرو بعدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این شرکت هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در روز‌های اخیر نداشته است: “با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به علت به وجود آمدن ایراد نرم‌افزاری، تعداد اندکی از دعوت‌نامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوت‌نامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد.”

اما چند روز پیش غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه پرده از فساد مهمتری برداشت. او گفت: «یکی از خودروسازان که پرونده‌اش در حال رسیدگی است 600 نمایندگی در سطح کشور دارد، اما با زد و بند 15 نمایندگی خاص را انتخاب می‌کند و تولیداتش را به آنان می‌دهد تا با افزایش تقاضا این خودرو‌ها را با قیمت بسیار به مردم بفروشند.»

با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته تعداد زیادی از خودروسازان خارجی از ایران رفتند. افزایش نرخ ارز به کاهش تولید خودرو، گرانی و همچنین ضرر انباشته خودروسازان ایرانی منجر شد و خریداران با بدقولی در تحویل خودرو‌های ثبت نامی مدت‌دار و جایگزینی آنها با طرح تحویل فوری روبرو شدند. بهرام پارسایی، سخنگوی اصل نود مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه پیش گفته بود “ایران خودرو پیش از سال 1398 زیان انباشته‌اش را بالغ بر 8000 میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعا الان این رقم بیشتر است. ”

سایپا هم مانند ایران خودرو با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ فقط 1000 میلیارد تومان به شرکت‌های بیمه بدهکار است و خودداری از پرداخت آن باعث شده شرکت‌های بیمه هم برای خودروهای سایپا بیمه‌نامه “غیرنقدی” صادر نکنند؛ این اختلاف حدود دو سال است که ادامه دارد. گزارش عملکرد سه‌ماهانه سایپا نشان می‌دهد که زیان انباشته سایپا در بهار امسال (1398) به بیش از 6/7 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهار سال گذشته بیش از 500 درصد افزایش داشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *