گزارش "صبح امروز" از اجرای خط 3 بی آرتی در خیابان توحید مشهد:

آزدی «توحید» نرده ها

زهرا حسن پوران

طرح  مسیر وژه برای خط 3 بی آرتی مشهد در ابتدا در خیابان شیرازی تا میدان شهدا اجرا شد و پس از آن خیابان توحید و قرنی در دستورکار شهرداری بود. اعتراض اهالی و پلیس راهنمایی و رانندگی به اجرای طرح در خیابان توحید باعث تعلیق طرح و عدم اجرا در خیابان قرنی شد.

محرم و صفر سال گذشته بود که شهرداری مشهد شبانه نرده های بی آر تی خیابان توحید را نصب کرد. نصب این نرده ها که باعث قطع ارتباط دو طرف خیابان و افزایش ترافیک شده بود واکنش اهالی محله و پلیس راهنمایی و رانندگی را در پی داشت. اکنون پس از گذشت یک سال دوباره شهرداری بصورت شبانه اقدام به جمع آوری نرده ها کرده است.

اعتراض کسبه خیابان توحید به اجرای این طرح به دلیل عدم امکان پارک خودرو و دشواری رفت و آمد به دو طرف خیابان بود که در نتیجه باعث کسادی بازار کسبه می شد. با اطلاع از برداشتن نرده ها به سراغ اهالی محل و سپس معاونت حمل و نقل شهرداری مشهد رفتیم که در ادامه می خوانید.

صاحب یک مغازه خوار و بار فروشی در خیابان توحید می گوید: محرم سال گذشته این نرده ها توسط شهرداری نصب شد. نصب نرده ها کاملا به ضرر کسبه بود چراکه با باریک تر شدن خیابان خودروها نمی توانستند برای خرید توقف کنند و همیشه درگیری وجود داشت. مشتری های ما نیز فقط محدود به اهالی محل شد و این مسئله ضرر بسیاری به ما زد. خدا را شکر چهار شب پیش نرده ها جمع آوری و به جای آن جدول گذاری کردند.

صاحب مغازه دیگری نیز معتقد است: جمع آوری نرده ها شرایط را بهتر کرد و ترافیک خیابان نسبت به قبل کاهش یافت؛ اما باز هم به دلیل اختصاص بخشی از خیابان به خط بی آر تی ترافیک وجود دارد، در خیابان قرنی که این طرح اجرا نشده شرایط خیلی بهتر است.

وی ادامه می دهد: فعلا اتوبوس ها به دلیل نصب میله های ایستگاه های موقت اتوبوس توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک از مسیر بی آرتی تردد نمی کنند؛ باید دید بعد از راه اندازی این مسیر چه پیش می آید.

ایستگاه های تخلیه بار کاربردی نیست

این شهروند معتقد است ایستگاه های تخلیه باری که در حدود هر 100 متر توسط شهرداری ساخته شده است برای همه مغازه ها کاربردی نیست چرا که مسیر تخلیه را دور کرده است.

یکی از اهالی محل نیز می گوید: به دلیل کوچک بودن خیابان نصب نرده ها فضا را بسیار زشت و شبیه به زندان کرده بود. اکنون با جمع آوری نرده ها علاوه بر سهولت در رفت و آمد عابر پیاده، خیابان هم دلباز شده است. تا قبل از آن عابرین باید مسیر زیادی را طی می کردند تا به آن طرف خیابان بروند.

او ادامه می دهد: اگر طرح الیت در این خیابان اجرا شود شرایط خیلی بهتر می شود. کسبه ی خیابان یا بدون خودرو به محل می آیند و یا خودرو را در پارکینگ های کوچه ها پارک می کنند. نصب سرعت گیر نیز خیلی به بهبود شرایط کمک می کند چرا که خودرو ها در نیمه شب که خیابان خلوت است با سرعت بالا حرکت می کنند.

لزوم مطالعه و آگاهی بخشی به اهالی قبل از اجرای طرح

یکی دیگر از کسبه این خیابان با اعتراض به سیاست شهرداری می گوید: نمی دانیم در این شرایط اقتصادی چرا باید این گونه سرمایه را به هدر داد و طرح های این چنینی را با بودجه زیاد اجرا و سپس جمع آوری کرد. امیدوارم در آینده قبل از اجرای طرح کارشناسی و مطالعه بیشتری شود.

او ادامه می دهد: چرا شهرداری از طریق شورای محله با اهالی و کسبه در  این باره گفت و گو و آگاهی بخشی نمی کند. باید نظر مردم را در این تصمیم گیری ها دخیل کرد تا این چنین مشکل ایجاد نشود. سال گذشته ماموران شهرداری شبانه از ما خواستند خودروهایمان را جابجا کنیم تا آسفالت کنند و امسال هم دوباره بی اطلاع ما نرده ها را برداشتند. وقتی طرح بی آر تی اجرا شد کسبه چندین بار در شهرداری میدان شهدا تجمع کردند اما رسیدگی نشد.

اجرای طرح ویژه به جای بی آر تی

به سراغ معاون فنی و عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد رفتیم. خلیل ا… کاظمی در این باره می گوید: خیابان توحید در اولویت های شهرداری برای آسفالت بود و به این منظور باید نرده ها جمع آوری می شد. بعد از برداشتن نرده ها صلاح را در این دیدیم که با توجه به مقتضیات خیابان طرح ویژه به جای بی آر تی اجرا شود.

اگر خلیل ا… کاظمی که دی ماه سال گذشته توسط شهردار مشهد به این سمت منصوب شده اما با اظهار بی اطلاعی از سابقه اجرای طرح بی آر تی در خیابان توحید و مطالعات انجام شده در این زمینه ادامه می دهد: قبلا در این خیابان به جای خط ویژه خط بی آر تی اجرا شده بود. طبق تعاریف باید اطراف خط بی آر تی نرده کشی شود.

وی ادامه می افزاید: پیشنهادی به شورای اسلامی شهر مبنی بر تغییر طرح بی آر تی به طرح ویژه در بعضی خیابان های کم عرض شهر ارائه کرده بودیم. در این طرح محدوده نزدیک به محل ایستگاه اتوبوس ها را برای کاهش ترافیک جدا کردیم و به صورت خط ویژه در آوردیم. عرض خط از هشت متر به چهار متر کاهش یافت و در هر طرف خیابان یک خط پارک و دو خط حرکت پیش بینی کردیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: اتوبوس ها در حرکت از میدان توحید به سمت میدان شهدا 350 متر را در لاین خودروهای عمومی طی می کنند؛ زیرا در ابتدای میدان توحید ترافیک چندانی نداریم. در فاصله 350 متری میدان شهدا که به دلیل توقف خودروها و چراغ قرمز ترافیک سنگین تر است خط فرار تعبیه شده و اتوبوس وارد خط ویژه می شود.

کاظمی ادامه داد: درحال ارزیابی هستیم که با اعمال این تغییرات مشکلات سکنه خیابان توحید مبنی بر عرض کم خیابان و از رونق افتادن کسب و کار کسبه کاهش یافته است یا خیر؟ میانگین سرعت حرکت اتوبوس ها نیز سنجش می شود. مجوز این طرح برای خیابان مابین چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال نیز گرفته شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *