«نجات» حاشیه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: اولین جلسه بررسی طرح «نجات» با حضور نمایندگان ۴۰ دستگاه به‌ زودی برگزار می‌شود.

حسن جعفری در جلسه مشترک کارگروه اجرایی طرح جهاد اجتماعی نجات و ستاد بازآفرینی استان، آسیب های اجتماعی را معضلی پیچیده و دراز مدت دانست که تلا‌ش‌ها برای برطرف کردن آن ها به مرور زمان به نتیجه می‌رسد.

وی به اقدامات انجام شده در حاشیه مشهد اشاره کرد و افزود: زحمات زیادی در این مناطق در تقابل با حاشیه نشینی کشیده شده است اما چون هدفمند نبوده به بسیاری از اهداف مدنظر نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسیاری از سکونتگاه‌های حاشیه شهر مشهد به دلیل عدم رعایت ضوابط طرح جامع شهری غیر مجاز محسوب می شوند، افزود: در صورت ساماندهی حاشیه مشهد 40 درصد از جرائمی که دغدغه در مورد آن وجود دارد کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به پیامدهای حاشیه نشینی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و امنیتی، کالبدی، زیست محیطی و اقتصادی پرداخت و گفت: برای در امان ماندن از آثار سوء معضل حاشیه نشینی باید برنامه ریزی مبتنی بر اطلاعات جامع و دقیق صورت گیرد.

جعفری ادامه داد: جوانانی که باید در روستاها تولید کننده باشند با مهاجرت به شهرها باعث خالی شدن روستاها از نیروی تولیدکنند شده اند و این مسئله می تواند باعث افزایش مشاغل کاذب شود.

وی با بیان اینکه در چشم انداز طرح «نجات» موضوع مهاجرت معکوس مدنظر است، گفت: باید بتوانیم افرادی که در حاشیه مشهد ساکن شده اند را به مراکز مبدا آن ها برگردانیم تا با این کار ضمن جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی، جلوی خالی شدن روستاها را بگیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در فاز اول طرح نجات که هشت محله از 67 محله هدف حاشیه مشهد را در بر می گیرد نام محله هایی از جمله مهرآباد، عباس آباد، زرکش، امام هادی پورسینا، و اسماعیل آباد قرار دارند که جمعیتی بالغ بر 320 هزار نفر را شامل می شود.

وی اذعان کرد: 75 درصد اطلاعات محلات در دستگاه های اجرایی موجود است که می تواند مبنای تصمیمات ما باشد و 25 درصد دیگر بوسیله دفاتر تسهیلگری جمع آوری می شود.

جعفری نقش دفاتر تسهیلگری را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: عمده وظیفه این دفاتر شناخت وضعیت موجود محله هدف است تا داده های لازم از جامعه هدف جمع آوری شده و در اختیار دستگاه های متولی قرار گیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *