سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی:

جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی تنها مرجع قانونی هتل‌داران استان است

علی نژاد

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که جامعه حرفه‌ای هتل‌داران تنها مرجع قانونی هتل‌داران استان است، گفت: جامعه حرفه‌ای جایگزین اتحادیه هتل‌داران استان شده و دخالت اتحادیه هتل.داران استان به هیچ شکل و در هیچ زمینه‌ای وجاهت قانونی ندارد.

به گزارش صبح امروز، یوسف بیدخوری با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، کلیه تاسیسات گردشگری از شمول قانون نظام صنفی مستثنی هستند؛ بنابراین واحدهای اقامتی و تشکل‌های مربوط به آنان زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.

اتحادیه هتل‌داران حق هیچ‌گونه دخالتی در فعالیت تاسیسات گردشگری را ندارند

وی اضافه کرد: فعالیت هتل‌ها و موسسات گردشگری زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، دیگر بخش‌ها از جمله اتحادیه هتل‌داران حق هیچ‌گونه دخالتی در فعالیت تاسیسات گردشگری را ندارند.

وی گفت: تاسیسات گردشگری نیازی به اخذ مجوز و پروانه کسب از هیچ اتحادیه‌ای ندارند و پروانه بهره‌برداری این مراکز را سازمان میراث فرهنگی صادر می‌کند.

بیدخوری افزود: همچنین صدور مجوز نرخ‌گذاری، درجه‌بندی و نظارت بر تاسیسات گردشگری بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

جامعه حرفه ای هتل داران پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی گرفته است

وی درباره تشکیل جامعه حرفه‌ای هتل‌داران در خراسان رضوی اظهار کرد: تنها نماینده قانونی هتل‌های استان خراسان رضوی از نظر سازمان میراث فرهنگی جامعه حرفه‌ای هتل‌داران است که چندی قبل انتخابات آن برگزار شد و دارای پروانه بهره‌برداری از اداره کل میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور گفت: در حال حاضر تمام فرآیندهای مربوط به نظارت بر هتل‌ها صدور پروانه بهره‌برداری، صدور نرخ.نامه و امثال آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی انجام می.شود که به زودی پس از هماهنگی‌های لازم با معاونت گردشگری کشور به جامعه حرفه‌ای هتل‌داران واگذار خواهد شد.

هتل داران نیاز به اخذ پروانه از اتحادیه ندارند

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: در حال حاضر اتحادیه هتل‌داران استان در موارد ذکر شده دخالتی ندارد و نیازی به اخذ پروانه کسب جداگانه از اتحادیه هتل‌داران نیست.

بیدخوری اظهار کرد: برابر قانون برنامه ششم توسعه کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جامعه حرفه.ای هتل‌داران خراسان رضوی را تشکیل داده و بخشی از وظایف نظارتی این سازمان به جامعه حرفه‌ای هتل‌داران واگذار خواهد شد و اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی که به استناد قانون نظام صنفی تشکیل شده، نمی‌تواند در حوزه هتل‌ها کارکردی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شروع فعالیت جامعه حرفه‌ای هتل‌داران باید بتوان قدم‌های اساسی در جهت انسجام بخشی هر چه بهتر حوزه گردشگری و پیشبرد اهداف این حوزه در استان برداشت.

مصادیق تاسیسات گردشگری مشخص است

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های یکی از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مبنی بر این که «هم اکنون این موضوع در کمیسیون مربوطه در هیات دولت در دست بررسی است تا مصادیق تاسیسات گردشگری به صورت مشخص به وزارت صمت اعلام شود»، گفت: مصادیق تاسیسات گردشگری در بند ج ماده یک آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری مصوب ۱۳۹۴ مشخص و توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.

واگذاری نظارت های قانونی نظام صنفی به تشکل های حرفه ای

بیدخوری در پاسخ به اظهار نظر این مسئول مبنی براین که «فعالیت اتحادیه هتل‌داران بر اساس قانون نظام صنفی است و توقف فعالیت آن هم باید بر اساس همین قانون باشد»، نیز اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه توقف قانون نظام صنفی را اعلام نکرده؛ بلکه نظارت‌های قانونی نظام صنفی را به تشکل‌های حرفه‌ای واگذار کرده است و نظارت بر تشکیلات هتل داران که همان جامعه حرفه‌ای هتل‌داران است از وزارت خانه صمت به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است.

وی یادآورشد: وقتی اعضای اتحادیه هتل‌داران از عضویت در این اتحادیه انصراف داده و می‌دهند و دیگر این اتحادیه عضو نداشته باشد، در عمل هم وجود این اتحادیه بی‌معنی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *