معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی :

اهمیت نقش خبرنگار در بهبود عملکرد حوزه سلامت

سیده ریحانه موسوی

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بارها قبوض حامل انرژی دانشگاه علوم پزشکی دستکاری شده که این امر سبب بدهکار شدن ما شده است.

به گزارش روزنامه صبح امروز بحرینی در نشست خبری که صبح روز یک‌شنبه در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد افزود: تا کنون چندین بار قبوضی با تفاوت بالای میزان مصرف با مبلغ صادر شده که در بررسی‌های انجام شده این اشتباه را ثابت کرده و مبالغ پرداخت شده به دانشگاه عودت داده شد.

وی تصریح کرد:در سطح کشور ودر سطح تمام سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها شرایط مالی مناسبی حکم فرما نیست ، دشمنان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با تمام قوا بسیج شده اند و یک جنگ اقتصادی تمام عیار را علیه اتقلاب اسلامی به راه انداخته که  آثار این امر خود به خود نمود پیدا میکند، انکار واقعیت نیز آن را از بین نخواهد برد ما مشکلات اقتصادی داریم و مشکلات اقتصادی مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت اگر توقعات و برنامه های خود را با شرایط اقتصادی تنظیم نکنیم قطعا کدورت ،ناراحتی ، اعتراض و در گامی جلوتر تحسن نیز به وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد:  دانشگاه علوم پزشکی سعی کرده است که به رغم شرایط اقتصادی بسیار دشوارو به رغم کاهش بودجه ها ، هنوز سرپا بماند،  و هنوز خللی در وظایف جدی دانشگاه در زمینه های مختلف به وجود نیامده است.

صرفه جویی راه غلبه بر مشکلات اقتصادی

بحرینی تصریح کرد: تلاش اولیه دانشگاه این بوده است تا  به جای اینکه برای تنظیم  وضعیت خود با شرایط بودجه از اضافه کار پرسنل کم کند ، از مزایای آنان بکاهد یا آن را به تاخیر بیندازد با استفاده ازحمایت‌ها و راهنمایی‌های ریاست دانشگاه  از راه های غیر مستقیم هزینه های خود را کاهش دهد.

وی خبر داد:  در سال ۹۷ حدود ۸۰ میلیون تومان کمتر خرید انجام شده است ، و با انجام تعمیرات جزئی یا  کلی دستگاه ها آن ها را به چرخه استفاده باز گردانده ایم.، و با این عمل  سعی شده است  از اصراف جلو گیری شود.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: در بحث حامل های انرژی،   میزان مصرف وهمچنین قبض ها کنترل شده است .

دستکاری در قبوض حامل انرژی

وی بیان کرد: بارها قبوض حامل انرژی با مبالغ بالایی برای دانشگاه صادر می شده که پس از بررسی ها متوجه تفاوت بالای میزان مصرف با میزان مبالغی که در قبوض وجود داشت شده ایم که این مبالغ تا میلیارد تومان نیز تفاوت داشته است که پس از پیگیری این مبالغ به دانشگاه بازگردانده شده است.

بحرینی عنوان کرد :دانشگاه باپیدا کردن راه هایی غیر از کاهش حقوق پرسنل خود ، کم کردن خرید دارو و ملزومات و خدمات درمانی  توانست شرایط خود را با وضعیت اقتصادی تنظیم نماید.

در ادامه ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد:  زمانی که سطح آگاهی و دانش مردم بالا برود بسیار راحت‌تر می توانند مشکلات و معضلات خود را رفع نمایند.

دارابی افزود:امروزه باتوجه به گستردگی وسایل ارتباط جمعی، نقش خبرنگار برای انتقال اخبار صحیح بسیار حائز اهمیت است.

آگاه سازی و اطلاع رسانی ،وظیفه اصحاب رسانه

وی اظهار کرد: رسانه ها با آگاهی دادن به افراد جامعه نقش مهمی در پیشگیری از تخلفات پزشکی دارند و در بسیاری از اوقات نقش آنها می تواند موثرتر از برخوردهای فیزیکی با مداخلات نیروی انتظامی و دادگستری باشد و از اصحاب رسانه توقع می‌رود که در کنار انتقاد سازنده از دانشگاه علوم پزشکی با بازگو کردن فعالیت های حوزه سلامت آگاهی مردم نسبت به افراد مداخله گر در امور پزشکی را ارتقا دهند.

حوزه سلامت، حوزه ای پول ساز

ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد:  حوزه سلامت حوزه بسیار پرسود و پر منفعتی است ، زیرا مردم به سلامتی خود اهمیت داده و در هنگام بیماری  حاضر هستند فرش زیر پای خود را بفروشند ، واین امر برای کسانی که در فکر زر اندوزی هستند بازار پر سودی است.

طب اسلامی راهی برای سودجویی

وی مطرح کرد:چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد، در حوزه طب سنتی و طب ایرانی نیزدوره های کوتاه مدتی برگزار شده است ،که ۵۰ نفر از پزشکان این دوره را گذرانده و  متخصص طب سنتی و طب ایرانی هستند و بایدبا آگاهی رسانی دراین حوزه سواد سلامت مردم افزایش دهیم.

هیچ راهی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری ثابت شده نیست

دارابی خاطر نشان کرد: علم پزشکی هنوز نتوانسته قبل از بارداری به تعیین جنسیت بپردازد واین امر به روشی جهت سواستفاده از نا آگاهی مردم و سرکیسه کردن آنان است؛ نقش بی بدیل رسانه ها در اگاهی مردم بسیار مهم و تاثیر گذار است.

پیشگیری بهتر از درمان  

وی توضیح داد : براساس رسالتی که برعهده داریم ،معتقد هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است ؛ به همین روی مراکزبهداشتی و درمانی سازمان علوم پزشکی آماده ارائه خدمات هستند و اصحاب رسانه باید به مراکز ما ورود پیدا کنند و    نواقص مارا به ما گوشزد نمایند که ما نیز بتوانیم براساس شرایط آن ها رفع نماییم ، انتقاد منصفانه، به جا و سازنده باعث ارتقا رشد سیستم می شود.

اعتضاد  معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار بیان کرد:خود مراقبتی امری بسیار جدی است و اگر بحث های خود مراقبتی  توسط رسانه ها جدی گرفته شود بسیاری از هزینه های سلامت و مسائلی که در سطح جامعه شاهد آن هستیم  کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در مطالعاتی که انجام  شده است وزارت بهداشت و درمان می تواند  متولی حداکثر۲۵ درصد مصالح سلامت  باشد ما بقی آن  به عوامل اجتماعی  و سطح سواد سلامت افراد بازمیگردد.

بدیع معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تبریک روز خبر نگار و اعیاد پیش رو در خصوص کد ۷۲۴ و ۲۴۷حوزه درمان  عنوان کرد: پیش از اعلام این شماره ها و اعلام آن توسط رسانه ها میزان برخورداری مردم از این شماره ها کمتر از ۱۵درصد بوده است ، اما اکنون به یاری رسانه ها وانتشار این موضوع توسط آنان در سطح جامعه به  بیش از   ۵۲درصد افزایش پیدا کرده است که تحول بسیار چشمگیری را در مورد اطلاع رسانی به مردم داشته است.

وی اظهار کرد :درمان نتیجه زحمات تمام کسانی است که در این حوزه مشغول به کار می باشند.   باتوجه به مش کلات متعددی که حوزه درمان همیشه داشته ، دارد و خواهد داشت اما  روزهای خوبی را سپری می کند  زیرا ‌تجهیزات پزشکی که درحال اضافه شدن به دانشگاه پزشکی مشهد امی باشد، که در شرق کشور بی نظیر خواهد.

بدیع معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان سخنان خود ابراز کرد:چرخه درمان در شهرستان ها در طی حدود ۳۰ سال کامل شده است و بیمارستان ها کاملا فعال می باشند وبه فعالیت خود ادامه خواهند داد و برنامه ریزی های خوبی برای آنان ادر راه است.

رحیمی مسول روابط  دانشگاه بیان کرد: وقتی در جامعه یک صحبت خارج از عرف درحوزه سلامت چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی بین  مردم رواج پیدا می کند زنگ خطری است که ناشی از نا آگاهی و پایین بودن سطح فرهنگ و دانش مردم در حوزه می باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *