در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور معاون اول رئیس جمهور مطرح شد

مثلث توسعه الگوی اقتصادی استان‌های دیگر

معاون اول رئیس جمهور گفت: الگویی که در خراسان رضوی اجرایی شده است، می تواند در بسیاری از استان های کشور اجرایی شود و نتایج موفقی هم داشته باشد.

اسحاق جهانگیری در نشست مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) را تسلیت گفت و اظهار کرد: آقای رزم حسینی همواره ایده های نو ارائه می کنند و حرف های جدیدی می زنند. خوشختانه الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان کرمان آثار بسیار خوبی داشته است و منطقه ای مانند قلعه گنج پیشرفت و توسعه قابل توجهی پیدا کرد.

وی افزود: الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با جدیت بیشتری توسط آقای رزم حسینی در خراسان رضوی اجرایی شده و مسئولیت توسعه این استان برعهده فعالان و بنگاه های اقتصادی گذاشته شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی باید به مسئولیت اجتماعی خود هم عمل کنند، تصریح کرد: فضای کسب و کار استان خراسان رضوی شرایط خوبی دارد اما باید بیش از پیش حمایت شود؛ در این راستا حمایت ائمه جمعه و دستگاه قضایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در ادامه گفت: ایران با شرایط ویژه ای رو به روست که می تواند برای کشور محدودیت های بسیاری ایجاد کند؛ آمریکایی ها در ابتدای آغاز فشارهای اقتصادی انتظار داشتند که اقتصاد کشورمان در مدت چند ماه از هم بپاشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آن چیزی که می توانست توطئه آمریکا را با شکست مواجه کند، همدلی و اتحاد ملی در داخل کشور است تا مردم ببینند که همه در برابر فشارهای آمریکا همدل و همزبان هستند. این اتفاق خوشخبتانه رخ داده است و همه زیر چتر هدایت های رهبری معظم انقلاب متحد شدند و به رغم گذشت یک سال از اعمال تحریم های آمریکا، توانستیم در برابر فشارهای اقتصادی ایستادگی کنیم.

وی گفت: حتما شرایط امروز کشور با شرایط در سال گذشته قابل مقایسه نیست و در این راستا باید با مردم همدردی کرده و از آنان عذرخواهی کنیم اما باید توجه داشت که با وجود اعمال فشارهای اقتصادی، اقتصاد کشورمان از هم فرو نپاشید و برخلاف انتظار دشمن، مردم به آینده اقتصاد امیدوار شده اند.

جهانگیری با بیان اینکه تمرکز آمریکا از یک سمت بر روی بودجه دولت و از سوی دیگر بر روی درآمدهای نفتی بوده است، افزود: ما امروز در شرایط سختی به لحاظ بودجه ای قرار گرفته ایم؛ در لایحه بودجه امسال پیش بینی شده است که 150 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت حاصل شود؛ با اینکه آمریکایی ها نتوانستند فروش نفت ایران را به صفر برسانند اما در این زمینه مشکلاتی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای تاب آوری یک کشور در برابر فشارهای اقتصادی خارجی است. رهبر معظم انقلاب همواره تاکید کرده اند که باید کار کرد تا اقتصاد کشور در مقابل تحریم ها با تلاطم مواجه نشود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکایی ها پس از مشاهده اقتدار کشورمان در حوزه سیاسی، ثبات اقتصادی و اتحاد و همدلی داخلی این پیام را دریافت کردند که باید به دنبال مذاکره و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی باشند.

وی ادامه داد: ما مسیری که برای اداره اقتصاد کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی اقتصاد با تکیه بر ظرفیت های داخلی در پیش گرفته ایم را باید ادامه دهیم اما طبیعی است که مسئولان سیاسی کشور هم باید مسیر خود را در پیش بگیرند؛ می خواهد نتیجه داشته باشد یا خیر.

جهانگیری با بیان اینکه نسبت به مسائل استان خراسان رضوی حساس هستیم، تصریح کرد: همه باید برای حل مشکلات این استان دست به دست هم بدهیم. حاشیه شهر مشهد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای است و باید در راستای حل این مشکل گام برداریم.

وی از طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به عنوان یک طرح موفق یاد کرد و گفت: الگویی که در خراسان رضوی اجرایی شده است، می تواند در بسیاری از استان های کشور اجرایی شود و نتایج موفقی هم داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای اجرای پروژه قطاربرقی مشهد-تهران به دنبال استفاده از فاینانس خارجی بودیم و قراردادی هم در این زمینه امضا شد اما متاسفانه به نتیجه نرسید با این حال از هرگونه پیشنهادی برای پیشبرد این پروژه استقبال می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: شاید نیازمند این باشیم که برای اداره کشور یک مدل جدید مدیریتی تدوین کنیم تا هر کسی که مسئولیتی برعهده می گیرد، در برابر مردم پاسخگو باشد و تحقق این مهم نیازمند اصلاح قانون اساسی است.

مشی مدیریتی استان در حوزه سیاسی میانه روی است

استاندار خراسان رضوی گفت: مشی مدیریتی استان در حوزه سیاسی میانه روی است و معتقدیم همه دوست داران انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی باید در این راستا گام بردارند.

علی‌رضا رزم‌حسینی در ادامه این نشست، اظهار کرد: حاشیه نشینی همواره به عنوان یکی از دغدغه های اساسی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مطرح بوده است لذا برای رفع این مشکل، برنامه ریزی های لازم برای ایجاد 66 دفتر تسهیل گری در حاشیه شهر مشهد انجام گرفته است.
وی افزود: در حوزه سیاسی، مشی مدیریت استان، میانه روی است چرا که چنین رویکردی را مطابق سیره امام علی(ع) و دیگر ائمه معصومین(ع) می دانیم و معقتدیم که همه دوست داران انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی باید در این راستا گام بردارند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه به عنوان نماینده نظام مدافع حق و حقوق مردم هستیم، تاکید کرد: همواره تلاش کرده ایم که گفت‌وگو و تعامل در تمامی فعالیت ها مدنظر قرار داشته باشد و برای تامین امنیت استان هم برنامه ریزی های ویژه ای انجام گرفته است که باید از اعضای شورای تامین تقدیر و تشکر کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی تمام تلاش ما بر این است که شرایط لازم را برای برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات و مشارکت پرشور مردم فراهم کنیم.

رفع بسیاری از مشکلات نیازمند افزایش اختیارات استاندار خراسان رضوی است

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: برای رفع بسیاری از مشکلات باید اختیارات استاندار خراسان رضوی افزایش یابد و تقاضا داریم که معاون اول رئیس جمهور با هدف تمرکززدایی از پایتخت عنایت ویژه ای به این موضوع داشته باشد.

حسین مقصودی در بخش دیگر نشست مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: درخواست داریم که تفاهم نامه سال گذشته با موضوع اختصاص 100 میلیارد تومان به‌کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توانمندسازی مددجویان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه حجم سپرده های بانکی در استان خراسان رضوی به حدود 93 هزار میلیارد تومان می رسد، افزود: چرا نسبت به تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به مدیران استانی اقدام نمی شود تا تولیدکننده و صنعتگر ما برای دریافت یک وام با رقم اندک مجبور نباشد به‌پایتخت برود.

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: با وجود اینکه خراسان رضوی از نظر وسعت، استانی بزرگ محسوب می‌شود و جمعیت بالایی دارد، اما تنها 5 درصد بودجه کشور را داراست و برای اصلاح اعتبارات باید اقدام ویژه ای صورت گیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست گفت: یکی از مهمترین الزامات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی همکاری و همگامی همه ارکان حاکمیت است و در این زمینه انتظار می رود که اختیارات لازم به استان ها واگذار شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر افزود: علت تمرکز مسئولیت ها، اختیارات و مسائل مالی در تهران باید مشخص شده و با ارزیابی شرایط موجود، در راستای تمرکززدایی و تفویض اختیارات به مسئولان استانی گام برداشته شود.

وی تصریح کرد: مردم حق دارند که از نحوه هزینه کرد مالیات پرداختی اطلاع پیدا کنند اما اکنون در این زمینه شفافیت لازم وجود ندارد.

شهردار مشهد هم در این نشست گفت: مدیریت شهری مشهد به عنوان اولین معین اقتصاد مقاومتی در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، مسئولیت توسعه شهرستان مشهد را در ۶ ماه گذشته برعهده گرفته و تمام توان و امکانات خود را در اختیار الگوی مثلث قرار داده است.

محمدرضا کلایی افزود: به عنوان مسئول دستگاهی که تمام توان خود را در اختیار الگو قرار داده است، باور داریم که الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می تواند توفیقات بسیاری داشته باشد اما باید سطح تعامل و همکاری دستگاهه های اجرایی افزایش یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *