آثار رسیده به جشنواره ملی «هنر رضوان» در مشهد داوری شد

 

دبیر نخستین جشنواره «هنر رضوان» از داوری آثار رسیده به این جشنواره ملی در نگارخانه رضوان مشهد خبر داد.

مهدی یک پسر در حاشیه مرحله داوری نهایی آثار رسیده به جشنواره ملی هنر رضوان که در نگارخانه شماره یک رضوان در مشهد انجام شد، ابراز کرد: 406 اثر از هنرمندان سراسر کشور مانند شهرهای شبستر، مشهد، نایین، بهبهان، اصفهان، یزد، اراک و… به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

وی با اشاره به اینکه داوری آثار رسیده به جشنواره هنر رضوان در دو مرحله انجام شده است، افزود: در مرحله نخست با حضور اعضای شورای برنامه‌ریزی و انتخاب جشنواره، آثار مورد بررسی اولیه و پالایش قرار گرفت و 261 اثر به مرحله دوم داوری راه یافت.

دبیر جشنواره هنر رضوان ادامه داد: مرحله دوم داوری نیز با حضور هیئت داوران جشنواره دهم مرداد سال جاری در دو شیفت صبح و بعدازظهر انجام شد و آثار برگزیده نهایی انتخاب شدند تا در مراسم اختتامیه نفرات برتر جشنواره معرفی و تقدیر شوند.

یک ‌پسر گفت: محمد درویشی، محمدرضا دوست محمدی، نیلوفر شادمهری، سید احسان مهدوی و مسعود نجابتی، اعضای هیئت داوران نخستین جشنواره ملی هنر رضوان به شمار می‌آیند.

جشنواره‌ای کاربردی برای عموم

محمد درویشی یکی از داوران جشنواره ملی هنر رضوان به جایگاه رفیع آستان قدس رضوی در کشور و پیشینه اتفاقات هنری آن اشاره و بیان کرد: وجود پشتوانه فکری، اعتقادی، علمی و هنری موجود در این مجموعه عظیم و رسالت معنوی و انسانی آن، یکی از دلایلی است که ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌ای را زیر نظر این آستان مقدس ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور با بیان اینکه اتفاقات مهم می‌تواند در هر عرصه‌‌ای مانند اقتصاد، فرهنگ و هنر اثرگذار باشد، گفت: بی‌شک جشنواره هنر رضوان که متولی و حامی آن مجموعه آستان قدس رضوی است نقش و تأثیرگذاری خاص خود را بر جامعه و مردم می‌گذارد.

درویشی با اشاره به فعالیت رسانه‌های مختلف و نقش آن‌ها در فرهنگ مردم اضافه کرد: محصولات تولیدی در این جشنواره قرار است وارد زندگی مردم جامعه شود پس فقط جشنواره‌ای نیست که آثار آن در مکان خاصی اکران شود و افراد محدود یا علاقه‌مندان آن‌ را ببینند.

این کارشناس ارشد گرافیک و دکترای پژوهش هنر تصریح کرد: اگر این آثار به تولید انبوه برسد در دسترس همگان قرار می‌گیرند. بنابراین آثار جشنواره هنر رضوان مخاطب عام و گسترده دارند و در یک بازه زمانی طولانی استفاده خواهند شد.

یادآور می‌شود، جشنواره هنر رضوان تلاشی برای آشنایی بیشتر هنرمندان با نقوش، نگاره‌ها و نمادهای موجود در تزیینات حرم مطهر رضوی و کاربردی‌ کردن آن‌ها در هویت‌بخشی به اسباب و محصولات کاربردی زندگی است. برگزاری این جشنواره هنری زیر نظر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با حمایت کارگروه سوغات فرهنگی زائر و شرکت نان قدس رضوی در قالب سه بخش «نقشی برای زندگی»، «زینت تحصیل» و «در جست‌وجوی هویت» انجام می‌شود.

جشنواره هنر رضوان» موجب افزایش سواد بصری شهروندان می‌شود

عضو هیئت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی- هنری مانند جشنواره ملی «هنر رضوان» موجب افزایش سواد بصری شهروندان می‌شود.

نیلوفر شادمهری در حاشیه داوری آثار رسیده به نخستین جشنواره هنر رضوان بیان کرد: با برپایی چنین جشنواره‌هایی توجه افرادی که تخصصی در این حوزه‌های هنری ندارند، به این موضوعات جلب شده و آنان با این حوزه‌های هنری آشنا می‌شوند. البته نوع مضامینی که توجه مخاطبان به آن جلب می‌شود، در نتایج جشنواره بسیار اثرگذار است.

وی برگزاری نخستین جشنواره ملی هنر رضوان را ارزشمند دانست و افزود: همچنین افرادی که در حوزه‌های هنری مانند گرافیک فعالیت دارند متوجه ارزش کار خود می‌شوند. چرا که مجالی برای ارزش‌گذاری کار آنان به وجود آمده است. بنابراین در راستای ارتقای ارزش هنر و کارشان تلاش می‌کنند که بی‌شک این امر از نتایج بسیار خوب برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

داور جشنواره ملی هنر رضوان با اشاره به توانمندی‌ها و عظمت مجموعه آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌ این مجموعه در فعالیت‌های هنری و فرهنگی بیش از پیش افزایش یابد، می‌تواند موجب برگزاری چنین برنامه‌هایی در حوزه‌های هنری گسترده‌تری شود. همچنین به برپایی این جشنواره‌ها در سطح بین‌المللی کمک کند.

شادمهری با تأکید بر حضور خیل عظیم زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی گفت: شناخت درک بصری زائران غیرایرانی درباره محصولات و نمادهای ایرانی- اسلامی یکی از دغدغه‌های نخست ما است. بی‌تردید نگاه این زائران برای ما پیام‌آور است و می‌تواند به اشاعه فرهنگ کشورمان کمک کند. همچنین بر روی آثار گرافیست‌های ایرانی اثر بگذارد.

وی به قدمت دیرینه تاریخ و فرهنگ ایران اشاره و بیان کرد: ما پالت‌های رنگی هویتی و فرم‌هایی داریم که از این هویت ملی گرفته شده است، اما متأسفانه برخی طراحان ایرانی از روی آثار کشورهای دیگر کپی می‌کنند.

این مدرس دانشگاه گفت: توجه به سواد بصری، گرافیکی و ترکیب‌بندی‌ها در دوران دبیرستان یا دانشگاه آن هم در رشته‌های هنری در ایران صورت می‌گیرد در حالی که در کشورهای اروپایی سواد بصری از دوران کودکی تقویت می‌شود، از این‌رو مردم این کشورها در سطح عمومی سواد گرافیکی بالاتری دارند. این امری است که ما نیز باید آن را در سطح عمومی کشور پرورش دهیم.

شادمهری اضافه کرد: هنرمندان طراح با جدی گرفتن حوزه فعالیت خود و تلاش فراوان در آن، شرکت کردن در چنین رقابت‌ها و جشنواره‌هایی، افزایش دانش فردی با بهره‌گیری از مطالعه کتاب‌ها و نمونه آثار موجود، بررسی آثار مهم و برتر و استخراج ویژگی‌های آن‌ها، می‌توانند در کار خود پیشرفت کنند.

وی به سابقه و تجربه اعضای هیئت داوران جشنواره هنر رضوان اشاره و اضافه کرد: داوری آثار رسیده به این جشنواره بسیار تخصصی و خوب انجام شد و امیدوارم چنین رویدادی به طور مکرر در سال‌های آینده در مشهد برگزار شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *