فتا امانت‌دار اطلاعات شاکیان

مثل همیشه مشغول چک کردم پیام‌های شخصی تو اینستا بودم که یکپیغام جدید برام اومد وقتی صفحه رو باز کردم چشمامم از تعجب گرد شدهبود چون دقیقا عکس پروفایلش من بودم و مشخصات من رو به خودمگوشزد می‌کرد.

از شدت تعجب فکرم کار نمی‌کرد اما به یکباره یاد خبری مبنی بر این‌که درچنین مواردی اول از همه از مطالب و پیام‌ها اسکرین‌شات بگیرم که اتفاقا چند روز پیش در سایت خوانده بودم افتادم و برای همین سریع از مطالبعکس گرفتم.

فردا صبح زود رفتم پلیس فتا وقتی وارد ساختمان شدم از رفت‌وآمد زیادگیج شدم و خلاصه با وجود راهنمایی‌هایی که بهم شد رفتم پیش مسئولچنین جرائمی و ایشان منو به دادسرای ویژه جرائم رایانه‌ای ارجاع دادند.

داخل دادگاه منتظر نوبت بودم تا پرونده تشکیل بدم در همین مدت زمانکوتاه تعداد زیادی از افراد برای طرح شکایات رایانه‌ای اومده بودند .

دخترکی فریاد آبروم رفت سر میداد و گریه میکرد و مردی که کنارشایستاده بود با رگ متورم گردن و صورت سرخش که نشان از عصبانیت وخشم و غیرتش بود سعی در آرام کردن دخترک داشت.

کمی آن طرف تر خانمی همراه پسرش برای شکایت از خرید تقلبیاینترنتی آمده بود و نیز مردی پیش میز ایستاده و از کلاه‌برداری اینترنتیطرح شکایت می‌کرد.

با این‌که دل خودم آشوب بود اما سعی در آرام کردن دخترک هم‌دردمداشتم و از او چون و چرای ماحرایش را پرسیدم.

بالاخره طرح شکایت انجام شد و به پلیس فتای منطقه سکونتی ارجاع دادهشدم.

وارد اتاق مسئول تشکیل پرونده که شدم با انبوهی از پرونده‌های زرد رنگمواجه شدم .

با حکم بشین مامور نشستم و طرح شکایت را روی میز گذاشتم،مرد نسبتاجوان نگاهی به شکایتم کرده و از من توضیح خواست و منم کل ماجراییکه وجود داشت را توضیح دادم.

مامور به آرامی سرش را به من نزدیک کرد و گفت با من راحت باش دخترمو تمام واقعیت را بازگو کن.

گفتم جناب سروان هرچی که گفتم تمام قصه بود و باز دوباره کمی بهسمتم متمایل شده و با صدای نسبتا آهسته‌ای گفت نگران نباش اگر توبخواهی هیچ‌کس از رازهایی که اینجا میگی باخبر نمی‌شود.

اول کمی عصبی شدم و با صدای نسبتا بلندی داد زدم من تمام واقعیت روگفتم مامور اینبار کمی جدی‌تر گفت من برای خودت میگم تا عکسنامناسبی ازت منتشر نکرده همه چیز را بازگو کن.

بالاخره پرونده تشکیل شد و گفتن هر نتیجه‌ای حاصل شد خبرم می‌کنند.

این روزها با افزایش کاربران فضای مجازی شنیدن داستان‌ها و جرایمیاز این قبیل نیز افزایش یافته به همین علت به سراغ رییس پلیس فتایاستان خراسان رضوی رفته تا از صفر تا صد ماجرا باخبر شویم.

رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی گفت: باید آگاه بود که بسیاری ازافراد با هویت جعلی وارد فضای مجازی شده و نباید به هویت افراد در اینفضا اعتماد کرد.

به گزارش روزنامهصبح امروزسرهنگ جواد جهان‌شیری در خصوصشکایات رایانه‌ای افزود: فضاي سايبر يكي از موقعيت‌هايي بسيار مناسببراي كسب علم و ارتقاء دانش مي‌باشد از كاربران اين فضاخواستبارعايت حريم خصوصي افراد، اين فرصت را به تهديد مبدل نكنند

وی تصریح کرد:تمام کارشناسان پلیس فتا از بدنه همین جامعه بوده و افراد همان‌طور که پزشک خود اطمینان کرده تا مداوا شوند باید به کارشناسان پلیس فتا نیز باور داشته و اعتماد کنند تا عدالت و مطالبه‌گری را برای ما اجرا کند.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: کارشناسان موظف به حفظ اسرار مراجعین است و افسر نیز در حوزه بررسی پرونده اگاهی بیشتری کسب کرده که باید به دنبال چه چیزی برود چرا که زمان در حل پرونده‌های سایبری بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تصاویر و اطلاعاتی که در فضای مجازی به اشتراک گداشته شده ممکن است  در کمتر از چند ثانیه هزاران نفر ان را بازدید کنند و این اطلاعات به دست افرادی که نباید ، برسد.

جهانشیری عنوان کرد: اگر شخصی که جرمی علیه صورت گرفته قصد بازگویی حقیقت را ندارد به هیچ وجه نباید طرح شکایت کنند چرا که تا حقیقت گفته نشود گره‌های کور پرونده باز نمی‌شود.

تیم مددکاری پلیس فتا

وی در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون درخواست توسط شاکی مبنی بر حفظ اطلاعات پرونده از خانواده شاکی توضیح  داد: ما برای بررسی پرونده‌ها در تمام سطوح افسر خانم داشته تا شاکی در گفات‌وگو احساس راحتی کند.

جهانشیری مطرح کرد: کسانی که در فضای سایبری مورد تهدید و یا سواستفاده قرار می‌گیرند بهتر است در ابتدای امر خانواده خود را در جریان قرار داده چرا که تبعات پنهان‌کاری چنین مواردی از اشکار سازی ان بیشتر است و بازتاب ان به زندگی افراد باز می‌گردد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه هیچ حیاط خلوتی برای افراد در فضای مجازی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: فضای مجازی مکان مناسبی برای بارگزاری تصاویر و فیلم‌های خانوادگی نیست و کاربران می‌بایست دقت بیشتری در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی داشته و از بارگذاری مطالبی که می‌تواند زمینه را برای سوء استفاده مجرمین فراهم کند جداً خودداری نمایند.

وی به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: برای حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از سوی مجرمین، از تصاویر شخصی خود به عنوان عکس پروفایل استفاده نکنند و از ارسال این تصاویر در گروهها و صفحات شبکه‌های اجتماعی خودداری نمایند.

جهانشیری  با اشاره به این موضوع که سرورهای اصلی اینستا و پیام‌رسان تلگرام و واتساپ در داخل ایران نبوده ابراز کرد: اگر جرمی درراین فضای ناامن غریبه صورت بگیرد پیگیری جرائم اتفاق افتاده در این فضا کمی دشوار بوده و ممکن است با توجه مدارک و قرائن پرونده تا مدت‌ها به طول بینجامد اما همیشه مجرم در این فضا ردپایی از خود باقی گذاشته که توسط نیروهای فتا به راحتی قابل پیگیری است.

وی درخواست کرد: با توجه به شیوع جرم در فصای سایبری از تمام هموطنان و مخاطبان درخواست کرده که با استفاده از فضای ایمن پیام‌رسان‌های داخلی آرامش روان خود را در خصوص عدم دسترسی به اطلاعات شخصی  رقم بزنند.

جهانشیری خاطرنشان کرد: در برخی از موارد که فرد شاکی تاکید بر حفظ اسرار خود داشته اما تیم مشاوره فتا به این نتیجه رسیده که پنهان کاری تبعات بیشتری داشته با شاکی صحبت کرده و اورا به بازگویی حقایق نزد خانواده ترغیب کرده تا از عواقب بد در آینده جلوگیری کنند‌.

وی اظهار کرد: پلیس فتا موظف بوده تا آخرین مرحله پرونده‌ها را بررسی و پیگیری کرده و اکثر پرونده‌های این ارگان به نتیجه رسیده و حق و حقوقات شاکی به او برگردانده شده است.

رییس پلیس فتای استان خراسان رضوی با تاکید بر امانت‌داری این سازمان در اسرار مردم خواستار اعتماد و حمایت مردم به پلیس فتا شد .

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *