انتخاب نام نیک حق کودک است

پدر و مادرهایی که در اندیشه فرزندآوری هستند به خوبی می‌دانند باید خود را برای این اتفاق مهم آماده کنند، چه بسیارند والدینی که آمادگی لازم برای پذیرش عضو جدید ندارند در حالی که والدین نیاز دارند برای خود آمادگی‌های روان شناختی، عاطفی، دانشی ، مهارتی و حتی مالی فراهم کنند تا شادی و لذت حضور نوزاد در خانواده به تلخی نگراید و اگر جز این باشد باید بپذیرند که در کوتاه مدت دچار چالش‌های جدی شوند.

در روایات آمده است پیامبر اسلام(ص) وظیفه یک پدر در قبال فرزندش را چنین بیان کردند: «او را نام نیکو بگذار و به نیکی تربیت کن و به کاری شایسته بگمار. (فروغ کافی، ج ۶، صفحه ۴۸).»نام مناسب و نیکو نقشی بسیار تعیین‌کننده در رشد اعتماد به نفس و ایجاد هویتی مطلوب برای هر انسانی دارد. اسم هر فردی بخشی از هویت و شخصیت او است. به عبارت دیگر نام بسیار فراتر از یک برچسب است.

نام بخشی از هویت فرد

اگر والدین به اعتماد به نفس و شخصیت نوزاد و فرزند خود علاقه و اهتمام دارند ضروری است بهانتخاب نامی نیکو برای او همت گمارند.

انتخاب نام مناسب از جمله حقوقی است که والدین در مقابل فرزند بر عهده دارند لذا آنها باید برای فرزندانشان اسامی خوش آوا، متناسب با فرهنگ، تداعی گر حس مثبت و معقول انتخاب کنند زیرا اسامی بخشیاز هویت فرد است.

در موارد متعددی افراد به علت راضی نبودن از نامی که توسط والدین‌شان برای آنان انتخاب شده است، نسبت به تغییر نام خود تمایلدارند که طی سال‌های گذشته این تغییر نام با دردسرهایی همراه بود که نیاز به تغییر قانون به خوبی حس شده و در نهایت قانون در این زمینه تغییر کرد .

با توجه به اهمیت موضوع انتخاب نام و گسترش زمینه نام‌گذاری به سراغ سرپرست معاونت امور اسناد هویتی ثبت احوال خراسان رضویرفته تا با او در این رمینه به گفت‌وگویی با او نشسته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سرپرست معاونت امور اسناد هویتی ثبت احوال خراسان رضوی می‌گوید:اسامی مجاز برای نوزادان دختر و پسر در سایت ثبت احوال تعریفشده‌است و نام منتخب خانواده‌ها باید در این لیست قرار داشته‌باشد.

به گزارش روزنامه‌”صبح امروز” نورمحمد یار محمدی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون ثبت اسم نوزادان می‌افزاید: در گذشتهخانواده‌ها نام نوزادان خود را انتخاب و پس از مراجعه به سازمان ثبتاحوال، در صورت معنادار بودن به ثبت می‌رساندند اما اکنون یک سامانهنام‌گذاری در سیستم ثبت احوال کشور قرار دارد که تمامی اسامی مجازبرای نوزادان دختر و پسر در آن تعریف شده‌است و نام منتخبخانواده‌ها باید در این لیست قرار داشته‌باشد.

وی تصریح می‌کند: لیست اسامی موجود در سامانه نسبت به گذشتهدارای اسامی بیشتر و جدید‌تر است که در نتیجه خانواده‌ها قدرتانتخاب بیشتری دارند.

یارمحمدی خاطر نشان می‌کند: اگر نام منتخب خانواده‌ای در سامانه نامثبت احوال نباشد، باید مستندات مربوط به معنا و مفهوم نام مورد نظر رادر پرتال سازمان ثبت احوال ثبت کنند.

وی اظهار می‌کند: مستندات ارائه شده در کمیته تغییر نام بررسی و درصورت دارا بودن معنای مناسب بعد از ۴۸ الی ۷۲ ساعت کد رهگیریدر اختیار خانواده قرار داده‌ شده تا با مراجعه به اداره ثبت احوالمنطقه خود، بعد از باز شدن سیستم، نام مورد نظر را ثبت  و سند آن رادریافت نمایند.

یارمحمدی از حذف نام‌های قدیمی و بی‌معنا از سیستم نام‌گذاری ثبتاحوال خبر داد و ابراز می‌کند: نام‌های قدیمی حذف و نام‌های جدیدزیادی به سامانه ثبت احوال اضافه شده‌است.

سرپرست معاونت امور اسناد هویتی ثبت احوال خراسان رضوی در خصوص فراوانی نام‌ها در دو ماهه نخست سال جاری آمار می‌دهد: از بین ۶۰۳ نوزاد پسر  متولد شده در این ۳ ماه امیرحسین با فراوانی ۵۷ بیشت‌ترین امار را به خود اختصاص داده است.

یارمحمدی توضیح می‌دهد: در دوماهه نخست سال جاری از بین ۵۶۸ تولد نوزاد دختر نام فاطمه با فراوانی ۶۴ بیش‌ترین را از ان خود کرده است.

شایعه حذف نام کوروش

وی در ادامه حذف نام کوروش از سامانه نام‌گذاری ثبت احوال کشور رافقط شایعه‌ای در فضای مجازی خواند و عنوان می‌کند اسم کوروشمطابق سال‌های گذشته در لیست اسامی سامانه ثبت احوال وجود دارد وبه هر دو حالت کوروش و کورش برای فرزندان پسر قابل انتخاب کردناست.

یارمحمدی در خصوص تغییر نام که در حدود اختیارات مراجع قضاییاست، می‌گوید: در گذشته کسی که قصد تغییر نام خود را داشت باید بهدادگاه مراجعه کرده اما شورای عالی ثبت احوال با توجه به حقوقشهروندی و تکریم ارباب رجوع از سال ۱۳۹۰ با صدور بخشنامه‌ای اینفرصت را ایجاد کرد که افراد بالای ۱۵ سال با مراجعه به اداره ثبت احوالبتوانند برای یک‌بار نام خود را تغییر دهند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از شرایط مصوبه تغییر نام این است کهفراوانی نام انتخابی در ۵ سال گذشته نسبت به فراوانی نام اولیه فردبیشتر باشد و این موضوع توسط کمیتیه نام در هر استان که متشکلاز سه عضو، مدیر کل استان، معاون امور اسناد هویتی و یککارشناس که دبیر جلسه نیز هست، بررسی و به تایید نهایی برایتغییر می‌رسد.

اسامی مذهبی تغییر نمی‌کنند

یارمحمدی عنوان می‌کند: متقاضیانی که سن آن‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ سال است باید درخواست کتبی پدر را نیز به درخواست کتبی خودمبنی بر تغییر نام، ضمیمه کنند.

وی در خصوص تغییر نام ائمه به اسامی ایرانی توضیح می‌دهد: اسامیمذهبی و اسامی ائمه اطهار قابل تغییر نیستند.

سرپرست معاونت امور اسناد هویتی در انتها از تفکیک لیستاسامی دختر و پسر خبر داد و اضافه کرد که اسم‌هایی مانند متین،شکیبا، نصرت و سایر اسم‌هایی که گاها هم برای دختر و هم برای پسرانتخاب می‌شدند، اکنون هر کدام در دسته مجزا قرار دارند و دیگر اسممشترک بین طبقه دختران و پسران نداریم.

انسیه سروش

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *