اذیت و آزار زائران در گره ترافیک اطراف حرم

رییس شورای شهر مشهد با اشاره به مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر مشهد در ایام پیک مسافر به ویژه شب میلاد حضرت رضا(ع) ترافیک در این ایام را موجب اذیت و آزار زائران و مجاوران عنوان کرد و بر تشکیل کمیسیون ویژه رفع مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر تاکید کرد

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری روز گذشته در شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد با تقدیر از اقدامات شهرداری مشهد در ایام دهه کرامت افزود:  از کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد تقاضا داریم کمیتهویژه‌ای با حضور حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در ترافیک هسته مرکزی مشهد تشکیل دهد تا شیوه مناسبی برای عدم تکرار این موانع و مشکلات اتخاذ شود.

تقسیم وظایف و مسئولیت هر نهاد

وی ادامه داد: حداقل کار ممکن تقسیم وظایف و مسئولیت هر نهاد است تا از این طریق بتوان دستگاه‌هایی که در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند را مشخص و به مردم معرفی کرد.

حیدری با بیان این‌که «مشکلات ترافیکی دو روز گذشته به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، چراکه موجب اذیت و آزار زائران و مجاوران شد»، تصریح کرد: به عنوان مجموعه شورای شهر و بخشی از مدیریت شهری توقع داریم با کمک همه دستگاه‌های دخیل، راهکار مناسبی برای حل گره ترافیکی هسته مرکزی شهر که سال‌هاست معطل مانده و تعیین تکلیف نشده اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد:  با توجه به افزایش سفرها به مشهد در تعطیلات تابستان وتشدید ترافیک در مرکز شهر تقاضا داریم این موضوع به صورت ویژه پیگیریشود و بتوانیم با اتخاذ سیاست‌های درست ترافیکی، رضایتمندی زائران ومجاوران را فراهم کنیم.

در ادامه رییس شورای شهر مشهد به سالگرد پذیرش قطعنامه 598 اشاره کرد و گفت: بیانات تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در مورد پذیرش قطعنامه ۵۹۸درس‌های بزرگی برای همه ما و در اصول مدیریتی کاری‌مان است.
وی افزود: تصمیم امام در زمان قطعنامه ۵۹۸ نشان می‌دهد گاهی استراتژی صلح از ادامه جنگ، تصمیمی شجاعانه‌تر است.
وی به رونمایی از منشور حقوق شهرنشینی اشاره و اضافه کرد: منشور حقوق شهرنشینی نشان دهنده توجه شورای شهر به موضوع فرهنگ رضوی است.
حیدری ادامه داد: یکی از اقدامات خوب شهرداری مشهد برگزاری اجلاس شهرداران سرکنسول‌ها و برخی سفیران شهرهای کشورهای اسلامی در مشهد بود که زمینه تعامل دو سویه و گفتگو را گشود.

موضع شورای شهر درخصوص انتخاب معاون فرهنگی شهردار

هم چنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این جلسه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای انتخاب معاون فرهنگی جدید شهر مشهد، گفت: در حال حاضر برای معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، سرپرستی برگزیده شده است و برای انتخاب معاون نیازمند بررسی‌هایی در این زمینه هستیم و زمانی که شهردار به جمع‌بندی مورد نظر برسند، به شورا اعلام خواهند کرد.

محمدرضا حیدری اظهار کرد: روال این است شهردار مشهد نسبت به انتخاب معاون فرهنگی اقدام کنند و این کار جزو اختیارات شهردار مشهد است.

وی افزود: در حال حاضر برای این سمت، معاونی برگزیده شده است و برای انتخاب معاون نیازمند بررسی‌هایی در این زمینه هستیم و زمانی که شهردار به جمع‌بندی مورد نظر برسند به شورا اعلام خواهند کرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سوال که «آیا شورا نیز در این موضوع ورود خواهد کرد یا خیر»، بیان کرد: خیر. این تصمیم توسط شهردار صورت خواهد گرفت و سپس در شورا مطرح خواهد شد و هم‌اکنون شورا منتظر نظر ایشان است.

حیدری در خصوص مشکلات هسته مرکزی شهر مشهد خاطرنشان کرد: این موضوع بحثی چندین ساله است. در مناسبت‌های خاص حجم زائران و گردشگران به گونه‌ای است که محورها و ظرفیت‌های لازم در این قسمت از شهر وجود ندارد، اما این امر به این معنا نیست که نمی‌توان کاری انجام داد. تا کنون جلساتی با مدیریت شهری، آستان قدس رضوی، نیروی انتظامی، پلیس راهور و دستگاه‌های مختلف برگزار شده است و مشاوران پس از بررسی موضوع ایده‌هایی ارائه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در جلسه امروز تذکراتی جهت افزایش سرعت کار مطرح شد زیرا مجموعه‌ای از اقدامات باید صورت بگیرد و تا رسیدن به نقطه مطبوع راه زیادیوجود دارد اما می‌توان به صورت مقطعی مشکل را حل کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با حضور عامل انسانی برای هدایت مردم در محورهای مسیر اصلی به سمت حرم می‌توان مشکل را حل کرد اما مشکلات مدیریتی گره‌هایی را ایجاد می‌کند. برای این مشکل باید اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی صورت بگیرد. در حال حاضر اطلاعات موجود است اما باید تصمیمات مدریتی برای تسریع کار گرفته شود.

دیدگاه عضو شورا درباره اصلاحات
همچنین در ادامه شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر به عنوان ناطق پیش دستور به سامانه فاش شهرداری مشهد اشاره و اظهارکرد: سامانه فاش و کمیته شفافیت دو اقدام موثر در راستای دستیابی به شهرداری تمام شیشه‌ای است اما موارد دیگری نیز برای شفاف‌ سازی مورد نیاز است.
وی افزود: در سامانه فاش باید مواردی از جمله بارگذاری قرارداد تمام‌ پروژه‌ها با امکان تحلیل هزینه، چگونگی تامین بودجه شهرداری، نحوه جذب و به کارگیری نیروها و تبدیل وضعیت آنها، میزان حقوق کلیه افراد به ویژه مدیران شهرداری در سامانه فاش اضافه شود.
وی با تاکید بر اینکه مواردی مانند فهرست هبه‌های شهرداری، سفرهای خارجی مدیران شهرداری با ذکر دلیل و الزام آن، انواع مناقصه و مزایده نیز باید در سامانه فاش قابل دسترسی باشد گفت: در شفافیت مدیریت شهری شفافیت مالی مهم‌ترین موضوع مورد توجه است.
حاجیان شهری ادامه داد: اصلاحات به معنای به قدرت رسیدن جریان اصلاحات نیست بلکه به معنای اصلاح رویه های غلط است.

تغییر نام های تکراری 80 معبر مشهد تصویب شد

هم چنین در این جلسه شورا لایحه تدوین و ارائه برنامه های شهرداری مشهد در خصوص نام های تکراری معابر و خیابان های سطح در دستور کار قرار گرفت و پس از تصویب شورای شهر، شهرداری مشهد مکلف شد حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به ارایه برنامه های خود در زمینه نام های تکراری معابر مشهد با لحاظ بندهای مندرج در مصوبه و تاییدیه های لازم را از کمیسیون فرهنگی، شورای شهر مشهد اخذ کند.
تصویب لایحه شناسایی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی
در ادامه این جلسه لایحه شناسایی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی در دستور کار قرار گرفت و پس از تصویب به شهرداری مشهد اجازه داده شد، در راستای اهداف و سیاست‌های شورای شهر و مدیریت شهری و بودجه مصوب سالانه و به‌منظور اجرایی‌نمودن پروژه‌های شهری در حوزه‌های فنی و عمرانی، نسبت به شناسایی و جذب سرمایه‌گذار یا پیمانکار به شرح بندها مندرج درمصوبه اقدام نماید.
تصویب لایحه قرارداد مشارکتی پروژه دلاوران (لواسان)
لایحه قرارداد مشارکتی پروژه دلاوران (لواسان) یکی دیگر از دستورهای جلسه علنی امروز بود که پس از بررسی تصویب و به شهرداری مشهد اجازه داده شد در پروژه دلاوران (لواسان) واقع در بولوار دلاوران را با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در زمینی متعلق به سرمایه‌گذار به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع و با مساحت کل زیربنای ۳۷۰۰۰ مترمربع بر اساس ضمائم و قرارداد زیر مشارکت کند.
تصویب لایحه اساسنامه سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی
در ادامه شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر اصلاحیه اساسنامه سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد در دستور کار قرارگرفته و به تصویب شورای شهر مشهد رسید.
تصویب لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد
همچنین در ادامه جلسه علنی امروز لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در دستور کار قرار گرفته و پس از بحث و بررسی به تصویب شورای شهر مشهد رسید.
گفتنی است در شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر، نامه فرمانداری مشهد در خصوص مصوبه شورای شهر درباره دیرکرد جرائم سهم شهرداری از عوارض بلیت اتوبوسهای برون شهری بررسی و بر مصوبه شورا تاکید شد.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *