پروژ های مشهد نیازمند اعتبار ملی

پس از بازدید چند روز قبل استاندار خراسان رضوی از خطوط قطار شهری مشهد، وزیر کشور نیز در سفر به شمهد از قطارشهری مشهد بازدید کرد. وزیر کشور در بازدید از قطار شهری مشهد گفت: با توجه به این که پروژه های مربوط به شهر مشهد فقط به مردم این شهر تعلق ندارد و در اصل خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) به شمار می رود، می توان گفت این پروژه ها ملی است.

عبد الرضا رحمانی فضلی دوشنبه این هفته در حاشیه بازدید از خطوط قطار شهری مشهد افزود: اگر تخصیص اعتبار و تسهیلاتی به این پروژها تعلق می گیرد متعلق به همه مردم ایران است تا زائران، به نقاط مختلف مشهد به سهولت دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: ویژگی پروژه های قطار شهری مشهد به گونه ای است که بار ترافیکی مسیر منتهی به حرم رضوی  از چهار سمت تامین شود و امیدوارم تمام افرادی که به عنوان بهره بردار این خطوط هستند تعهد خود را در کمک به شهرداری انجام دهند.

وزیر کشور با اشاره به پیشنهاد ساخت خط ۴ قطار شهری در مشهد گفت: اگر این مسیر نیز توجیه و زمان بندی مناسب داشته باشد و از نظر کارشناسی تائید شود به آن نیز کمک خواهیم کرد.

شهرداری مشهد با برنامه ریزی نسبت به برنامه زمان بندی پروژه عقب نیست

رحمانی فضلی افزود: شرایط مالی کنونی و تغییر قیمت ارز و مشکلات ناشی از آن باعث افزایش قیمت تمام شده پروژه ها شده است اما شهرداری مشهد با برنامه ریزی های انجام شده نسبت به زمان بندی پروژه عقب نیست ضمن این که شهرداری مشهد نسبت به این پروژه ها بدهی ای نیز ندارد.

وی ادامه داد: مسئولان قول داده اند که خط ۲ قطار شهری در مشهد که اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است در تیر ماه امسال بهره برداری شود و این حرکت بسیار بزرگی به شمار می رود تا با توجه به حجم ترافیک شهری، سهولت دسترسی و جا به جایی مسافر راحت تر انجام شود.

وزیر کشور گفت: خط سوم قطار شهری مشهد نیز که ۲۸ و نیم کیلومتر است و کارهای عمرانی آن به طول ۱۲ کیلومتر در حال انجام است و بقیه پروژه ها  در صورت تامین منابع مالی با سرعت انجام خواهد شد.

اولویت تخصیص اعتبار با پروژه های در مراحل نهایی

رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارد ترجیح داده است به گونه ای برنامه ریزی شود تا پروژه هایی که بتوانند در زمان مناسب به اتمام می رسند و همچنین پروژه هایی که مراحل نهایی کار آنها در دست انجام است در اولویت قرار گیرند.

او اضافه کرد: مهم ترین برنامه گسترش حمل و نقل عمومی از طریق مترو و قطار شهری است و البته با توجه به شرایط فعلی تحریم ها و افزایش نرخ ارز مقداری کندی در پیشرفت کارها ایجاد شده است.

وزیر کشور گفت: قرار داد دو هزار واگن، سفارش داده شده و ثبت سفارش شده است و باید در استفاده و ترخیص آن تسریع شود همچنین در حوزه های دیگر مانند اتوبوسرانی و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی، دولت برنامه  اش کمک سالانه به شهرداریهاست.

رحمانی فضلی افزود: قیمت تمام شده این پروژه در هر کیلومتر سه برابر افزایش داشته است ولی در عین حال امکان افزایش قیمت بلیت ها وجود ندارد زیرا می خواهیم مردم راحت از قطار شهری استفاده کنند.

باید دولت با مشوق هایی به شهرداری کمک کند

وی ادامه داد: شهرداری ها هم درآمد فوق العاده ای ندارند و با توجه به رکود در ساخت و ساز، درآمد به گونه ای نیست که بتوان از عوارض آن  هزینه ها را  جبران کرد  بنابر این باید دولت با مشوق هایی کمک خود را انجام دهد.

او با اشاره به عدم جذب منابع مالی بعضی از کلانشهرها از طریق اوراق مشارکت گفت: امسال نیز اوراق مشارکت به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال در مجلس تصویب شده است و مجلس و دولت بر اساس عملکرد گذشته این رقم را تعیین کرده اند و اگر همه کلانشهرها مانند مشهد بتوانند پروژه ها را پیش ببرند امکان افزایش این رقم نیز وجود دارد.

خط یک قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بهطور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.
مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضا شهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۹۶ نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی 
بهره برداری  و در سفر اردیبهشت ماه سال ۹۷ رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یک در ایستگاه شریعتی افتتاح شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهیدرجایی با ۱۵ ایستگاه برنامه ریزی شده است.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *