مسکن برای مسکن

هر سال با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و شروع فصل جابه‌جایی مستاجرین، صحبت‌ها در مورد اجاره مسکن داغ می‌شود. اما امسال با توجه به فشارهای اقتصادی و میزان تورم و افزایش قیمت‌های نامتعارف اجاره بها وضعیت مسکن را دچار بحران کرده‌است. از یک سو رکورد چشم گیر ساخت و ساز و افزایش بهای اجاره‌نشینی و از سوی دیگر پایین آمدن قدرت خرید مردم این معضل را دو چندان کرده و موضوع را به ساختمان وزارت راه وشهرسازی کشیده است. حالا باید دید برنامه‌های این وزارت می‌تواند در مهار افزایش بهای اجاره مسکن موفق باشد و مسکنی برای مستاجرانی باشد که در شرایط بد اقتصادی هر روز را برای پیدا کردن مسکنی با بهای مناسب‌تر به حاشیه شهر کشانده می‌شوند.

البته تحرک و عزم وزارت راه‌وشهرسازی خیلی زود مورد توجه مجلسی‌ها هم قرار گرفت.

ترمز افزایش قیمت اجاره مسکن باید کشیده شود

عضو کمیسیون عمران مجلس در این همین ارتباط می‌گوید: تعیین سیاستهای مالیاتی برای کنترل نرخ اجاره مسکن می تواند در بهبود وضعیت اینبازار اثرگذار باشد.

حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس تصمیم وزارت راه و شهرسازیبرای تعیین سقف قیمت در قراردادهای اجاره مسکن را مثبت ارزیابی کرد وگفت: قطعا یکبار باید ترمز افزایش چشمگیر قیمت مسکن به ویژه حوزه اجارهکشیده شود، زیرا نمی توان این بازار را بدون نظارت رها گذاشت.

سوتیتر: بنایی: بر اساس آمارها، قیمت اجاره بها در یک سال اخیر حدود 40 درصد افزایش داشته است، که این آمار روند صعودی قیمت ها را نشان میدهد

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس آمارها، قیمت اجاره بها در یک سال اخیر حدود 40 درصد افزایشداشته است، که این آمار روند صعودی قیمت ها را نشان می دهد.

مردم توان پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، مردمتوان پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند و این مسئله موجب شده کهبسیاری از مستأجران برای اجاره مسکن به مناطق پایین تر شهرها رفته و یاعملا به مناطق حاشیه ای هدایت می شوند.

بازار اجاره مسکن به حال خود رها گذاشته شده است

بنایی تصریح کرد: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های نظارتیمربوطه، بازار مسکن به ویژه بخش اجاره مسکن را به حال خود رها گذاشتهاند و قیمت ها رو به روز در حال افزایش است.

تولید عمده مسکن راه کار بلند مدت برای ساماندهی بازار اجارهمسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: به نظر من بهترین راه کار در طولانیمدت، تولید عمده مسکن در کشور است، در شرایط کنونی مهم ترین علتافزایش غیرمنطقی قیمت ها، کمبود و فقدان مسکن در کلانشهرها بوده و اینمسئله موجب رقابتی شدن نرخ ها شده است، بنابر این دولت باید در جهتتولید گسترده مسکن هم برای فروش و هم برای اجاره اقدام کند.

وزارت راه باید چارچوبی را برای قیمت ها تعیین کند

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: تعیین سیاست های مالیاتی برای کنترلنرخ اجاره مسکن می تواند در بهبود وضعیت این بازار اثرگذار باشد،بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید چارچوبی را برای قیمت ها تعیین کند تانرخ اجاره بر اساس نوع ساختمان، عمر ملک، منطقه و امکانات جانبیافزایش یابد.

برنامه ویژه وزارت راه و شهرسازی برای کنترل اجاره بهای مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در همین رابطه می‌گوید: وزارت راه وشهرسازی به دنبال تعیین نرخ افزایش سالانه برای بخش اجاره مسکن است،یعنی آنکه قیمت اجاره بر اساس شاخص های مختلف از جمله میزان تورم بهصورت سالانه افزایش یابد.

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به تصمیمات وزارت راه و شهرسازی برایبهبود وضعیت بازار مسکن، گفت: رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی نشانمی دهد که این وزارتخانه تمام عزم خود را برای ساماندهی بازار مسکن وبهبود وضعیت این بخش جزم کرده است.

افزایش روز افزون قیمت ها در پی کمبود مسکن برای فروش واجاره

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در دههاخیر روند تولید مسکن بسیار کاهش یافته و نتیجه این رویکرد، وضعیتبحرانی بازار مسکن در شرایط کنونی است به طوری که امروز به دلیل کمبودملک برای فروش و اجاره، قیمت ها افزایش یافت.

همکاری وزارت راه با شهرداری و وزارت کشور برای تولید انبوهمسکن

وی گفت: کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی در تلاشند تا بابرنامه ریزی دقیق و همکاری با شهرداری ها، وزارت کشور و دستگاه هایاجرایی زمینه را برای تولید انبوه مسکن فراهم کنند.

نقش برجسته بازار مسکن در بهبود وضعیت اقتصادی کشور

رضایی کوچی با اشاره به نقش برجسته بازار مسکن در بهبود وضعیتاقتصادی کشور و رونق تولید، گفت: دولت به دنبال آن است که حوزه مسکن رااز اولویت های دست چندم خارج کرده و به اولویت های اول کشور تبدیل کند.

بازار مسکن نیازمند شفاف سازی در عرصه سیاست گذاری است

سوتیتر: رضایی کوچی: بازار مسکن نیازمند شفاف سازی در عرصهسیاست گذاری است و در این مسیر برای رونق بازار مسکن تمام دستگاه هاباید وزارت راه و شهرسازی را کمک کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به نظر من بازار مسکن نیازمندشفاف سازی در عرصه سیاست گذاری است و در این مسیر برای رونق بازارمسکن تمام دستگاه ها باید وزارت راه و شهرسازی را کمک کنند.

وی گفت: مجلس و دولت در تلاش هستند که در کوتاه مدت، ثباتی را به بازارمسکن به ویژه اجاره مسکن تزریق کرده و در بلند مدت نیز رونق مسکن شکلگیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، از برنامه ویژه وزارت راه و شهرسازی برایکنترل میزان افزایش نرخ اجاره مسکن خبر داد و گفت: وزارتخانه به دنبالتعیین نرخ افزایش سالانه برای بخش اجاره مسکن است، یعنی آنکه قیمتاجاره بر اساس شاخص های مختلف از جمله میزان تورم به صورت سالانهافزایش یابد، به طور مثال وزارتخانه اعلام می کند که با توجه به تورم 20 درصدی، نرخ اجاره برای مدت یک سال تنها 20 درصد بالا می رود.

سرویس اقتصادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *