ساختار جدید بودجه ریزی کشور تا دو ماه آینده تکمیل می شود

وزیر کشور گفت: با توجه به مهلت تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ساختار جدید بودجه ریزی کشور تا دو ماه آینده کامل می شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: حضور آقای رزم حسینی در استانداری خراسان رضوی فرصت خوبی برای ایجاد تحول و توسعه است چرا که ایشان هم انگیزه لازم را برای کار دارد و هم برای پیگیری موضوعات زمان می گذارد.
وی با بیان اینکه به رغم بروکراسی اداری و تمرکزگرایی، طرح های ابتکاری آقای رزم حسینی در استان کرمان نتایج بسیار خوبی داشت، افزود: امیدواریم طرح های اقتصادی در خراسان رضوی هم به نتیجه برسد؛ البته گزارش ها حکایت از این دارد که وحدت، هم نظری و همفکری خوبی در استان ایجاد شده است.
وزیر کشور ادامه داد: اگر در شرایط حساس کنونی، بدانیم که در حوزه های مختلف اقتصادی هدف و مسیر چیست، قطعا از عدم همکاری ها یا موازی کاری ها جلوگیری خواهد شد؛ امروز ناخواسته وارد یک شرایط بین المللی شده ایم که به ما تحمیل شده است.
وی با اشاره به بدعهدی آمریکا در عمل به تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای خاطرنشان کرد: نه اروپا و نه آمریکا هیچ یک به صورت کامل تعهدات خود را اجرا نکردند درحالی که برجام یک میثاق بین المللی بود و می توانست در مسیر اجرای آن، اعتمادها افزایش یابد و مسائل روان تر پیش برود.
رحمانی فضلی گفت: آمریکا برخلاف تعهدات و میثاق بین المللی به صورت یک جانبه از برجام خارج شد اما در عرصه سیاسی به موفقیت دست پیدا نکرد؛ موضع گیری کشورهای اروپایی نشان می دهد که آمریکا در حوزه سیاسی نتوانست آن ها را با خود همراه کند اما در حوزه اجرایی و عملی همراهی آن ها را جلب کرده است. اروپایی های این بهانه را مطرح می کنند که ما در بازار جهانی حضور داریم و به دلیل فعالیت شرکت های ما با آمریکا امکان همراهی نکردن با سیاست های این کشور وجود ندارد.
وی بیان کرد: با توجه به اعمال فشارهای بین المللی علیه کشورمان، ضرورت دارد که متناسب برای شرایط موجود در حالت دفاع و مقاومت قرار گرفته و متناسب با این شرایط برنامه ریزی و تصمیم گیری داشته باشیم. دشمن برای تامین منابع خود ممکن است هرکاری انجام دهد؛ هرچند در داخل کشور اراده بر این است که موضوعات با مکانیزم های حاکم بر روابط بین الملل حل شود و همیشه به دنبال احقاق حق از این طریق بوده ایم.
وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه به حق کسی تجاوز کرده و می کند و نه اجازه تجاوز به حقوق خود را به کسی می دهد، افزود: موضع ما همکاری بر مبنای روابط بین الملل با تمامی کشورها به جز رژیم صهیونیستی است. همواره یکی از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی این بوده است که هیچ گاه شروع کننده هیچ اقدامی مبتنی بر شرایط سخت نباشد اما این رویکرد به معنای آن نیست که اگر کسی به دنبال تقابل به صورت سخت بود، آمادگی دفاع از خود را نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: این حق هر کشوری است که از مرز، منافع، حقوق و امنیت خود دفاع کند و بر همین اساس جمهوری اسلامی در صورت آغاز هرگونه تهاجمی با همه امکانات و تجهیزات از خود دفاع خواهد کرد اما در عین حال بارها اعلام کرده ایم که اراده ما بر تقابل سخت با هیچ کشوری نیست.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اسرائیل همیشه در منطقه به عنوان یک عنصر تنش زا و آشوب آفرین بوده است، خاطرنشان کرد: این رژیم همواره به دنبال جنگ افروزی بوده و بعید نیست که بخواهد در منطقه مشکل جدیدی ایجاد کند؛ ما دخالت رژیم صهیونیستی در مسائل منطقه را عوامل ثالث می نامیم و ضرورت دارد که اروپا و آمریکا مراقب این مسئله باشند.
وی افزود: آمریکا تلاش می کند که آثار فشارهای اقتصادی و سیاسی را در قالب رفتارهای جمعی مردم، دولت و حاکمیت و در حوزه های اجتماعی و امنیتی کشور شاهد باشد. به عبارت دیگر دشمن به دنبال ایجاد تنش اجتماعی و نارضایتی عمومی در داخل کشور است چرا که می داند که شاید تعیین کننده زمان آغاز هرگونه اقدام نظامی در منطقه باشند اما زمان پایان جنگ با آن ها نخواهد بود.
وی ادامه داد: همه باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به مسئله امنیت در منطقه به صورت یکپارچه نگاه می کند و اعتقاد دارد هر عاملی که امنیت منطقه را بهم بزند، ممکن است دامن همه را بگیرد.
رحمانی فضلی مهمترین اولویت کشور در شرایط فعلی را مقاومت در برابر تحریم ها برشمرد و گفت: البته ایستادگی در برابر تحریم ها این به معنای ایستادگی فیزیکی نیست بلکه معنای آن، حرکت در جهت دفع این تهدید و فعال کردن حوزه های سرمایه گذاری، خدماتی، اشتغال و تولید است. همانطور که رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری بار تاکید کرده اند، باید تحریم ها را به یک فرصت برای پیشرفت و توسعه تبدیل کرد.
وی ادامه داد: در شرایط امروز که با فشارهای گسترده بین المللی مواجه هستیم باید مثل همیشه به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی کشور توجه کنیم؛ قطعا اگر مدیران برای حل مشکلات در بخش مختلف اراده کنند، قطعا اقدامات در این زمینه به نتیجه خواهد رسید.
وزیر کشور برنامه ریزی ها در راستای توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی را خوب و ارزشمند توصیف کرد و در عین حال گفت: توقع این است که برای شرایط کنونی برنامه ریزی های ویژه ای انجام گیرد و ضمن بازنگری در اولویت ها، در راستای ایجاد منابع جدید درآمدی و کاهش هزینه ها گام برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه کاهش درآمدهای نفتی کشور باید از محل صرفه جویی در هزینه ها یا تعریف منابع درآمدی جدید جبران شود، خاطرنشان کرد: مدیران استانی باید در راستای خلق منابع درآمدی جدید از محل جذب سرمایه گذاری داخلی یا خارجی و استفاده از منابع مالی در اختیار مردم برنامه ریزی انجام دهند.
وزیر کشور با بیان اینکه باید از تولید و سرمایه گذاری حمایت کرد، اظهار کرد: در برخورد با سرمایه گذاران نباید سیاست یک بام و دو هوا را دنبال کرد. از یک طرف می گوییم سرمایه گذاری خوب است و از طرف دیگر به عناوین مختلف مانع بر سر راه سرمایه گذاران ایجاد می شود. به عبارت دیگر با قوانین موجود که از مشروطیت تاکنون تنقیح نشده است، می توان با هرگونه سرمایه گذاری شرعی و مباحی مخالفت کرد اما در مقابل این امکان وجود دارد که سخت ترین موانع را از جلوی پای سرمایه گذاران برداشت.
رحمانی فضلی از مدیران دستگاه های اجرایی درخواست کرد که با حفظ جایگاه نظارتی خود، موانع پیش روی سرمایه گذاری را برطرف کنند و افزود: نحوه توزیع گوشت و شکر و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شد، نشان داد نظام توزیع مناسبی در کشور نداریم و ضرورت دارد هر استان متناسب با شرایط خود، نظام توزیع مناسبی را درنظر بگیرد.
وی بر ضرورت تسهیل شرایط برای واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: شاید نیاز باشد که این پروژه ها 10 درصد زیر قیمت کارشناسی واگذار شود و دولت تاحدودی ضرر کند اما نباید این پروژه ها را بلاتکلیف گذاشت. قانون اجازه صرف و صلاح می دهد بنابراین باید شرایط را برای واگذاری پروژه ها فراهم کرد.
وزیر کشور گفت: در برخی از سیستم های دولتی میل به واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی وجود ندارد به طوریکه برخی دستگاه ها در مقابل این کار مقاومت می کنند در حالی که کشور را باید در حوزه توسعه و رشد در مسیر سریع تری قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: افغانستان و ایران ویژگی های مشترکی دارند و می توان از این ظرفیت برای جذب سرمایه های سرمایه گذاران افغانستانی استفاده کرد. شاید برخی ملاحظات یا در نتیجه بخل ورزیدن از این ظرفیت استفاده نشود.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: با توجه به مهلت تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ساختار جدید بودجه ریزی کشور تا دو ماه آینده کامل می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور هم در این جلسه گفت: در سال 97 حدود 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پیش بینی شده بود که 37 هزار واحد صنعتی موفق به جذب مبلغ 25 هزار میلیارد تومان از مبلغ مذکور شدند.
بابک دین پرست افزود: از مجموع تسهیلات پرداختی طی سال 97 با عنوان رونق تولید، یک هزار و 734 میلیارد تومان در قالب 1772 پرونده به واحد صنعتی خراسان رضوی پرداخت شد.
وی ادامه داد: صیانت از وضعیت موجود واحدهای فعال تولیدی، تلاش در جهت احیای واحدهای راکد، برنامه ریزی در راستای بازگشت واحدهای تملک شده توسط بانک ها به چرخه تولید و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی از جمله ماموریت های فرمانداران در حوزه اقتصادی است.

تلاش برای ایجاد همدلی در بین ارکان حاکمیت برای دستیابی به توسعه اقتصادی

استاندار خراسان رضوی گفت: با اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان طی ماه های اخیر تلاش کرده ایم که به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی، همدلی و همزبانی در بین ارکان حاکمیت اعم از دولتی و قضایی ایجاد شود.

علی‌رضا رزم حسینی در ادامه این جلسه، اظهار کرد: مسئولیت اشتغال زایی در مناطق کمتربرخوردار و ایجاد توسعه اقتصادی فرهنگی در شهرستان های استان به شرکت های توانمند بخش خصوصی و دولتی واگذار شده است.
وی افزود: خوشخبتانه نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه و تمامی نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی همراهی بسیار خوبی با مدیریت اجرایی استان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارند و امید داریم که نتایج درخشانی داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان طی ماه های اخیر تلاش کرده ایم که به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی، همدلی و همزبانی در بین ارکان حاکمیت اعم از دولتی و قضایی ایجاد شود.
رزم حسینی با اشاره به تشکیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با مشارکت معین های توسعه گرا بیان کرد: در این نهاد مردمی ضمن تبادل تجربیات معین های توسعه ای به یکدیگر، با حضور مدیران دستگاه های اجرایی تصمیمات لازم برای رفع مشکلات پیش روی کارآفرینان و سرمایه گذاران اتخاذ می شود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *