افزایش ۱۰ درصدی شکایات پزشکی متناسب با رشد جمعیت و خدمت‌رسانی

بر اساس گزارش مردمی مبنی بر شکایت و نارضایتی بیمار از  یک  بیمارستان‌ دولتی که به موجب رفاه مردم حاشیه نشین شهر مشهد افتتاح شده به دست رسانه ما رسید.

طی مصاحبه خبرنگار با این فرد مشخص شد که بیمار پس از عمل جراحی که در این بیمارستان داشته برای ادامه درمان به پزشک جراح مراجعه کرده و پزشک برای کشیدن بخیه‌ها اورا به علت نبود امکانات کافی در بیمارستان به مطب شخصی خود ارجاع داده است .

فرد بیمار می‌گوید: هنگام مراجعه به مطب شخصی پزشک،وی اقدام خاصی انجام نداده و تنها بخیه‌های من را کشیده و برای این کار مبلغی هنگفت را دریافت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به هزینه‌های سرسام اور درمان در کشور یک کارگر روزمزد که پس از عمل دیگر توانایی کار نداشته برای ادامه درمان خود باید به مطب شخصی دکتر برود و مبالغ زیادی بر درمان او اضافه می‌شود.

پیرو این شکایت به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفته و خواستار توضیحاتی در این باره شدیم.

این مدیر روابط عمومی توضیح می‌دهد: با توجه به سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی هیچ پزشکی حق ارجاع بیمار به مطب ‌های شخصی خود را ندارد  و اگربه این اصل عمل کند مرتکب خلاف شده و با او برخورد می‌شود.

وی ابراز می‌کند: البته در پاره‌ای از موارد خاص پزشکان در مطب‌های شخصی خود دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی تری را دارند که بیمارستان فاقد ان‌ها بوده و پرشک برای درمان بیمار و استفاده از دستگاه‌ها اورا به مطب شخصی ارجاع می‌دهد.

چندی پیش رئيس سازمان نظام پزشكي مشهد از افزايش 10 درصدي شكايت از پزشكان مشهدي خبر داد.

دكتر علي بيرجندي نژاد  در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته 400 شكايت پزشكي به نظام پزشكي مشهد ارسال شده است كه نسبت به سال قبل آن 10 درصد افزايش داشته است. 

وي اضافه كرد: يك مورد از اين شكايتها منجر به ابطال پروانه پزشك در سراسر كشور شده است و چندين مورد هم منجر به ابطال پروانه هاي كوتاه مدت پزشكان مربوطه از سه تا پنج سال شده است. 

رئيس سازمان نظام پزشكي مشهد گفت: آمار شكايات از پزشكان به نسبت افزايش ارائه و تنوع خدمات پزشكي تقريبا منطقي است چرا كه در سالهاي گذشته شاهد افزايش 10 تا 15 درصدي خدمات پزشكي بوده ايم.

به گزارش روزنامه ” صبح امروز” علی بیرجندی نژاد در مصاحبه با خبرنگار این رسانه افزود: ما درسال گذشته حدود ۹۳۰ میلیون بار تعداد مراجعه اعم از بخش خصوصی و دولتی و نیز سرپایی و در بخش بستری را داشته‌ایم.

بیرجندی‌نژاد اشاره کرد: با توجه به افزایش جمعیت کشور نیز افزایش تنوع خدمت‌رسانی سازمان پزشکی به جامعه پزشکی و مردم ارائه می‌شود و با درنظرگرفتن این موارد افزایش شکایات پزشکی تا حدی  قابل پیش‌بینی بوده و این افزایش ۱۰ درصدی تقریبا متناسب با رشد خدمات ارایه شده است.

وی تصریح کرد: در مقابل ده‌ها میلیون خدمت پزشکی که روزانه در سطح کشورو خدمات حدود  بیست هزاری که در ماهیانه در شهر مشهد به مردم ارائه می‌شود نسبت شکایات ارجاع شده به سازمان محدود بوده که این نشان‌گر اعتماد و رضایت مردم به حامعه پزشکی است.

بیرجندی نژاد در خصوص فرآیند رسیدگی به شکایات پزشکی توضیح داد: شکایات پزشکی در دادسراها و هیئت‌های انتظامی که ریاست هیئت‌های انتظامی بر عهده ریاست پزشکی قانونی و معاونین این ارگان به همراه دو نفر از قضات مقامات قضایی که به عنوان رییس شعبه بدوی و تجدید نظر سازمان پزشکی بوده رسیدگی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به توان فنی این کادر و هیئت انتظامی به تمامی موارد با دقت رسیدگی شده و متناسب با نوع محکومیت و برابر با قوانین با خطاها و شکایات پزشکی برخورد می‌شود.

بیرجندی نژاد اظهار کرد: رسیدگی به نظامات اداری درمانی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی بوده که توسط معاونت درمان و ریاست دانشگاه اداره می‌شود و اگر خطایی در دوره درمان بیمار رخ دهد مرجع تشخیص و رسیدگی به آن نیز بر عهده دادسرا و هیئت انتظامی است.

وی در خصوص بازدید و رسیدگی به موارد بیان کرد: این بازدیدها طبق برنامه‌های استاندارد نظارتی معاونت درمان انجام شده و علاوه بر این بازدیدهای سرزده نیز به طور مکرر و مداوم صورت گرفته و در خصوص تشخیص خطا یا قصور پزشکی هم در حوزه اداری معاونت درمان و هم در سازمان نظام پزشکی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد راجع به انتخاب مرکز درمان مطرح کرد: انتخاب مرکز درمان  و ادامه درمان برعهده بیمار و همراه قانونی او بوده  و کادر درمان وظیفه توضیح عوارض نقل و انتقال بیمار است اما در نهایت خود بیمار د همراه قانونی او می‌توانند انتخاب کنند در کدام مرکز درمانی اعم از بخش خصوصی و دولتی و توسط چه تیمی درمان ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در مواردی که اقدامات درمانی پزشک ‌منجر به آسیب جدی به بیمار شود به کمیتههای مربوطه ارجاع داده شده و مورد رسیدگی و ارزیابی قرار می‌گیرند حتی اگر قصور پزشکی صورت نگرفته باشد.

بیرجندی نژاد اظهار می‌کند: ذات خدمات درمانی عموما با عارضه همراه است و این عوارض عارضه ساده تا شدید را شامل می‌شود و تفکیک عارضه‌ای که پیامد بیماری بوده یا در دوره درمان قصوری صورت گرفته کاری بسیار دشوار و دقیق بوده کا بر عهده کادر انتظامی پزشکی است.

در ادامه به سراغ یکی از مدیران بیمارستان‌های خصوصی رفته تا از نحوه برخورد این بیمارستان با قصورات پزشکی اطلاعاتی را کسب کنیم.

مدیر عامل بیمارستان خیریه امام زمان افزود:  ریاست بیمارستان امام زمان برای کادر پزشکی این بیمارستان محدودیتی مبنی بر عدم ارحاع بیمار به مطب‌های شخصی ایجاد کردیم.

محمود خادم الخمسه افزود:  تا کنون چنین شکایتی صورت نگرفته اما پزشکان واقف هستند در صورت رروز چنین خطایی بیمارستان همکاری خود با پزشک را قطع کرده و دیگر ادامه نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: سیاست اداره این بیمارستان از گذشته مبنی بر رضایت بیمار از نحوه درمان بوده چون بیش‌ترین بیماران ما از قشر ضعیف و محروم جامعه هستند پزشکان حق ندارند بیماران را به مطب‌های شخصی خود کشانده تا پول بیشتری از آن‌ها دریافت کنند.

خادم‌الخمسه اظهار کرد: حتی اگر پزشکان به بهانه نبود تجهیز امکانات چنین قصدی را داشته باشند ما امکانات لازم را برای پزشک مهیا کرده تا در همین بیمارستان به ادامه درمان بپردازند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *