پیستی که به زمین خاکی بیشتر شبیه است!

این روزها پیست تارتان ورزشگاه پیر تختی مشهد میزبان تمرینقهرمانان دوی استقامت، ماراتن و صحرانوردی آسیا و استانزیر نظر مهماندوست مربی جوان و قهرمان اسبق دوومیدانیکشور است که خود را برای حضور در مسابقات داخلی و برونمرزی آماده می کنند. به سراغ این مربی دوومیدانی استانرفتیم که در ادامه صحبت های وی را می خوانید.

این روزها با ورود شورای شهر و شهرداری در حمایت از ورزشقهرمانی توقع مان در حمایت از ورزشکاران و ورزش قهرمانیبالا رفته است انتظار داریم هر جا سخنی از مشکل و کمبود درورزش احساس می شود شورای شهر و شهرداری آستین همتبالا بزند و به داد ورزش  قهرمانی برسد. مهم نیست کهدوومیدانی پیست ندارد، محل تمرین مناسب ندارد، احترام وعزت ندارد و بچه‌های علاقه‌مند به این رشته مورد توجه مدیرانهیات خود قرار نمی گیرند و هیچ کسی حاضر نیست سری بهمحل تمرین این ورزشکاران بزند و نیازهای آنان را حس کند.

*پهلوان زنده را عشق است

فراموش کردید پهلوان زنده را عشق است، هر وقت مدالقهرمانی کسب کردید ما را خبر کنید تا عکس یادگاری بگیریم وهر زمان مانند امثال تفتیان در زمین ها و تپه های دیار خودبدون مربی و با شرایط نامناسب تمرین کردید و مقام آوردید آنوقت شاید سری به شما زدیم و احوالتان را جویا شدیم.

ورزشگاه پیر تختی این روزها میزبان دوندگان خراسان رضویاست تا برای حضور در میادین کشوری پرچم خراسان رضویرا به اهتزاز در آورند اما همیشه مشکلات و کمبودها از جملهنداشتن زمین اختصاصی برای تمرین و آمادگی گریبان هیاتهای ورزشی را گرفته است و با این نواقص تصمیم داریم درعرصه ورزش رقابتی تنگاتنگ با سایر استان های متمول دررشته های ورزشی داشته باشیم مادامی که پشت میز بنشینیم واز موفقیت ها داستان های بلند بسازیم و به تاریخ گذشتهبسنده کنیم نه تنها از میوه ورزش قهرمانی استان نمی توانبهره برد بلکه از پوست افتخارات قهرمانی  هم چیزی باقینخواهد ماند.

*دوومیدانی نان و آب نداره!

یکی از رشته های مدال آور خراسان طی چند سال گذشتهدوومیدانی بود رشته ای که به عنوان مادر ورزش ها شناخته میشود و این روزها مورد بی مهری مسئولان وقت و دستاندرکاران قرار گرفته است سری به محل تمرین این ورزشکارانزدیم ظاهرا پیست تارتان در اختیار دوندگان قرار داشت پیستیکه به زمین خاکی بیشتر شبیه است و فوتبالیست های اطرافزمین که گاها از کنار دوندگان در حال تمرین با کفش هایاستوک دار عبور می کنند و نیش‌خندی هم بر لب دارند و بچههای دونده را به فوتبال ترغیب می کنند و به طعنه می گوینددوومیدانی نان و آب نداره بیایید با ما تمرین کنید شاید قدرتانرا بیشتر بدانند و برایتان تسهیلاتی قائل شوند و این همه ماجرانیست اندوه و غم برچهره نوجوانان و مربیان دوومیدانی استانسایه افکنده است.

*دوومیدانی پیکر بی‌جان است

مهماندوست قهرمان اسبق دوومیدانی استان و کشور که هماکنون تمرینات دوندگان جوان دوی استقامت را زیر نظر دارددرباره پیبست تارتان ورزشگاه تختی مشهد و امکانات تمرینگفت: دوومیدانی پیکر نیمه جانی است  که جایگاه مناسبیندارد فقط تاریخچه و نامش را یدک می کشد.  

این مربی دوومیدانی استقامت در باره کاستی ها و مشکلاتدوومیدانی استان اظهار کرد: زمین تمرین مناسب نداریم و بچهها بی انگیزه شده اند، در کنار فوتبالیست ها مجبوریم تمرینکنیم و بارها از بازیکنان فوتبال خواهش کردیم اجازه دهند درحاشیه پیست تمرین کنیم و در مواردی هم شاهد برخوردبازیکنان فوتبال و ورزشکاران دوومیدانی بودم و مجبور بهعذرخواهی شدیم چون زمین ورزشگاه اجاره داده شده است وما در واقع مستاجر هستیم.

وی ادامه داد: استعدادیابی در دوومیدانی مرده است و هیچفردی از هیات پی گیر مشکلات و نابسامانی های ما نیست.

*خصوصی‌سازی بلای جان ورزش شده است

مهماندوست به قدمت و اهمیت دوومیدانی در استان اشاره کردو افزود: بیش از 75 سال است که دوومیدانی سابقه دارد. حداقل در گذشته و در زمان تمرین دوندگان پیست به صورتاختصاصی در اختیار آنان قرار می گرفت و هیچ ورزشکار وتیمی حق تمرین به همراه دوندگان را نداشت. میلیون ها ریالهزینه از جیب بیت المال برای بازسازی و مرمت پیست انجام شداما خصوصی سازی بلای جان ورزش شده است به طوری کههیچ فردی حاضر به حفظ و سالم سازی ورزشگاه نیست؛ همهچیز شده درآمدزایی، فقط می‌خواهند ظرفیت ورزشگاه ر ابکشند و پول درآورند، توجه ای به چگونگی استفاده و حفظ ونگه داری پیست تارتان ندارند، مسئولان وقت هم حاضر به کنترلاوضاع نیستند شاید چون تمایل به هزینه کردن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته پیست سالم‌تر بود الان تمامگوشه و کنار پیست ویران و خراب شده است و فوتبالیست ها باکفش های استوک دار روی این پیست می دوند و تمرین میکنند. خطوط 5-4 نیاز به ترمیم دارد و اگر همینطور پیش رودپیست تبدیل به زمین خاکی می شود.

مهماندوست اضافه کرد: امروز قهرمانان دوصحرانوردی  وماراتن همچون فرجی، صفری و بیش از 15 نفر از قهرمانانخراسان رضوی از جمله سنجری، صدیقی و ابراهیمی با ماتمرین می کنند. اگر نیم نگاهی از سوی مسئولان هیات وحامیان مالی به این قهرمانان صورت گیرد. نه تنها در کشوربلکه در مسابقات بین المللی حرف‌ها برای گفتن خواهند داشت. اشک این بچه ها در آمده است برخی از همین ورزشکارانحاضر نیستند به نام خراسان رضوی در مسابقات شرکت کنندو معمولا به نام سایر استان ها در رقابت های کشور شرکت میکنند و صاحب عنوان نیز هستند.

وی در باره جایگاه ورزشکاران دوومیدانی بانوان بیان داشت: بانوان دونده هم با این وضعیت اسف بار دسته و پنجه نرم میکنند اغلب دوندگان با پیراهن دیگر استان ها در رقابت هاشرکت می کنند و صاحب عنوان نیز هستند ،خانم حبیبی درهمین زمین تمرین می کند.

*اشک دوومیدانی‌کاران در پیست تختی

مهماندوست تصریح کرد: بارها در مسابقات قهرمانیورزشکاران ما شکست خورده اند و با توجه به شناختی که ازآنان دارم گریه و اشک نریختند بلکه تلاش و همتشان را برایسایر رقابت ها افزایش داده اند اما وقتی در این پیست تمرینمی کنند در پایان با گریه اززمین تمرین خارج می شوند.

قهرمان اسبق دوومیدانی استان ادامه داد: قهرمانان ما با لباسسایر استان ها در سطح کشور رقابت می کنند وقتی در اینباره با آنان صحبت می کنم می گویند اگر یک پیست استانداردو سالم داشتیم و مسئولان برای ما جایگاهی قائل می شدندهیچ گاه حاضر به پوشیدن لباس استانی غیر از زادگاهماننبودیم.

وی در باره سایر پیسیت های تمرینی گفت: پیست طرقبه تبدیلبه زمین خاکی شده و قابل تمرین نیست، پیست باغبانباشیداخل سالن است و در این هوای گرم تمرین کردن طاقتفرساست، پیست 15خرداد هم وضعیتش بهتر از سایر پیست هانیست، پیست صابری(قاسم آباد) قرار بود سال گذشته افتتاحشود اما هنوز خبری از افتتاح آن نیست و در نهایت پیستدوومیدانی آستان قدس تنها پیست بین المللی و مناسب بااستانداردهای روز دنیاست که اجازه تمرین به ما نمی دهند. بهناچار با همین وضعیت مجبوریم در پیست تختی تمرین کنیم.

مهماندوست تصریح کرد: دوندگان سرعت 100متر و 200مترامکان تمرین در این پیست برایشان مهیا نیست، خطوط اینمسیرها خراب است و احتمال آسیب دیدگی برای ورزشکارانوجود دارد.

وی در ادامه در باره یکی دیگر از مشکلات زمان تمرین دوندگاناظهار کرد: زمانی که بچه ها در حال تمرین هستند کنایه ها وتمسخرهای فوتبالیست ها را باید تحمل کنند همیشه مورد انتقادبازیکنان فوتبال هستیم و اگر برخوردی بوجود بیاید بهورزشکاران ما می گویند همین که اجازه داده‌ایم تمرین کنیدخدا را شاکر باشید و این نتیجه همت و تلاش مسئولان هیاتاست که این روزها درگیر کسب کرسی فدراسیون نیز هستند.

*درخواست از مسئولان ورزشی استان

مهماندوست یادآور شد: از مسئولان هیات و مدیر کل ورزش وجوانان استان توقع زیادی نداریم .لطفا به وضعیت ما رسیدگیکنید، اجازه دهید یک روز خاص و ویژه د راین مجموعه بدونمزاحمت ورزشکاران دیگر تمرین کنیم ،یک پیست استاندارد کهبتوانیم تمرینات حرفه ای را انجام دهیم آمار ورزشکاران دوندهاستان انگشت شمار هستند. 15نفر هم اکنون به صورت حرفهای در دوومیدانی تمرین می کنند اکثر ورزشکاران جوان ما بهسمت سایر رشته های ورزشی گرایش پیدا کرده اند و استعدادیابی نیز در حد صفر است وقتی علاقه مندان امکانات ووضعیت ما را مشاهده می کنند حاضر نیستند این رشتهورزشی را دنبال کنند و انگیزه ای برای انتخاب ندارند. اینرشته ورزشی که روزگاری تحت عنوان مادر ورزش ها شناختهمی شد فقط نام آن باقی مانده است.

*بستر مناسب برای قهرمانی فراهم شود

حسن شفیعی یکی از پیشکسوتان دوومیدانی کشور که ازنزدیک شاهد تمرین جوانان علاقه مند به دوومیدانی است، میگوید: درست است که درگذشته محل تمرین و زمین های مناسببرای تمرین نداشتیم و خود جوش ساعت ها در خیابان ها وحتی تا محل کار به صورت دو می رفتیم و بدون توقع باعشق وعلاقه تمرین می کردیم و افتخارات زیادی هم برای استان کسبکردیم اما امروز با پیشرفت علوم و تکنولوژی تنها عشق و علاقهکافی نیست و باید بستر مناسب برای قهرمانی فراهم شود. تغذیه مناسب و تجهیزات لازمه قهرمانی است نباید انتظارداشته باشیم همانند گذشته با ابتدایی ترین وسایل و تجهیزاتبه سمت رقابت با ورزشکارانی برویم که سال ها زیر نظر مربیانمجرب، با دانش و پارامترهای علمی پیش رفته اند.

وی اضافه کرد: وضعیت پیست تارتان دوومیدانی تختی مشهداسفبار است، وقتی شاهد تمرین این بچه ها در این پیست بودماشک بر چشمانم حلقه زد و گذشته در مقابل دیدگانم رژه رفت. به یاد آوردم که بیش از 30سال پیش در همین مکان همراهدوندگان استان و حتی بازیکنان ابومسلم تمرین کردم واغلبورزشکاران برایشان یک آروز تلقی می گردید که یک روز را دراین پیست تمرین کنند. در دفترچه خاطراتم  روزی را که در اینپیست تمرین کردم  وبه آرزویم دست یافتم ثبت کرده ام وفراموش نخواهم کرد. تا صبح نخوابیدم اما امروز از آن پیستفقط زمین خاکی آن به یادگار باقی مانده است و جوانانی کهاطراف آن با علاقه تمرین می کنند و هر آن احتمال سقوط برروی زمین خاکی  و آسیب دیدگی برایشان هست چه کسیپاسخگوست؟

*گناه این ورزشکاران چیست؟

وی ادامه داد: برای این وضعیت پیست باید گریست و اشکریخت آخر مگر دوومیدانی متولی ندارد که باید این بچه ها باخون و دل علاقه خود را نشان دهند .گناهکار هستند کهدوومیدانی را انتخاب کرده اند؟ این چه وضعی است نه زمینمناسب دوومیدانی است و نه زمان آن، خانواده ها به همراهفرزندان فوتبالیست خود اطراف زمین سرگردان هستد و بچههای دوومیدانی هنگام تمرین باید مواظب باشند با بازیکنانفوتبال و همراهان آنان برخورد نکنند و این یعنی برهم زدنتمرکز هنگام تمرین است.

شفیعی خواستار توجه بیشتر مسئولان هیات استان به اینقهرمانان، ورزشکاران و علاقه مندان به دوومیدانی  شد و گفت: امیدوارم مسئولان ورزش استان برای مداوای زخم هایدوومیدانی استان همت کنند و این ورزش مدال آور استان وکشور را زیر چتر حمایت خود قرار دهند.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *