رساندن پیام بدون واسطه

گفته‌های اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با «فاکس نیوز» شبکه خبری دست راستی آمریکایی، یک بار دیگر خطرات کنشگری فعالانه تندروهایی مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در رویارویی با تهران را علنی کرد. محمد جواد ظریف هفته گذشته برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. او در جریان سفر خود به ایالات متحده تلاش کرد رویکرد رسانه ای جدیدی در پیش بگیرد؛ از این منظر که علاوه بر حضور فعال در مجماع مختلف، تلاش کرد ضمن بهره گیری از ابزار نوین اطلاع رسانی در مصاحبه با یکی از شبکه های به شدت مورد اقبال ترامپ حرف خود را صریح تر به گوش تصمیم گیران آمریکایی برساند.

در سفر ظریف به آمریکا او صراحتا وزیر خارجه و دولت آمریکا را مجری اهداف  «تیممعرفی کرد و خواستار آن شد که آمریکایی ها در ارتباط با سیاست هایی که در قبال ایران اتخاذ می کنند هوشمندی بیشتری به خرج دهند، مبادا این وسط آنها مجری نقشه دیگران در مورد جمهوری اسلامی باشند. این موضوع به شدت سر و صدا به پا کرد تا جایی که در مصاحبه شبکه فاکس نیوز هم از سئوالات محوری مجری برنامه بود.

ظریف در مسیر پرواز به نیویورک، طی مطلبی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایرانی‌ها نشان دهنده استیصال و ترس دولت آمریکا و شرکای جرم منطقه‌ای آن است. او همچنین با انتشار ویدئویی از سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه فعلی و رئیس سابق دستگاه جاسوسی آمریکا (سیا)، که در آن به دروغ و فریبکاری و دزدی در سمت ریاست سیا اذعان می‌کند، نوشت: «آقای پامپئو در وزارت امور خارجه هم به همین کار ادامه می‌دهی؟ آقای ترامپ، کارزار انتخاباتی تو علیه مداخلات احمقانه پرهزینه بود.

دارودسته تبهکار جنگ‌طلب و قصاب‌ها، تیم بدنام B (بولتون، بیبی نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید)، برای چیزی بسیار فراتر از آنچه تو برای آن چانه می‌زنی، نقشه کشیده‌اند. این ویدئوی وایس را ببین. فیلم هالیوودی وایس در مورد «دیک چینی» معاون اول دولت آمریکا در زمان جورج بوش پسر، ساخته 2018 و نامزد هشت اسکار است.

از مهمترین برنامه های وزیر امورخارجه در سفر به آمریکا علاوه بر حضور در چند اجلاس و ایراد سخنان مهمی که پیام جدی خطاب به سردمداران آمریکایی داشت، مصاحبه او با شبکه فاکس‌نیوز بود؛ شبکه‌ای که به نوعی رسانه نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب آمریکایی و محبوب‌ترین رسانه نزد دونالدترامپ رئیس‌جمهور رسانه‌ستیز آمریکاست. این شدت علاقه ترامپ به فاکس نیوز به اندازه ای است که سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در دوره ترامپ، معمولا از بین مجریان فاکس‌نیوز انتخاب می‌شوند.

ظریف در بخش‌هایی از این مصاحبه تصریح کرده که «ترامپ در به‌ زانو درآوردن و تسلیم کردن ایران، شکست خواهد خورد.» او در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه آیا به اعتقاد شما «جان بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات» می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند، گفت: «این حداقل کاری است که آنها در صدد انجام آن هستند

او همچنین از برنامه های آتی خود برای سفر به روسیه و کره شمالی خبر داد و از تریبون فاکس نیوز، خطاب به اروپایی ها هشدار داده که فرصت اندکی برای عملیاتی کردن ساز و کار مالی با ایران در دوره تحریم دارند. او به «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس و اظهارات آمریکایی ها برای تبادل زندانیان پاسخ داده، از موضع جمهوری اسلامی در قبال ان پی تی، بستن یا نبستن تنگه هرمز، اقدامات آتی ایران در مقابله و دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا و … سخن گفته است. سفر ظریف به آمریکا و سخنان بی پرده ای که او گفت تاثیرات بسیار مثبتی بر جای گذاشت و بیانگر یک رویکرد جدید در پیگیری خواسته های ایران بود. اتفاقی که می توان آن را لابی صریح تر برای نیل به خواسته ها و همچنین رساندن پیام بدون واسطه به تصمیم گیران و دولتمردان آمریکایی دانست. اتفاقی که در نقطه شروع برای ایران بسیار امیدوارکننده است؛ چراکه بازخوردهای بسیار مثبتی از این سفر گرفت. هرچند باز هم برخی منتقدان در داخل خواهند بود که چنین رویکردی را تقبیح کنند و به مقابله با آن برخیزند، اما بنا بر اذعان بسیاری از تحلیل گران آنچه به نظر می رسد بخشی از دولت آمریکا به شدت با آن مخالف است، افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی و کشیدن رویکرد تقابلی است؛ چون آنها هم اعتقاد دارند که منافع آمریکایی ها نه تنها در این موضوع نیست، بلکه در صورت پیش بردن چنین سناریویی آنها مجری طرحی خواهند بود که ظریف آن را برنامه ریزی شده از طرف تیم B خوانده است.

بر همین اساس لازم است تا مقامات کشور مشابه آنچه اخیرا وزیر امور خارجه انجام داد، تصمیمی برای افزایش میزان لابی با آمریکایی ها در آمریکا بگیرند. طبیعی است که این مسئله حتما به پیگیری جدی تر خواسته های آن بخش از تصمیم گیران درون حاکمیت آمریکا خواهد انجامید که اعتقاد دارند اکنون نه تنها وقت فشار آوردن بر ایران و افزایش این فشار نیست، بلکه چه بسا آنها باید امتیازات بیشتری هم نسبت به برجام به ایران بدهند. البته با زمزمه هایی که در داخل در اینباره مطرح شد، عده ای بر غیرقانونی بودن لابی کردن در درون آمریکا تاکید داشتند، اما هرچه در قوانین مختلف بگردید، چنین ممنوعیتی را نخواهید یافت. اگر هم نهادی تصمیم به ممنوع کردن چنین امکانی گرفته اولا مصوبه خود را باید ارائه کرده و درثانی توضیح بدهد که چرا باید چنین ممنوعیتی وجود داشته باشد. این برگ برنده و امکان جدی است که می توان از آن بهره گرفت، نمونه آن را می توان در سفر اخیر وزیر امور خارجه و تاثیرات مثبتی که به همراه داشته است، دید.

علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *