تئاتر دردی جز ایمان، فرهنگ و هنر ندارد

مدتی از انتشار کلیپی درباره هنرمندان تئاتر مشهد که در آن اتهامات اخلاقی را مطرح می‌کند نگذشته است اما واکنش‌ها به موضوع همچنان ادامه دارد.

در این کلیپ که به کلی گویی می‌پردازد پرونده‌ای مربوط به بهمن سال 97 کالبدگشایی می‌شود و به حضور چند هنرمند تئاتر مشهد در یک مهمانی شبانه اشاره می‌کند. این کلیپ که معلوم نیست با چه هدفی تولید شده و ادعا می‌کند تماما براساس مستندات و مدارک ساخته شده است، بطور خاص از یک بازیگر و کارگردان تئاتر نام می‌برد و اتهامات تندی را به او نسبت می‌دهد.

قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود و مصاحبه زنی با صدای تغییر یافته پخش می‌شود که ادعا می‌شود یکی از بانوان بازداشتی در مهمانی شبانه است و با رضایت خودش پای گفت‌وگو نشسته است. در بخشی از این کلیپ نیز برچسب دیگری به خانواده تئاتر می‌خورد و خبر از برگزاری متعدد مهمانی‌های شبانه آن‌ها می‌دهد.

بعداز پخش این کلیپ در فضای مجازی، بسیاری از اهالی تئاتر مشهد و هنرمندان با انتشار پست‌های مشابه به آن واکنش نشان دادند و اعتراض کردند.

نکته حائز اهمیت این است که تئاتر مشهد با دریافت بیشترین جایزه از جوایز مختلف از جمله جشنواره فجر97 و افزایش چشمگیر مخاطب در سال‌های اخیر از رونق و جایگاه بالایی برخوردار است و بیش از پیش به تعامل و حمایت نیاز دارد.

بیانیه تئاتری‌ها

انتشار کلیپی با موضوع تئاتر مشهد، باعث شد تا هالی این هنر بیانیه‌ای را منتشر کنند که در ادامه می‌خوانید.

این روزها در شبکه‌های اجتماعی، قطعه‌ای تصویری از مصاحبه‌ای دستبه‌دست می‌شود که در آن، زنی با صورتی تیره شده و صدایی تغییر یافته،سخن از فساد و فحشا در تئاتر، آن هم در تئاتر مشهد مقدس، به‌میانمی‌آورد، ادعاهایی در این تصاویر است که دلِ هر شنونده‌ای را به‌دردآورده و روح هر صاحب وجدانی را به‌عذاب می‌کشد، ادعاهایی چونتجاوز، اغفال، فساد، فحشا و چیزهایی از این دست که بازگو کردنش نیزشرم‌آور است.

در سالی که گذشت، ما در مشهد، بیش‌ترین تولیدات تئاتری را در زمینه‌دفاع مقدس، تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی، سوگواره‌ سید و سالارشهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) و بسیاری دیگر از زمینه‌های مشابهداشته‌ایم، پس این هنرمندان که هر سال در دهه‌ محرم پیاده به‌ زیارت کربلامی‌روند، چه کسانی هستند؟ در ایام شهادت خورشید هشتم آسمان ولایت،امام رضا(ع)، چه کسانی خیمه می‌افرازند و زائران پیاده‌پای حضرت را باشربت و چای، پذیرایی می‌کنند؟

هنرمندان تئاتری که در سخت‌ترین روزگار اقتصاد این مرز و بوم، حاضرنمی‌شوند که بهای بلیت آثار خود را افزایش دهند تا مبادا مردمفرهنگ‌دوست، بیش‌تر از گذشته فشار اقتصادی را تحمل کنند، چه کسانیهستند؟ هنرمندان که ضرر می‌بینند تا مردم ضرر نکنند.

ما در پیشگاه خدا و همه مخاطبان، گواهی می‌دهیم تئاتر امروزمان، ازروز نخست تا اینک، دردی جز ایمان و فرهنگ و هنر نداشته و ندارد ونخواهد داشت، زنان و مردانی که در عین خستگی‌ها و سخته‌گی‌ها، بازهم برای اعتلای فرهنگ مردم استان‌شان به‌جان می‌کوشند.

انصاف است که چنین بی‌محابا و یک‌جانبه و بی‌رحم، کلیت تئاتر یکاستان و یک شهر را زیر سؤال برد؟ از دوستانی که دست‌اندرکار تهیه‌ اینمصاحبه بوده‌اند می‌پرسم: آیا در خانواده‌ خودتان و دوستان وآشنایانتان، کسی تا به حال در شرکت‌های خصوصی، کارخانه‌ها،بیمارستان‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و هر جایی کهنامی از اشتغال در آن بیاید، موردی مشابه آن‌چه در این فیلم هست رابرایتان تعریف نکرده؟ وضعیت استخدام منشی در شرکت‌های خصوصیرا هیچ‌کس با شما در میان نگذاشته؟ وضعیت اشتغال در امر بازاریابی وبازرگانی را هیچ‌کس برایتان تشریح نکرده؟ امروز شما، وضعیت اسف‌باردبیرستان‌های دخترانه را نشنیده‌اید؟

در تئاتر نیز مانند همه فعالیت‌های دیگر، اتفاقات شایسته و ناشایسته رخمی‌دهد، اما این انصاف است که خطای مفروض یک تن را به‌یک جامعهتعمیم داد؟ این عدالت است که با وارد کردن اتهام، جامعه‌ای پُر از متدین ومعتقد و اخلاق‌مدار را زیر سؤال برد؟

زدن اتهام و خشک و تر را با هم سوزاندن، تنها یک معنا دارد: «تخریبو این قطعه‌ تصویری چیزی جز تخریب وجهه‌ هنر تئاتر استان‌مان نیست،درست مانند آنکه تبهکاری را در جامعه‌ای بگیرند و کلیت جامعه را متهم بهتبهکاری کنند، برخی اگر می‌اندیشیدند که با انتشار این گفت‌وگو،تئاتری‌ها زیر سؤال خواهند رفت، خطای محاسباتی داشته‌اند.

خطای یک پزشک، جامعه‌ پزشکان را مجرم نمی‌کند، چندان کهبی‌اخلاقی‌های یک آموزگار، نظام آموزشی را صدمه نخواهد زد، دامنتئاتر و به ‌ویژه تئاتر مشهد مقدس، از چنین انگ‌ها و ننگ‌هایی مبرا ست واگر باشد و باشند کسانی که اشتباهی را به سهو یا به عمد با نام این هنرمقدس، مرتکب شده باشند، هرگز نباید آن را به ‌پای کلیت تئاتر نوشت.

شکی نیست که رسانه‌های دل‌سوز و منتقدین راستین تئاتر، با ارجاع بهفرازهای بلند بیانات مقام معظم رهبری، خود، می‌دانند که تئاتر، گویاترینو مؤثرترین زبان است: «…انتقال انسان‌ها از مراحل بی‌اعتقادی،بی‌ایمانی، کم ایمانی یا چسبیدن به زندگی مادی و شخصی، و انتقال بهدنیای ملکوتی، فدا شدن در جمع را در نظر بگیرید، این‌ها واقعاً هزارانموضوع زنده، مهم، جالب و زیباست که جز دست هنر هیچ‌چیز نمی‌تواند آنرا ترسیم کند و جز زبان هنر هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را بیان کند، این‌ها راباید با انواع و اقسام هنرها و از جمله هنر نمایش که یکی از گویاترین ومؤثرترین زبان‌ها است، تبیین کنیم

مگذاریم که چراغ تئاتر در خراسان رضوی خاموش شود، مگذاریم که دامنپاک تئاتر به‌لکه‌ای ملکوک شود، و البته نیز، مگذاریم که خدای ناکرده،بی‌اخلاقی رخنه در تئاتر کند، ما به این عهدها متعهدیم و چندان کهنمی‌گذاریم تئاتر از مسیرش باز ایستد، نمی‌گذاریم که از مسیرش نیزمنحرف شود؛ ان‌شاءالله.

صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *