صدای پرستاران «انتقال خون» را بشنویم

روزهای پایانی سال  موفقیت و دستاورد بزرگ سازمان انتقال خون مشهد  و قبولی پلاسمای این استان برای صادرات به آلمان منتشر شد و مدیر کل این سازمان در همان‌روزها از کارکنانش تقدیر کرد چرا که با وجود حداقل‌ترین‌ها به بهترین نحو ممکن خدمت‌رسانی کرده و به جهت بهبود وضعیت اسفناک کارکنان این ارگان با نظام پرستاری جلسه‌ای تشکیل شد .

بارها و به کرات مدیران این سازمان اعلام کردند که اگر بودجه این سازمان افزایش پیدا نکند این سازمان به اجبار باید برخی از پایگاه‌های خود را تعطیل کند این در صورتی است که سازمان انتقال خون موظف به خون‌رسانی به ۵۹ بیمارستان در سطح استان است و با توجه به اهمیت کار و دقت و سرعت در خون‌رسانی نیز باید به ان توجه ویژه‌ای شود.

بارها شاهد گلایه‌های این مدیر کل از بی‌توجهی ستاد انتقال خون به این سازمان بوده و هربار دکتر اسلامی از کمبود پرسنل و وضعیت بد پرسنل این ارگان صحبت کرده و در روزهایی که دولت در گیرو دار تخصیص بودجه سازمان‌هابود به سمت متولیان دست کمک دراز کرد چرا که نگران قرمز شدن وضعیت بانک خون استان بود اما باز هم مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

دکتر اسلامی چندی پیش طی جلسه‌ای با رئیس نظام پرستاری مشهد خواستار توجه به پرسنل این سازمان شد و امروز با گذشت چند ماه از این جلسه با مدیر سازمان انتقال خون خراسان رضوی به گفت‌وگویی نشسته تا از وضعیت این سازمان و درخواست آن‌ها به نظام پرستاری آگاه شویم.

حال سازمان خوب نیست

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: این سازمان در شرایط بیمارگونه و نیازمند توجه به‌سر می‌برد.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” حمیدرضا اسلامی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون وضعیت سازمان انتقال استان افزود: این سازمان در شرایط خوبی به سر نبرده و در صورت ادامه‌دار بودن این شرایط حتما به مشکل خورده و نیز این عدم توجه تبعاتی برای بیمارستان‌های تحت پوشش به همراه دارد.

وی تصریح کرد: بودجه اختصاصی این سازمان در سال ۹۷ نصف بودجه آن در سال ۹۶ بوده و این کاهش بودجه سالانه در صورتی است که نرخ تورم و اقلام پزشکی افزایش چشم‌گیری را داشته است.

اسلامی اظهار کرد: شرایط بودجه‌ این سازمان به حدی کاهش پیدا کرده که ما مجبور به تعطیلی یکی از پایگاه‌های انتقال خون در سطح مشهد از روز شنبه ۷ اردیبهشت ما شدیم.

وی بیان کرد:  از ابتدای امسال با توجه به شرایط پیش امده و افزایش قیمت اقلام ما پذیرایی از مراجعه‌کنندگان را از برنامه سازمان حذف کرده و تنها به کسانی که با ضعف حسمانی روبرو شوند با کیک و اب‌میوه پذیرایی می‌کنیم.

اسلامی عنوان کرد: حقوق پرسنل شرکتی این سازمان حدود دوماه است پرداخت نشده و نیز پرداختی اضافه‌کاری های این پرسنل از حدود ۷ ماهه که معوق مانده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اشاره کرد: وضعیت خون بانک استان در حال حاضر در شرایط متوسطی بوده اما اگر این وضعیت و کمبود بودجه ادامه پیدا کند قطعا و حتما ما در خون‌رسانی به بیمارستان‌ها به مشکل برمی‌خوریم.

اسلامی یاداور شد: برنامه بودجه استان خراسان هنکاری خوبی را با این سازمان داشته و مشکل اصلی ما از سمت ستاد تهران بوده که خواستار پیگیری هستیم چرا که سازمان انتقال خون به جهت خون‌رسانی و پشتیبانی بیمارستان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و عدم توحه به ان تبعاتی را به همراه دارد.

وی در خصوص مراجعه کنندگان در فروردین ماه آمار داد: امار مراجعین استان14هزار و ۶۱۴نفر بوده  که 5درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته داشته و امار اهداکنندگان خون   11 هزار و ۴۸ نفر که این تعداد نیز  رشد 1 درصدی به نسبت سال گذشته داشته است.

مشکلات پرستاران را منتقل کردیم

در ادامه این گلایه ها با رئیس نطام پرستاری مشهد پیرو جلسه مشترک بین انتقال خون و این سازمان شده تا پیگیر وضعیت پرستاران این سازمان شویم.

رئیس نظام پرستاری مشهد گفت: ما به عنوان سازمان نظام پرستاری استان مشکلات پرستاران را به نظام پرستاری کشور منتقل کردیم.

سید رضا مظلوم افزود: سازمان انتقال خون استان از لحاظ چارت اداری به سازمان پرستاری وصل نشده و به صورت مستقیم  به ستاد سازمان خون کشور وصل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ساختار اداری این سازمان ما به عنوان نظام پرستاری استان توانایی حل مشکلات این پرسنل را نداشته و تنها این مشکلات را به ستاد منتقل کردیم.

پیرو پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار رسانه در روز یک‌شنبه در تاریخ ۸ اردیبهشت سازمان نظام پرستاری مشهد درخواست پیگیری وضعیت پرستاران سازمان انتقال خون شد.امید است قبل از این‌که این سازمان به مشکلات جدی تری برخورد کند متولیان و مسیولان استانی و کشوری به این سازمان توجه کنند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *