چرا کریمی قدوسی بدون در نظر داشتن مصالح ملی سخن می گوید؟

 جواد كريمی قدوسی شخصيتی است كه به ادعاهايش معروف است؛ ادعاهایی كه معمولا تكذيب می‌شود و سند و پايه خاصی ندارد. شايد در ابتدا ادعاهای او با واكنش‌های متفاوتی روبه‌رو می شد اما چندی است كه پس از اظهاراتش عموم شخصيت‌های سياسی، سخنانش را جدی نمی‌گيرند زيرا بارها مشاهده شده است كه هيچ مبنایی در ادعاهای این نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. روزی عليه رئيس‌جمهور فعلی و روز ديگر عليه رئيس‌جمهور اسبق سخن می گويد، بسياری از شخصيت‌های مورد اعتماد نظام را در معرض اتهام‌ قرار می‌دهد و معلوم نيست كه در پس چنين رويكردی چه هدفی را دنبال می‌كند؟ او در آخرین ادعای خود از جلسه‌ای گفته است که در آن رهبر انقلاب خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفته‌اند: «چقدر به شما گفتم قهرمان شدن راه دارد. راه آن این نبود که شما رفتید. روزی که من با معاون اولی آن بنده‌ خدا مخالفت کردم(مشایی) منتظر چنین روزی بودم. اگر به من خبر می‌دهند که آقای هاشمی رفسنجانی با اقبال مواجه شده است، برای این است که نماد اعتراض به شما شده است. بسیاری از افراد در این قضیه اشتباه کردند اما بیشترین اشتباه از آن شماست. این همه حمایت بچه حزب‌اللهی‌ها را دست‌کم گرفتی. شما برای من چه گذاشته‌اید که انجام بدهم. بروید و هیچ انتظاری از من نداشته باشید

کریمی قدوسی درحالی این خاطره را گفته که طبق عادت پیشین خود هیچ سندی برای آن ارائه نکرده است؛ از سوی دیگر معلوم نیست که چرا خاطراتی که او می‌گوید یک‌نفره است یعنی هیچ مقام سیاسی دیگری به انحاء مختلف آن را روایت نکرده است؛ از سوی دیگر در صورت صحت این خاطره نیز موضوع مورد پرسش این است که چرا این نماینده مجلس جلوتر از دفتر مقام معظم رهبری عمل می‌کند؟ اگر رهبر انقلاب چنین سخنی را به رئیس‌جمهور پیشین گفته باشند و به مصالحی از علنی شدن آن خودداری شده باشد، چرا کریمی قدوسی بدون در نظر داشتن هرگونه مصلحت سیاسی آن را روایت می‌کند؟ این موضوعات در حالی است که روایت کریمی قدوسی از سخنان مقام معظم رهبری به محمود احمدی‌نژاد درست باشد در غیر این صورت که مانند ادعای پیشین او باید در اصل صحت آن تردید کرد.

دیگر آنکه کریمی قدوسی و اعضای جبهه پایداری که بر همه می‌تازند و خود را محور ارزش‌ها و اصول راستین انقلاب می‌دانند در شرایطی چنین بر احمدی‌نژاد می‌تازند که فراموش کرده‌اند روزگاری خود از حامیان اصلی او بودند. برای مثال کافی است به نطق کریمی قدوسی در مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت سال88 یعنی حدود یک ماه پیش از برگزاری انتخابات88 نگاهی بیندازیم. او با اشاره به محبوبیت ویژه احمدی‌نژاد در میان اصولگرایان گفته بود: «روزبه‌روز اجماع اصولگرایان بر احمدی‌نژاد بیشتر می‌شود و بر محبوبیت او افزوده می شود». جواد کریمی قدوسی با اشاره به حضور فعال اصولگرایان در عرصه انتخابات اظهار کرده بود: «اتفاق نظر تمامی اصولگرایان بر احمدی‌نژاد است و اجماع بر وی، روز به روز در خانوادهاصولگرایان بیشتر و بیشتر می‌شود.»

این سخنان به ذات خود ایرادی ندارد زیرا هر فردی مختار است از هریک از نامزدهای انتخاباتی حمایت کند اما محل پرسش از کریمی قدوسی این است که چطور افرادی که خود را طراز انقلاب می‌دانند، مواضع خود را فراموش کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد مخالف‌نمایی کریمی قدوسی با تمام مسائل و حتی مخالفت با نهادهای تلاشگر نظامی مانند سپاه پاسداران ریشه اعتقادی عمیقی ندارد و بیشتر شبیه به یک نوع بازی سیاسی است که از سوی جبهه پایداری شاهد آن هستیم زیرا اگر به دیگر احزاب اصولگرا نگاه کنیم، در می‌یابیم که هیچ یک از آن ها هیچگاه مانند کریمی قدوسی و همفکرانش به شخصیت‌های قانونی نظام جمهوری اسلامی حمله نمی‌کنند یا آنکه همواره حداقلی از مصالح ملی را در گفتار و عمل خود رعایت می‌کنند. وقتی از ادعاهای کذب و خلاف مصالح ملی کریمی قدوسی سخن می‌گوییم یعنی آنکه او پس از استعفای محمدجواد ظريف اعلام كرد که استعفای ظریف پذیرفته می‌شود و حتي پا را فراتر از این گذاشت و گفت كه زنگنه هم كنار خواهد رفت و قريب به 24ساعت بعد از این اظهارات، استعفای ظريف پذيرفته نشد و حتي سردار سلیمانی در نامه‌ای گفت كه ظريف همواره مورد تاييد رهبر انقلاب بوده و برای تامین منافع ملی کشور اقدامات ارزشمندی را انجام داده است. نه تنها ادعای قدوسی درست از آب درنيامد كه زنگنه هم با ماندن در كابينه خطاب به مخالفان دولت گفت بگردند تا بگرديم. همین یک موضوع نشان می‌دهد او دست‌کم در مورد ظریف هم‌نظر با فرد برجسته‌ای مانند سردار قاسم سلیمانی نیست و در شرایطی که ایشان به جدیت از ظریف حمایت می‌کرد، کریمی قدوسی و همنظرانش علیه وزیر امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تاختند.

یا آنکه کریمی قدوسی در اظهارنظری دیگر از اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان‌دادن شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مامور سرویس اطلاعاتی انگلیس بود كه به طور مستقيم سپاه آن ادعا را رد كرد؛ به‌‍ نحوی كه سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران گفت: «این ادعا کذب محض بوده و از آنجا که اظهاراتی از این نوع مسبوق به سابقه است، سازمان اطلاعات سپاه طی مکاتبه‌ای با کمیسیون امنیت ملی مجلس درخواست تذکر لازم به اعضای کمیسیون و دیگر نمایندگان مجلس در پرهیز از طرح این گونه ادعا‌ها و اظهارات را داشته و تاکید کرده است که هرگونه نقل و قول از این سازمان منوط به اطلاعات و گزارش‌های رسمی است که به دستگاه‌های ذی‌ربط منعکس می‌شود». همچنین وی افزود: «بدیهی است حق پیگیری این ادعا و این‌گونه نقل قول‌ها برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محفوظ خواهد بود».

جواد کریمی قدوسی علاوه بر وزارت امور خارجه و سپاه، رئيس‌جمهور فعلی را هم از گزند ادعاهايش در امان نگذاشت؛ به‌طوری‌كه در ویدئویی مشاهده ‌شد كه او عنوان ‌كرد: «روحانی از سازمان اطلاعاتی انگلیس دستور می‌گیرد و در کشور اجرا می‌کند. سازمان اطلاعات سپاه شنود تلفنی مکالمه حسن روحانی با مامور اطلاعاتی انگلستان را به خودش نشان داده است».

هرچند كريمی قدوسی پس از تكذيب سپاه عقب‌نشينی كرد و گفت كه رسانه‌ها سخنانم را تحريف كرده‌اند اما سخنان او در يک فيلم به‌طور كامل مشخص است و تحريف در آن راهی ندارد.

سخنگوی هيات نظارت بر رفتار نمایندگان نيز در واكنش به ادعاهای كريمی قدوسی گفته بود: «آقای کریمی قدوسی در قم صحبت‌هایی را درباره آقای روحانی و آقای لاریجانی مطرح کرده که در پی آن دادستانی کل کشور علیه ایشان شکایت کرد. قرار شد که در این باره در هیات نظارت حضور پیدا کرده و توضیح دهد. همچنین شکایتی از طرف یک نهاد رسمی از کریمی قدوسی درباره فیلم منتشر شده از آقای دری اصفهانی در مجلس به هیات رسیده است که در این باره هم آقای کریمی قدوسی در هیات توضیح می‌دهد».

کریمی قدوسی همچنین اخیرا ادعایی نیز علیه رئیس دولت اصلاحات مطرح کرده بود که با شکایت محمد خاتمی به هیات نظارت روبهرو شد. او مدعی شده بود که خاتمی در سال88 با فرمانده ناتو دیدار کرده و همچنین یک‌میلیارد دلار از آمریکا دریافت کرده است. یکی از جنجالی‌ترین ادعا‌های کریمی قدوسی این بود که برخی معاونان رئیس‌جمهور، وزرا و مدیران بانکی تابعیت دوگانه دارند این ادعا بار‌ها از سوی دولت و وزارت اطلاعات تکذیب شد، اما او همچنان بر آن اصرار دارد. او همچنین گفته بود که فهرست این مدیران را به دادستانی داده است، اما هیچگاه مشخص نشد سرنوشت این فهرست به کجا رسید.

موارد اظهارات و ادعا‌های عجیب کریمی قدوسی علیه مقامات کشور بسیار بیشتر از اینهاست. او به صورت روزانه حاشیه‌سازی می‌کند به گونه‌ای که رسانه‌ها کریمی قدوسی را متهم به دروغ گویی می‌کنند و از او به عنوان موردی عجیب در ساختار سیاسی کشور یاد می‌کنند. برای بسیاری این پرسش مطرح است که کریمی قدوسی چگونه به راحتی این همه اخبار کذب منتشر می‌کند و دست به جوسازی می‌زند، اما کسی کاری به کار او ندارد و او در هیچ محکمه‌ای محاکمه نمی‌شود. البته در مواردی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به او تذکراتی داده، اما هیچ یک کارساز نبوده است. منتسبان به جبهه پايداری معمولا با زبان تند و غيرمتعارف به مسئولان نظام و شخصيت‌ها و جناح‌های سياسی حمله می‌كنند، چنانكه هنگامی كه ظریف استعفا داد تنها چنين افرادی با جسارت تمام ابزار خشوندی كردند. معلوم نيست هدف از ادعاهايی كه به سرعت تكذیب می‌شود و هيچ‌سندی برای اثباتشان وجود ندارد يا تندروی‌های غيرمرسوم از سوی چنين افرادی چيست و آنها كدام خواستگاه را دنبال می‌كنند؟

علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *