کلات در آب

باران شدید از آغاز هفته جاری 15 شهرستان خراسان رضوی را در بر گرفت که در شهرستان کلات سیلاب به خیابان های شهر آمد و موجب خسارت به تاسیسات این شهر شد. البته در برخی شهرستان های دیگر نیز خسارت هایی وارد شده است.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در این باره گفت: بیشترین میزان بارش طی این مدت به میزان 31 میلیمتر در شهرستان جغتای و پس از آن 29 میلیمتر در شهرستان کلات ثبت شد.
یحیی قاینی پور ادامه داد: در این مدت بارش های رگباری از شهرستان های قوچان، سرخس، سبزوار، چناران، مشهد، نیشابور، کاشمر، گناباد، تربت جام، درگز، فریمان، بردسکن و بجستان گزارش شده است.
رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بر اساس پیش بینی ها بارش های شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده تا صبح سه شنبه 27 فروردین ادامه دارد و امروز به صورت پرحجم در بیشتر مناطق خراسان رضوی گسترش خواهد یافت.
وی افزود: آبگرفتگی معابر، ایجاد روان آب و سیلابی شدن مسیل ها بر اثر این بارش ها برای مناطق مختلف خراسان رضوی پیش بینی شده است.
70منزل مسکونی در کلات دچار آبگرفتگی شدند

فرماندار کلات گفت: در پی بارش های شنبه شب در این شهرستان 70 منزل مسکونی در شهر کلات نادری دچار آب گرفتگی شدند و همچنین سیلاب پنج دستگاه خودرو را با خود برد.

مهدی ناصری روز گذشته با بیان این مطلب افزود: همچنین سیل راه های ارتباطی برخی روستاهای این شهرستان را قطع کرد و هنوز راه 15 روستا مسدود است.
وی به قطع برق ناشی از این سیل نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک به جزء روستای سنگ دیوار جریان نیروی برق در همه نقاط شهرستان کلات برقرار شده است.
فرماندار کلات نقطه جریان یافتن سیل به سوی این شهر را ارتفاعات اطراف آن ذکر و بیان کرد: عمده این سیلاب در محدوده دره خشت شهر کلات جریان یافت که موجب قطع جریان گاز منطقه شده اما جریان شبکه گازرسانی در بقیه نقاط وصل است.
وی ادامه داد: ارتباطات مخابراتی نیز در سراسر شهرستان برقرار است و هیچگونه گزارشی مبنی بر تلفات جانی در کلات گزارش نشده است.
بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی مسیرهای فرعی کلات – درگز و چاپشلو – کلات در این شهرستان همچنان بسته هستند.

امدادرسانی به سیلزدگان در کلات ادامه دارد

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: امدادرسانی به شهروندان آسیب دیده کلاتی از سیل شنبه شب در این شهر واقع در شمال استان از لحظه وقوع حادثه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اسماعیل بهمن آبادی روز گذشته افزود: در این چارچوب علاوه بر گروه های امدادی شهرستان کلات سه گروه امدادی دیگر با خودروهای کمکدار، چهار دستگاه موتور پمپ لجنکش و یک خودرو ایسوزو حاوی اقلام امدادی به کلات اعزام شدند.
وی گفت: همچنین تاکنون 40 بسته غذایی 72 ساعته ، 60 تخته موکت، 30 دستگاه چادر امدادی و برخی اقلام مورد نیاز اضطراری مانند نایلون و آب آشامیدنی سالم به همراه گروه های امدادی جمعیت هلال احمر به کلات ارسال شده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: همچنین هم اینک تخلیه آب از منازل خسارت دیده 10 روستا در اطراف شهر کلات توسط نیروهای جمعیت هلال احمر در حال انجام است.
براساس اخطار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی شدت بارش ها امروز 26 فروردین ماه در این استان افزایش یافته که منجر به بروز روان آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها در بیشتر مناطق خراسان رضوی می شود.

عمارت خورشید مشکلی ندارد، مسجد کبود گنبد سیلابی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلات گفت: در پی بارش شدید و سیلاب شنبه شب فقط اثر تاریخی مسجد کبود گنبد در شهر کلات دچار آبگرفتگی شدید شد و دیگر آثار این شهرستان آسیب ندیده اند.

شعبانعلی فرهمند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد گبود گنبد مربوط به دوره صفوی بخاطر قرار گرفتن در پایین ترین نقطه شهر کلات با عمق چهار متر دچار آبگرفتگی شدید ناشی از جریان سیلاب شد.
وی ادامه داد: عملیات تخلیه آب از محوطه مسجد کبود گنبد کلات در حال انجام است. میزان خسارت احتمالی وارد آمده به این اثر تاریخی پس از تخلیه کامل آب و بررسی های کارشناسی مشخص خواهد شد .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلات گفت: سایر آثار تاریخی این شهرستان از جمله ‘عمارت خورشید' دچار هیچگونه مشکلی از ناحیه بارندگی و سیلاب نشده اند.
در فاصله حدود 200 متری شرق عمارت خورشید، مسجدی چهار ایوانی قرار دارد که به دلیل رنگ کاشیهای گنبد آن ‘کبود گنبد' نامیده شده است. هم اینک این بنا به منزله شبستانی در کنار ایوان شرقی مسجد قرار دارد و گنبد رفیع دو پوششه مسجد بر فراز شبستان خودنمایی می کند. مسجد کبود در دوره های مختلف تاریخی گسترش یافته و ترمیم شده است. زیبایی این مسجد مرهون کاشی های رنگی آن می باشد که در تزئیناتش بکار رفته است.
شهرستان کلات 116 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 34 اثر و محوطه تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
عمارت خورشید یا قصر خورشید' که یک برج مقبره نیمه تمام است و در میانه شهر کلات قرار دارد. ‘کتیبه نادری' به خط نستعلیق با حاشیه و قاب مزین به نقوش اسلیمی بر دیواره صخره ای بر بلندای 15 متری از کف رودخانه، ‘اقامتگاه نادر' در غرب روستای خشت و نیز ‘دربند یا دروازه ارغوان شاه' که روزگاری دروازه ورودی اصلی دژ کلات بوده است از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان هستند.
شهرستان کلات در میان رشته کوه هزار مسجد قرار گرفته و این رشته کوه از جانب جنوب غربی حائلی طبیعی است که این شهر را از مشهد و چناران جدا ساخته است.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در فاصله 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. کلات مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین 68 روستا دارد. 27 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
بر اساس پیش بینی های هواشناسی بارش های شدید باران که از دی در خراسان رضوی آغاز شده تا صبح سه شنبه 27 فروردین ماه ادامه دارد. بارش باران طی امروز و فردا به صورت پرحجم در بیشتر مناطق این استان گسترش خواهد یافت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *