رشد صد درصدی تحویل فرزندخواندگی

سلامت روان موضوعی که کمتر به آن پرداخته می‌شود از ویژگی‌های اصلی والدینی است که می‌توانند فرزندخواندگی داشته باشند. با این پدر و مادر جدید مشاوره دینی صورت می‌گیرد و بعد از مصاحبه شرایط سنی زوجین احراز می‌شود به طوری که یکی از آنها 30 یا بالاتر باید سن داشته باشد.

سازمان بهزیستی پس از انجام این مراحل فرزند را به خانواده معرفی می‌کند تا به صورت حضوری همدیگر را ببینند و پس از آن خدمات مشاوره و مصاحبه انجام می‌گیرد.

زوجین نباید دارای سابقه محکومیت (سوءسابقه باشد) تضمین آینده فرزندخواندگی نیز مدنظر است که از نظر مالی بررسی می‌شود. قوه قضاییه نیز حکم موقت سرپرستی را به مدت شش ماه صادر می‌کند تا در این مدت طی بازدیدهای به عمل آمده از محل زندگی انجام مشاوره و مددکاری در صورت نیاز، ارزیابی انجام گیرد. پس از طی این مراحل والدین برای دریافت حکم دایمی برای فرزند خود اقدام می‌کنند که پس از آن از طریق اداره ثبت احوال استان خود می‌توانند برای فرزندشان شناسنامه بگیرند.

شرایطی که برای دختران مجرد در نظر گرفته شده این است که این افراد باید حداقل 30 سال سن داشته باشند و همچنین فقط به آنها فرزند دختر داده می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان خراسان گفت:  بهزیستیارجحیت تحویل فرزندان بی سرپرست و یا بد سرپرست بهخانواده‌های جایگزین را به جای نگهداری در مراکز متمرکز اینسازمان را سیاست اصلی خود قرار داده است.

به گزارش روزنامه” صبح امروز” دکتر غلام‌حسین حقدادی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون فرزندخواندگی افزود: این سازمان بر آن است تا در حد امکان به حل مشکلات و ناتوانی‌های خانواده‌هایی که کودکان خود را به بهزیستی سپرده پرداخته تا این کودکان مجدد به آغوش خانواده واقعی خود که به مکانی امن برای کودک تبدیل شده بازگشته و در صورت عدم تحقق این موضوع این کودکان را تحویل خانواده‌های شبه خانواده بدهند.

 

وی تصریح کرد: پیرو این سیاست بهزیستی علی‌رغم افزایش۲۰ درصدی ورودی‌ کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست به بهزیستی که عموما زیر ۶ سال بوده، این ارگان در سال ۹۷ موفق شد تا حدود ۲۰۰ کودک را با توانمند سازی خانوده‌های واقعی به جمع خانواده بازگردانده و ۶۳۰ کودک تحویل خانواده‌های جایگزین شدند.  

معاون اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی تاکید کرد: تاکنون چنین آمار بالایی سابقه نداشته و این ارگان در سال گذشته با سرعت بخشیدن و تسهیل فرآیند فرزندخواندگی و به کار گرفتن همکاران بیشتری در جهت افزایش سرعت و با همکاری خوب دستگاه قضایی موفق به رشد ۱۰۰ درصدی تحویل فرزندخواندگی شدیم.

 

*خانواده جایگزین به جای مراکز شبه خانواده

حقدادی اظهار کرد: اگرچه متولیان خانه‌‌های تجملی بهزیستی به کمک خیرین بسیار خوب در امر تربیت تلاش کرده اما حضور کودکان در این‌چنین خانه‌هایی بازده تربیتی خوبی نداشته که همین موضوع سبب شد تا ما به جای تشکیل مراکز شبه خانواده این افراد را تحویل خانواده‌های جایگزین بدهیم.

وی بیان کرد:خرسندیم که علاوه بر توانمند سازی خانواده‌های کودکان بی سرپرست توانستیم ۶۰۰ کودک بی سرپرست را به خانواده‌های جایگزین سپرده تا آغاز سال حدید برای این کودکان نیز با خنده و شادی بیشتری همراه شود.

حقدادی ابراز کرد: ما موفق شدیم سال ۹۷ را در شرایطی به پایان برسانیم که علاوه بر ایجاد محیط امن و صمیمی برای کودکان بی سرپرست ،شادی محیط خانواده‌های بی فرزند را نیز  افزایش دهیم.

*حس مادری در ۲۰ دختر مجرد در سال ۹۷

وی در خصوص شرایط دختران مجرد برای پذیرش فرزندخواندگی توضیح داد: بهزیستی استان تا پایان سال شرایط ۲۰ دختر مجرد که متقاضی فرزند خواندگی بوده را مورد بررسی قرار داده و با توجه به واجد شرایط بودن این دختران، کودکان بی سرپرست نیز تحویل این  افراد شدند و به خاطرتعداد کم تقاضا از طرف دختران مجرد در این خصوص پشت نوبت نداریم.

حقدادی خبر داد: ما اکنون حدود دو هزار خانواده‌ای که متقاضی فرزندخواندگی هستند را در لیست این سازمان داریم اما خوشحالیم که اعلام کنیم  فرزندی برای سپردن به اینخانواده‌ها نداریم.

 

وی بیان کرد: اگر کودکی شرایط واگذاری به خانواده‌ها را داشته باشد بدون اتلاف وقت کودک را تحویل خانواده‌های جایگزین داده اما در حال حاضر کودکانی که در بهزیستی به سربرده دارای سلامت قضایی و بهداشتی نبوده و قابلیت سپردن به خانواده‌های جایگزین را ندارند.

۴۰ کودک دارای بیماری مزمن به آغوش امن خانواده رفتند

حقدادی آمار داد: طی سالیان گذشته بهزیستی حدود ۴۰ کودک که دارای بیماری مزمن بوده را تحویل خانواده‌هایی که متقاضی کودکان بیمار بوده داده و مانعی برای تحویل این کودکان نداشته و تنها تقاضا برای سرپرستی این کودکان  به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان،پایین است.

وی در خصوص اولویت بندی خانواده‌های برای فرزندخواندگی تصریح کرد: اولویت اول سازمان برای سپردن فرزند به خانواده‌ها،خانواده های فاقد فرزند که چند سال از ازدواج آن‌ها گذشته و یا پزشک متخصص تایید کند که این زوج شرایط فرزندآوری ندارند .

*تحویل فرزند دختر به دختران مجرد

حقدادی دومین گروه در اولویت بندی فرزندخواندگی را این چنین اعلام کرد: دختران مجرد و یا مطلقه‌ای که فاقد همسر بوده و بالاس سن ۳۵ سال هستند می‌توانند برای فرزندخواندگی فرزند دختر اقدام کرده و نیز در اولویت لیست قرار بگیرند.

وی سومین اولویت فرزندخواندگی را چنین برشمرد: خانواده‌هایی نیز که دارای فرزند بوده متقاضی فرزند خواندگی شده که در بعضی موارد این افراد نیز می‌توانند به عنوان خانواده جایگزین فرزندی را به فرزند خواندگی برداشته که البته چنین خانواده‌هایی در اولویت آخر سازمان بهزیستی قرار داشته و اولویت اول به زوج‌های فاقد فرزند و دختران مجرد بالای ۳۵ سال را اختصاص داده است.

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی گفت: مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی آخرین گزینه سرپرستی ونگهداری و مراقبت از فرزندان بی سرپرست ویا بد سرپرست هستند.

مهدی بهادرزاده افزود: در طرح خانواده جایگزین افراد یا خانواده های واجد شرایط میتوانند یک الی سه کودک در خانواده تحت مراقبت وسرپرستی قرار دهند.

وی تصریح کرد: در خانواده بستگان فرزندان یا خانواده های داوطلب واجد صلاحدید معمولا هزینه یک کودک در مراکز شبانه حدود دو میلیون تومان میگردد(هزینه اجاره ملک وقبوض ومربی و…..)

که در طرح خانواده جایگزین این مبلغ بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده و این فقط جنبه مالی بوده اما مهم‌ترین پیامد ان از نظر  جنبه معنوی وتربیتی وعاطفی است.

 

بهادرزاده اظهار کرد: که معمولا کودکان وقتی به سن نوجوانی نزدیک‌تر شده در مراکز شبانه روزی دچار مشکلات فراوان‌تری می‌شوند مثل فرار وگرایش به اعتیاد وپنهان کاری از دوستان که در این مراکز زندگی می‌کنند.

وی در خصوص خانواده‌های جایگزین توضیح داد: خانواده جایگزین درواقع به معنای محل سکونت ورشد کودکان بد سرپرست وبی سرپرست در محلی هر چقدر نزدیک وشبیه به خانواده بوده که خوشبختانه موانع قانونی در این راستا مرتفع شده است.

بهادر زاده عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی واسلامی  ما بسیارسفارش به رسیدگی به ایتام و کودکان بی سرپرست شده واینامر  بسیار زیبا وشکوه‌مند است.

وی ابراز کرد: کودکانی که به خانواده ورود پیدا کرده بسیار شرایط مطلوب‌تری را به‌لحاظ پیشرفت تحصیلی وسلامت روان و…نسبت به کودکانی که در خوابگاه ها بزرگ شده را دارا هستند.

بهادرزاده بیان کرد: طرح خانواده جایگزین وطرح شبه خانواده باهدف پیشگیری از اقامت دراز مدت کودکان در مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی وپیشگیری از مشکلات عاطفی کودکان وپیشبرد موسسه زدایی پیشنهاد می‌شود.

وی در پایان آمار داد: در حال حاضر نیز بیش از 600 مرکز نگهداری خوابگاهی بهزیستی در کشور دایر است و نیز قابل ذکر است که در حال حاضر16 هزار کودک در خانواده‌های جایگزین  تحت سرپرستی خانواده قرار دارند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *