امکانات فوتبال بانوان و آقایان قابل قیاس نیست

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در مرحله مقدماتی انتخابی المپیک۲۰۲۰ به‌مصاف تیم‌های فیلیپین، فلسطین و چین‌تایپه رفت و با قبول ۲ شکست و یک پیروزی برابر فلسطین نتوانست مجوز صعود از این گروه را بگیرد و از دور مسابقات حذف شد و دختران فوتبالیست از قطار توکیو جاماندند.

نمی‌توان منکر این شد که تیم ملی بزرگ‌سالان هنوز کم‌تجربه است، بازی‌های دوستانه کمی برگزار کرده و تیم کمبودهایی دارد که نمی‌توان در مدت کوتاهی آن‌ها را حل کرد و نیاز به برنامه‌ریزی جدی‌تر فدراسیون دارد. هرچند در قطر قطعا گرمای هوا و نوع پوشش بازیکنان ایران در مقابل حریفان، در عملکردشان تأثیرگذار بود. زمین چمن یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در این رقابت‌ها بود، به‌طوری‌که حسین عبدی، مشاور فنی تیم ملی، که در این رقابت‌ها حضور داشت، می‌گوید در قطر شرایط زمین مسابقات با زمین تمرینی ملی‌پوشان در ایران بسیار متفاوت بود و حتی یک بغل‌پای ساده ممکن بود به خارج از زمین برود؛ چراکه زمین به‌قدری صاف بود که اگر ضربه‌ای غیرمنطقی زده می‌شد، به نتیجه نمی‌رسید و ملی‌پوشان چنین‌تجربه‌ای نداشتند.

در میان ۲۰ سربازی که مریم آزمون برای حضور در مرحله دوم انتخابی رقابت‌های المپیک۲۰۲۰ توکیو انتخاب کرده بود، یک چهره مشهدی نیز حضور داشت.

سمانه چهکندی، تنهاملی‌پوش مشهدی تیم فوتبال بزرگ‌سالان بانوان است؛ هافبک همیشه‌خندان تیم ملی که پیراهن شماره۱۱ را به تن می‌کند. بازیکن بیست‌ونه‌ساله فوتبال که تابه‌حال ۱۹ بازی ملی را در کارنامه خود دارد و در این میان ۴ گل را برای تیم ملی به ثمر رسانده و ۳ پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. او در این رقابت‌ها در هر ۳ دیدار به میدان رفت و در بازی مقابل فلسطین در دقیقه۴ اولین گل را وارد دروازه حریف کرد و در نیمه دوم هم یک موقعیت مسلم گل را از دست داد.

او حالا درباره عملکرد تیم ملی در این رقابت‌ها می‌گوید که بهتر است امکانات بانوان نسبت به آقایان کمی بهبود پیدا کند تا فوتبال بانوان در آینده از این موضوع ضربه نخورد.

فوتبال خالی از اشتباه نیست

فوتبالیست ملی‌پوش درباره مسابقات قطر اظهار کرد: رقابت‌ها تجربه بسیار خوبی بود و مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار بود. همه تیم‌ها رویداد بزرگی به نام المپیک را در پیش داشتند و همگی تلاش می‌کردند تا مسافر المپیک شوند. ما نیز به‌دنبال طلسم‌شکنی و تاریخ‌سازی بودیم، اما این اتفاق رقم نخورد.

او درباره اینکه حریفان اغلب در ضدحمله به گل می‌رسیدند و بازیکنان با کم‌تجربگی و اشتباهات فردی، دیدار مقابل چین را واگذار کردند، تصریح کرد: توضیحات شکست ایران مقابل چین را کادر فنی و سرمربی تیم جوابگو هستند؛ اما در مورد اشتباهات فردی به‌هر‌حال در فوتبال هر اتفاقی ممکن است رقم بخورد و خالی از اشتباه نیست، به‌طور‌مثال در بازی تیم ملی ایران و ژاپن به‌خاطر اشتباه اعتراض به داوری از جام ملت‌ها حذف شدیم.

فوتبال بانوان در مسیر پیشرفت است

چهکندی ادامه داد: این اولین تورنمنتی بود که به شکل یک تیم بودیم و در مسابقات حاضر شدیم. تمام کسانی که ۳ بازی ما را دیدند و کسانی که فوتبال را می‌شناسند، متوجه تغییر فوتبال بانوان شده‌اند و با حضور آقای عبدی، شیوه بازی بانوان تغییر کرده است و تمام فوتبالی‌ها شاهد این موضوع هستند. تعداد پاس، مالکیت توپ و چرخش در تمامی نقاط زمین، خواسته کادر فنی بود که در زمین پیاده کردیم.

امکانات بانوان و آقایان قابل‌قیاس نیست

چهکندی درباره امکاناتی که در این سال‌ها به تیم ملی فوتبال بانوان بزرگ‌سال اختصاص پیدا کرده در مقابل بودجه‌هایی که صرف تیم ملی مردان می‌شود، اظهار کرد: امکانات و بودجه در این ۲ بخش هرگز قابل‌قیاس نیست؛ به‌طور‌کلی امکانات، توجه، بودجه و زمانی که صرف ورزش بانوان می‌شود، در تمامی رشته‌ها به‌ویژه فوتبال، تفاوت بسیار زیادی دارد و درصد بسیار کمی در مقابل تیم‌های ملی مردان به خود اختصاص می‌دهد. مثلا در مشهد به‌راحتی اجازه فعالیت در رشته فوتبال به بانوان داده نمی‌شود. وقتی توجه این‌چنینی در یک شهر نباشد، مشخص است که ورزش بانوان از نقاط مختلف ضربه می‌خورد. او در پاسخ به این سؤال که تماشای بازی استقلال پیش از بازی مهم مقابل چین‌تایپه در نتیجه کسب‌شده تأثیرگذار بود یا خیر، خاطرنشان کرد: با این موضوع موافق نیستم. اتفاقا اگر از تک‌تک بازیکنان هم سؤال شود، می‌گویند که از رفتن به ورزشگاه و تشویق نماینده ایران، روحیه خودمان برای بازی با چین بالا رفت و خوش‌حال شدیم که یکی از نمایندگان ایران موفق به شکست تیم عربستانی شد و حضور در ورزشگاه، هیچ ربطی به نتیجه بازی روز بعد با چین نداشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *