بلندمرتبه‌سازی درمشهد بلا تکلیف

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهدمقدس گفت: متاسفانه در ابلاغیه طرح جامع سوم مشهد موضوع بلندمرتبه‌سازی تعیین تکلیف نشده و اداره کل مسکن و شهرسازی نیز کماکان آن را تهیه نکرده است؛ شورای شهر مشهد با جدیت پیگیر این موضوع بوده و در جلسه علنی روز گذشته شورا نیز شهرداری مکلف به پیگیری آن شده است.

 به گزارش صبح امروز محمدهادی مهدی‌نیا در نشست مشترک با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد از هرگونه نقد سازنده که منجر به بهبود وضعیت و نحوه اجرای امور شود، استقبال می‌کند، اظهارکرد: توسعه‌گرها در امر شهرسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند ولی نوع نگاه به این قشر از جامعه، در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد و حرمت و حیثیت آنها برای مجموعه های دولتی و مردم باید به درستی تبیین شود.

وی افزود: سازمان های مردم‌نهاد تخصصی فعال در حوزه معماری، مسکن و ساخت و ساز در مقایسه با سایر حوزه‌ها بسیار اندک هستند و حضور انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان فرصت مغتنمی است؛ مطالبات و مطالب روزمره و جاری در راستای توسعه این گفتمان از سوی مجموعه شما باید پیگیری شود تا از نظر کیفی و کمی مفهوم واقعی توسعه‌گر مشخص شود.

مهدی‌نیا از آمادگی کامل مدیریت شهری مشهد برای برگزاری نشست و یا همایش تخصصی تحت عنوان تبیین جایگاه توسعه‌دهنده‌ها خبرداد و گفت: به منظور گفتمان‌سازی این مهم ابزاری جز انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان وجود ندارد؛ امیدواریم با تلاش شما، به جایگاه تعریف شده در کشورهای پیشرفته دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مشکل اساسی ما حجم زیاد نقدینگی سیال در جامعه است که با ورود به هر حوزه‌ای اثرات مخربی در پی خواهد داشت.

مهدی‌نیا درخصوص دغدغه‌مندی در زمینه صدور مجوز تجاری موقت، گفت: الگوی تجاری دنیا در حال تغییر است و کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست؛ اکنون در مسیر تجمیع تجاری‎‌ها در قالب مجتمع های بزرگ هستیم و در گذر زمان به سمتی خواهیم رفت که از مردم تقاضای ایجاد تجاری خطی کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرزندگی و حضور پذیری مردم در خیابان‌ها را باید حفظ کنیم و از سوی دیگر مانع از ایجاد اخلال ترافیکی شویم، خاطرنشان کرد: یافتن چنین نقطه‌ تعادلی امری بسیار دشوار است؛ در برخی از کشورها همچون آلمان، دولت محلی برای ایجاد تجاری خطی، یارانه پرداخت می‌کند تا مردم تشویق شوند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع پهنه های بلندمترتبه سازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ابلاغیه طرح جامع سوم مشهد این موضوع تعیین تکلیف نشده و اداره کل مسکن و شهرسازی نیز کماکان آن را تهیه نکرده است.

مهدی‌نیا اظهارکرد: شورای شهر مشهد با جدیت پیگیر این موضوع است و در جلسه علنی روز گذشته شورا نیز شهرداری مکلف به پیگیری آن شده است.

وی همچنین گفت: بافت فرسوده مشهد نیازمند حضور بخش خصوصی بوده و زمینه فعالیت بسیاری در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد، رویکردها نسبت به ارباب رجوع در ادارات را نیازمند بازمهندسی دانست و اظهارکرد: چارت گردش کار باید مجدد مورد بازنگری قرار گیرد و اعتماد متقابل شکل گیرد؛ معاونت برنامه‌ریزی شهرداری با جدیت پیگیر این موضوع است.

مسائل میان مدیریت شهری و انبوه‌سازان مورد به مورد بررسی خواهد شد

 رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: فعالیت های مشترک میان مدیریت شهری و انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان باید تعریف شود و موضوعات مبتلابه طرفین به شکل موردی بررسی و در جهت رفع آنها اقدام گردد.
حمدرضا حیدری در نشست مشترک با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان اینکه در بدنه شورای پنجم شهر مشهد از افراد متخصص و حاذقی در حوزه مختلف حضور دارند که دو تن از فعالان حوزه عمرانی و اقتصادی در راس کمیسیون های مربوطه فعالیت می‌کنند، اظهارکرد: تکیه بر تخصص و توجه ویژه به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به مدیریت شهری سبب شده تا از ابتدای فعالیت دوره جدید شورا، مسائل و مشکلات بیش از ۳۰ روژه بزرگ همچون پلاک 176 برطرف شود.
وی در ادامه افزود: به منظور تداوم ارتباطات میان اعضای شورا و بدنه مدیریت شهری با انجمن صنفی انبوه‌سازان، کارگروه مشترکی میان کمیسیون های اقتصادی و عمران و شهرسازی باید شکل گیرد و در این جلسه موضوعات میان دو مجموعه، مورد به مورد بررسی و روی آن کار شود.
رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم تعریف فعالیت های مشترک میان مدیریت شهری و این انجمن، تصریح کرد: موضوعات مبتلابه طرفین باید به شکل موردی بررسی و بواسطه برگزاری جلسات، اشراف و آگاهی کامل نسبت به اقدامات دوطرف حاصل شود.
پرداختی های فعالان ساخت و ساز به سازمان تامین اجتماعی و عدم وجود سازوکاری مشخص برای تعیین میزان آنها یکی از گلایه های اعضای انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در این جلسه بود که حیدری پیرامون این موضوع گفت: شهرداری جلسات متعددی برای این مهم با تامین اجتماعی برگزار کرده تا مشکلات برطرف شود.
حیدری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت ساختمان را نهادی قدرتمند دانست و تاکید کرد: این مجموعه ارتباط بسیار خوبی با افکار عمومی دارد و در این زمینه می‌تواند یاری‌رسان شورای شهر و مدیریت شهری باشد چراکه قدرت کار با جامعه و افکار عمومی در دست شماست.
وی با بیان اینکه در سال 98 بودجه مناسبی در حوزه عمرانی شهرداری مشهد تعریف شده است، گفت: امسال بهار فعالیت های عمرانی شورای پنجم شهر مشهد خواهد بود و فعالان صنعت ساختمان می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.
حیدری افزود: در حوزه بازآفرینی شهری، حدود 10 هزار واحد مسکونی در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد باید ساماندهی شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که شورای پنجم بر شکل‌گیری پروژه‌ها و مگاپروژه‌ها با تشکیل کنسرسیوم هایی متشکل از خود آن مجموعه‌ها، تاکید دارد و مگاپروژه های قابل توجهی بویژه با تمرکز بر رویکرد حمل‌ونقل ریلی تعریف شده است.
یکی از گلایه های اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت ساختمان حاضر در این نشست مربوط به زمان‌بر بودن فرآیند پاسخگویی به ارباب رجوع در بدنه مدیریت شهری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این زمینه گفت: در حوزه نظام پاسخگویی کارهای خوبی از زمان روی کار آمدن شورای پنجم شکل گرفته و برای هر خدمتی بازه زمانی تعریف کرده‌ایم که این طرح به شکل پایلوت در برخی مناطق شهرداری اجرایی شده است.
حیدری در ادامه با تاکید بر لزوم تلاش برای ایجاد تحرک اقتصادی در شهر و برطرف کردن موانع موجود، گفت: محوریت فعالیت شورای شهر، بهره‌گیری و بکاربردن ظرفیت های مجموعه مدیریت شهری است و در سایر حوزه‌ها می‌تواند صرفا نقش تعاملی را ایفا کند؛ پس خارج از حیطه اختیارات امکان ورود به مسائل مختلف وجود ندارد.
وی افزود: تعارضات و تنش هایی در سیستم مدیریت کشور وجود دارد و باید توجه داشت که مدیریت شهری نیز بخشی از نظام جامع کشور بوده و با همان موضوعات مشابه درگیر است.

تمرکز بیشتر شهرداری مشهد به معرفی بسته مشوق های سرمایه‌گذاری

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهدمقدس گفت: شورای پنجم شهر مشهد به منظور رونق سرمایه‌گذاری، بسته مشوق های سرمایه‌گذاری را تهیه کرده است که شهرداری مشهد این بسته را باید بیشتر معرفی کند تا همگان با آن آشنا شوند؛ بواسطه این مصوبه، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تخفیف تا سقف 90 درصد در بحث عوارض و پروانه استفاده کنند.

 احمد نوروزی در نشست مشترک با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان اینکه شورای شهر مشهد برای هرگونه تعامل و اقدام مشترکی اعلام آمادگی‌ می‌کند، اظهارکرد: با جدیت پیگیر موضوع بازآفرینی شهری هستیم و آن را دنبال خواهیم کرد به نحوی که اولین نامه کمیسیون اقتصادی به شهرداری مشهد، مربوط به همین حوزه بود.

نوروزی افزود: گروه های تسهیلگر به زودی در مناطق هدف بکارگیری خواهند شد؛ بسترهای لازم فراهم شده و امیدواریم گام های نخست در این جهت برداشته شوند.

وی گفت: تمامی فعالیت های بازآفرینی با تاکید بر حفظ ساکنان هر محله و بهره‌گیری از ظرفیت های آنها انجام خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد برای رونق سرمایه‌گذاری، بسته مشوق های سرمایه‌گذاری را تهیه کرده است، گفت: شهرداری مشهد این بسته را باید بیشتر معرفی کند تا همگان با آن آشنا شوند؛ بواسطه این مصوبه، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تخفیف تا سقف 90 درصد در بحث عوارض و پروانه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شورای شهر مشهد با محوریت کمیسیون های اقتصادی و عمران و شهرسازی آمادگی دارد نشستی در دو حوزه مشوق های سرمایه‌گذاری و بازآفرینی شهری برگزار کند و طرح‌ها و توضیحات لازم برای آشنایی بیشتر را ارائه دهد.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *