منطقه هفت حوض کلکسیون پوشش گیاهی و جانوری است

هفت حوض یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب شرقی مشهد در استان خراسان رضوی  است که با فاصله 7 کیلومتری از شهر مشهد در دل کوه‌های خلج  قرار داشته که شامل هفت حوض‌چه طبیعی آب بوده که در حد  یک استخر کوچک  وسعت دارد.

برای رسیدن به زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی شهر مشهد باید به دل کوه‌های خلج سفر کرده و پس از وارد شدن به شهرک سیدی و جاده خلج بهد از طی کردن مسافتی حدود 3 کیلومتر به یک دوراهی رسیده و از آن پس با پیاده‌روی حدود2 کیلومتر به منظره زیبا و بکر هفت حوض می‌رسیم.

این پارک دارای محیطی طبیعی بوده که آرامش عجیبی در آن برقرار بوده که در فصل بهار پوشیده از گل‌های شقایق شده و منظره چشم‌نواز و زیبایی را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرگت گردشگری هفت حوض گفت: این منطقه قطب گیاهان دارویی و کلکسیون انواع مارمولک است که مسئولان از آن غافل شده‌اند.

به گزارش روزنامه” صبح امروز ” رشید صحابی در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح روز پنج‌شنبه در منطقه گردشگری هفت حوض برگزار شد افزود: این منطقه قطب گیاهان دارویی بوده که متأسفانه مورد غفلت  دانشگاه علوم گیاهی و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به آن شده و همچنین پوشش جانوری این منطقه نیز منحصر به فرد است انواع و اقسام گونه‌های جانوری مانند روباه‌ها و خزندگان در آن مشاهده شده اما بیشترین جانور موجود در این منطقه مارمولک است و کلکسیونی از  مارمولک در این منطقه وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت میراثی بودن این منطقه کتیبه‌ها وسنگ‌نگاره‌هایی موبوط به بیش از 9 هزار سال قبل در این منطقه وجود داشتهکه از نظر میراثی و گردشگری بسیار حائز اهمیت است که توجهی به آن نشده  و به همین دلیل اگرچه در حیطه وظایف شهرداری مشهد نیست، اما با توجه به اینکه این آثار جزء سرمایه‌های مشهد است، مصمم هستیم به عنوان یک منطقه گردشگری از آن‌ها حفاظت کرده و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

صحابی اظهارداشت: این منطقه یکی از سه منطقه گردشگری مشهد جزء قدیمی‌ترین مناطق تاریخی ایران و جهان است و آثار و کتیبه‌های تاریخی مربوط به هزاران سال پیش در آن کشف شده است. انتخاب نام «هفت حوض» برای این مجموعه نیز به دلیل ایجاد هفت حوضچه آب بر روی صخره‌ها در پی سایش سنگ‌های آهکی این منطقه توسط آب چشمه‌ها بوده است.

وی در خصوص عدم تبلیغات به صورت گسترده برای شناساندن این منطقه گردشگری عنوان کرد: اگرچه برای این منطقه تبلیغاتی در سطح شهر نداشته اما منطقه هفت حوض مخاطب خود را دارد و طی روز و در صبح‌ها این منطقه تم کوه‌نوردی خود را داشته و هر چه به سمت بعد از ظهر رفته در این مجموعه میزبان خانواده‌ها هستیم.

صحابی ادامه داد: تبلیغات این منطقه بیشتر به صورت سینخ به سینه بوده و هزینه‌ای برا یتبلیغات این مجموعه تاکنون نشده چرا که ما خود رغبتی برای افزایش بی رویه گردشگر به این منطقه را نداشته چون در صورت ورود به این منطقه از بکر بودن آن کاسته شده و تنوع گیاهی و جانوری در این منطقه ممکن است دچار آسیب شود.

وی توضیح داد: در سال 90 شهرداری مشهد برنامه توسعه این منطقه را به عهده گرفت و شرکتی را برای توسعه منطقه تشکیل داد و نیز تا ابتدای سال 97 شهرداری درگیر احداث زیرساخت این منطقه بود و نیز در جهت رفع نیاز آب این منطقه از سد طرق آب به این مکان اختصاص داده شد .

مدیرعامل شرکت گردشگری هفت حوض اشاره کرد: هفت حوض به عنوان پایه‌ای برای شناسایی نقاط تاریخی و گردشگری است که در اختیار ما قرار دارد که بسیاری از مردم از آن غافل هستند و با توجه به این‌که این منطقه جزء شهر مشهد و یک منطقه نمونه گردشگری است و می‌تواند از موضوع ماندگاری زائر کمک بسیاری کند. بسیاری در شهر بر روی این موضوع کار می‌کنند تا بتوانند میزان ماندگاری زائران را افزایش دهند، در حالی که از ظرفیت این مجموعه در افزایش ماندگاری زائران غافل هستند.

وی تاکید کرد: تاکنون 35 میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده و شورای شهر مشهد نیز  حدود 13 میلیارد تومان بودجه برای سال آینده این مجموعه تصویب کرده است که  در تکمیل نورپردازی، مبلمان مجموعه و تکمیل زیرساخت‌های آن هزینه می‌شود.

صحابی بیان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و احداث زیرساخت در این منطقه اکنون این منطقه آماده واگذاری به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است اگرچه تاکنون مذاکراتی برای جذب سرمایه با افراد انجام شده اما تا مشائران این منطقه راهکار راهبردی برای این منطقه ارائه نکنند از واگذاری آن به بخش خصوصی معذوریم.

وی خاطر نشان کرد: این منطقه در نوروز 97 حدود 70 هزار نفر بازدیدکننده و گردشگر و در طول ایام سال نیز حدود 800 هزار نفر از این منطقه بازدید داشته‌اند و برای نوروز امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اقدامات انجام شده بازدید 200 هزار نفری در این منطقه را شاهد باشیم.

صحابی تصریح کرد: این مجموعه در ایام عید برنامه‌های ویژه‌ای را در راستای کار خود قرار داده از جمله برگزاری جشنواره عشایر به منظور شناساندن فرهنگ عشایر به مردم و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی با همکاری سازمان مدیریت پسماند از جمله برنامه‌های این مجموعه در نوروز امسالاست.

مدیر عامل شرکت گردشگری هفت حوض ادامه داد: از سال گذشته تورهای گردشگری نیم‌روزه به این مجموعه آغاز شد که اگر امکانات تجهیز شود تا یک روزه هم افزایش پیدا می‌کند و نیز مذاکراتی با آموزش و پرورش و برخی تورهای مسافرتی برای برگزاری اردوها و تورهای گردشگری در این مجموعه انجام شده است.

وی از برقراری مدرسه طبیعت با وسعت 3 هزار هکتار برای اردوی کودکان و نوجوانان و جوانان در این منطقه خبرداد و افزود: این مجموعه در خصوص اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و غیر متقیم حدود 200 نفر  را مشغول کرده که حدود 30 نفر به صورت مستقر در این منطقه مشغول فعالیت هستند و این منطقه را از هرنوع زباله و آلودگی پاک کرده تا این منطقه نیز بکر بودن وخود را از دست ندهد.

صحابی بیان کرد: تاکنون تمام هزینه‌هایی که در این مجموعه انجام شده در جهت احداث زیرساخت‌ها بوده، لذا تاکنون فقط هزینه شده است و بازگشت سرمایه‌ای صورت نگرفته و ه‌چنین درآمد خود مجموعه نیز بسیار ناچیز است و در راستای توسعه این شرکت از تمام شهروندان و کارشناسان و مسئولان خواستار ارائه ایده‌ها ئ نظرات در این زمینه هستیم تا شاهد توسعه این منطقه و افزایش ظرفیت آن بدون آسیب به طبیعت منطقه باشیم.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *